Nuoret naiset laittautuu aina samannäköisiksi
Muoti on voimakas juttu.
Katseltiin huvittuneina teinin kanssa perjantaina ja lauantaina Weekendissä kaavamaista nuorisomuotia. Alle ja päälle parikymppisillä naisilla - niillä, jotka olivat selvästi yrittäneet laittautua nätiksi, laittautumisesta piittaamattomat "luomut" ovat aina vähän asia erikseen - järjestään pitkä värjätty kuontalo, jota heitellään koko ajan pois silmiltä. Ja irtoripset/ripsen pidennykset (osalla näkyi vinkeästi se ripsiliimasauma metrien päähän). Vaatteissa näkyy olevan Victoria's secret ja Hollister kovassa huudossa.
Don't get me wrong, nuorisomuoti kuului asiaan minunkin teini-iässäni. Mutta oman teinin ja kaveriporukkansa tuntien olin jotenkin elänyt siinä kuplassa, että nykyään sallittaisiin variaatiota enemmän kuin omassa nuoruudessani. Mutta taitaa ikävä kyllä olla toisin.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:14"]
No joku weekend-festari ei taida olla se paras paikka nähdä kattavaa kuvaa kaikesta nuorisomuodin variaatiosta
[/quote]
Itse asiassa on. Sinne ja sen laitamille kokoontuu iso osa pk-seudun teineistä viettämään viimeistä lomaviikonloppua, viis musiikkimausta. Munkin teini meni, vaikka inhoaa konemusiikkia.
(en ole ap)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:15"]
Mistä sä tiesit että VS oli päällä?
[/quote]
Vs tekee muutakin kuin alusvaatteita. Ja varmaan puolella tytöistä oli semmoinen narutoppi päällä, että rintsikatkin näkyi aika hyvin.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:14"]
No joku weekend-festari ei taida olla se paras paikka nähdä kattavaa kuvaa kaikesta nuorisomuodin variaatiosta
[/quote]
Toki, kaikkia ei siellä näy. Mutta iso osa stadin teineistä menee sinne juhlimaan loman päättymistä, ulkopuolella on sitten loput dokaamassa.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:14"]
[/quote]
Itse asiassa on. Sinne ja sen laitamille kokoontuu iso osa pk-seudun teineistä viettämään viimeistä lomaviikonloppua, viis musiikkimausta. Munkin teini meni, vaikka inhoaa konemusiikkia.
(en ole ap)
[/quote]
Niin ja sun lapsiko edustaa jotain tyylillistä alakulttuuria, että voit sanoa sinne menevän muitakin kuin ap:n kuvauksen kaltaisia nuoria?
Entä sitten? Onko sillä oikeasti mitään väliä?
:D tutustu ap historiaan niin ymmärrät, että muoti on monimuotoisempaa kuin koskaan aiemmin ihmiskunnan ajassa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:14"] No joku weekend-festari ei taida olla se paras paikka nähdä kattavaa kuvaa kaikesta nuorisomuodin variaatiosta [/quote] Itse asiassa on. Sinne ja sen laitamille kokoontuu iso osa pk-seudun teineistä viettämään viimeistä lomaviikonloppua, viis musiikkimausta. Munkin teini meni, vaikka inhoaa konemusiikkia. (en ole ap) [/quote] Niin ja sun lapsiko edustaa jotain tyylillistä alakulttuuria, että voit sanoa sinne menevän muitakin kuin ap:n kuvauksen kaltaisia nuoria?
[/quote]
No sinne ne meni puoli luokkaa, ei siinä ole musiikista kyse kuin osin. Säkö sitten tiedät aiheesta enemmän ja millä asiantuntemuksella...?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:29"]
:D tutustu ap historiaan niin ymmärrät, että muoti on monimuotoisempaa kuin koskaan aiemmin ihmiskunnan ajassa.
[/quote]
Eipä taida olla. Valtaosa menee valtavirrassa, joka on kapea. Todellakin esim. lyhythiuksisia tuli kahden päivän aikana vastaan festarialueella varmaan alle kymmenen, irtoripsittömiä vähän enemmän mutta arviolta 1% porukasta, vaatteetkin likipitäen kaikilla samaa tyylisuuntaa.
Sinänsä minua ei haittaa lainkaan muoti, mutta se on ikävää, jos se on kovin pakonomaista. Että on "pakko" olla tietynnäköinen. Olisi siksi hienoa, jos nuoriso sallisi itselleen ja toisilleen laajan kirjon olla omanlaisiaan.
Ps. Minä muuten olen lukenut historiaa , ml. muodin historiaa kurssin verran yliopistossakin, joten...?
Ap
Pissikset on aina tuollaisia. Ja festareille nekin pukeutuu pissiksiksi, jotka ei normisti sellaisia ole.
Siinähän nyt ei ole mitään uutta, että teinit näyttävät samalta, kukaan ei voi / osaa /uskalla olla erilainen, kaikki veistetty samasta muotista. POissulkien ne, ketkä ovat erilaisia, mutta nämä eivät pyörikään tässä 'click' jengissä :) - varmaan sen erilaisuuden vuoksi
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:14"]
[/quote]
(en ole ap)
[/quote]
Kyllä, mutta kai sä ymmärrät että se shortsi-toppi-lei-kukkapanta -look on vaan festarilook joka tollasiin reiveihin sopii?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:43"]
Siinähän nyt ei ole mitään uutta, että teinit näyttävät samalta, kukaan ei voi / osaa /uskalla olla erilainen, kaikki veistetty samasta muotista. POissulkien ne, ketkä ovat erilaisia, mutta nämä eivät pyörikään tässä 'click' jengissä :) - varmaan sen erilaisuuden vuoksi
[/quote]
Näinhän se on. Oma teini on kuvataideluokalla, ja siellä se "ernu"-meininki kuuluu asiaan.
Hänen kavereidensa perusteella tosiaan oli vaan päässyt vähän unohtumaan tuo.
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:14"] No joku weekend-festari ei taida olla se paras paikka nähdä kattavaa kuvaa kaikesta nuorisomuodin variaatiosta [/quote] Itse asiassa on. Sinne ja sen laitamille kokoontuu iso osa pk-seudun teineistä viettämään viimeistä lomaviikonloppua, viis musiikkimausta. Munkin teini meni, vaikka inhoaa konemusiikkia. (en ole ap) [/quote] Kyllä, mutta kai sä ymmärrät että se shortsi-toppi-lei-kukkapanta -look on vaan festarilook joka tollasiin reiveihin sopii?
[/quote]
Mä en nyt puhu pelkästään vaatteista, ei ap:kaan. Ei sitä värjättyä kuontaloa pelkästään festareille kasvateta.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:14"] No joku weekend-festari ei taida olla se paras paikka nähdä kattavaa kuvaa kaikesta nuorisomuodin variaatiosta [/quote] Itse asiassa on. Sinne ja sen laitamille kokoontuu iso osa pk-seudun teineistä viettämään viimeistä lomaviikonloppua, viis musiikkimausta. Munkin teini meni, vaikka inhoaa konemusiikkia. (en ole ap) [/quote] Kyllä, mutta kai sä ymmärrät että se shortsi-toppi-lei-kukkapanta -look on vaan festarilook joka tollasiin reiveihin sopii?
[/quote]
Mä en nyt puhu pelkästään vaatteista, ei ap:kaan. Ei sitä värjättyä kuontaloa pelkästään festareille kasvateta.
[/quote]
Näin. En puhu. Leit kuuluvat tosiaan weekend-lookiin, enemmänkin kiinnitti huomiota se muu kuin vaatetus, jos kohta sekin oli kovin samaa osastoa.
ap
Weekendillä on ihan oma tyylinsä. Sinne vähän niin kuin kuuluu pukeutua tyrkysti ja samoihin vaatteisiin kuin kaikki muutkin. Kai siitä tulee jokin yhteenkuuluvuuden tunne. Juuri nuo irtoripset, kolme kiloa pakkelia, hiukset auki hennoilla kiharoilla, kukkaseppele tai lei, väriraidat, valkoinen rintaliivien kokoinen pitsitoppi ja niukat sortsit, joista pakarat vilkkuvat. Näin lähes jokainen alle 18-vuotias tyttö pukeutuu Weekendille, ja se nyt vaan on osa sitä. Ei tarkoita, että he vapaa-ajallaan pukeutuisivst näin. Itse erotuin varmaan joukosta peittävissä vaatteissani ja luomunaamassani :D Voi voi teinipoikaparkoja, kun olin rumentamassa maisemaa siellä.
En kylläkään mitään merkkivaatteita nähnyt. hm-riepuja kaikilla oli. -20
Hiusmuoti on todellakin nykyään tiukasti pitkä.
Kun minä olin nuori 1970-80 -luvuilla (kivikaudella siis...), nuoret olivat joko diinareita tai punkkareita. Mahdollisuuksia pukeutua teinimuotiin oli kumminkin vain isommissa kaupungeissa, nettiähän ei oltu edes keksitty. 1980-luvulla tuli diskomuoti, olkatoppaukset ja hasotukka. Muoti-ihanne oli siis yhdenmukainen, mutta käytännössä sitä pystyi seuraamaan vain pieni osa teineistä kunnolla.
Nyt kuka tahansa (jolla on varaa) voi ostaa mitä tahansa netistä. Siksi yleiskuva on varmaan yhdenmukaisempi. Teiniviihde levittää muoti-ihanteen tehokkaammin kuin minun nuoruudessani, jossa edes televisiosta ei nähnyt musiikkivideoita kuin hyvin satunnaisesti ja muotia piti seurata lehdistä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:14"]
Hiusmuoti on todellakin nykyään tiukasti pitkä.
Kun minä olin nuori 1970-80 -luvuilla (kivikaudella siis...), nuoret olivat joko diinareita tai punkkareita. Mahdollisuuksia pukeutua teinimuotiin oli kumminkin vain isommissa kaupungeissa, nettiähän ei oltu edes keksitty. 1980-luvulla tuli diskomuoti, olkatoppaukset ja hasotukka. Muoti-ihanne oli siis yhdenmukainen, mutta käytännössä sitä pystyi seuraamaan vain pieni osa teineistä kunnolla.
Nyt kuka tahansa (jolla on varaa) voi ostaa mitä tahansa netistä. Siksi yleiskuva on varmaan yhdenmukaisempi. Teiniviihde levittää muoti-ihanteen tehokkaammin kuin minun nuoruudessani, jossa edes televisiosta ei nähnyt musiikkivideoita kuin hyvin satunnaisesti ja muotia piti seurata lehdistä.
[/quote]
hyvä analyysi. Totta, muoti leviää tehokkaammin ja sitä on helpompi kuluttaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:07"]
Weekendillä on ihan oma tyylinsä. Sinne vähän niin kuin kuuluu pukeutua tyrkysti ja samoihin vaatteisiin kuin kaikki muutkin. Kai siitä tulee jokin yhteenkuuluvuuden tunne. Juuri nuo irtoripset, kolme kiloa pakkelia, hiukset auki hennoilla kiharoilla, kukkaseppele tai lei, väriraidat, valkoinen rintaliivien kokoinen pitsitoppi ja niukat sortsit, joista pakarat vilkkuvat. Näin lähes jokainen alle 18-vuotias tyttö pukeutuu Weekendille, ja se nyt vaan on osa sitä. Ei tarkoita, että he vapaa-ajallaan pukeutuisivst näin. Itse erotuin varmaan joukosta peittävissä vaatteissani ja luomunaamassani :D Voi voi teinipoikaparkoja, kun olin rumentamassa maisemaa siellä.
[/quote]
Kuten varmaan huomasit, puhuin laittautumisesta. Kun halutaan näytää seksikkäältä.
Lisäksi esim. tukka on pitkä ja värjätty myös arkena.
Leit ja väriraidat ovat leimallisesti weekendiä, enkä niistä puhunutkaan.
ap
Onhan noita alakulttuureita ollut aina ja on nytkin, mutta totta. Nuorilla on harvoin niin vahva itsetuntoa, että ne kehtaa näyttää erilaiselta kuin muut. Varsinkin sitten kun kilpaillaan poikien huomiosta, seksikkyys nähdään kaavamaisesti. Ikävä jos olet teinillesi opettanut ylimielistä muiden halveksuntaa.