Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi syntynyt 2000-luvun alussa, mikä kaikki muuttunut?

Vierailija
08.08.2015 |

Usein huomaan sanovani esikoisen juuri saanneille tutuilleni, että ei noin tai näin tehty vielä silloin kun esikoiseni syntyi 2003. Mitä muutoksia olette huomanneet?

Itse ainakin nämä: vähintään viikon tutustumiset päiväkotiin(voi tosin osittain olla pk kohtaista), sideharsot jatkuvasti kuomun päällä, jäähypenkeistä ei oltu kuultukaan, hyvin pian käskettiin antaa vauvalle lisäruokaa(6 viikkoiselle), älypuhelimet&tabletit lastenvahteina, lastenvaatehypetys...

Ainakin nämä tuli mieleen. Lähinnä ihmetyttää että esim. neuvolan ohjeita noudatetaan sokeasti, suositukset kuitenkin jatkuvasti muuttuvat.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikos teillä jo sormiruokatrendi silloin 2000 luvun alkupuolella? Sehän on tällä hetkellä todella in. 

Vierailija
2/9 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on -98 ja -01 syntyneet lapset, eikä todellakaan tyrkytetty lisäruokaa kuusiviikkoiselle, herranen aika. Nelikuisena sai aloittaa hiljalleen maistelemaan kiinteitä, kuuden kuukauden iästä alkaen niitä piti olla jo ihan merkittävä osuus vuorokauden ravinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani on syntynyt 2003 ja kyllä minua kannustettiin 6kk täysimetykseen.

Vierailija
4/9 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun esikoinen on syntynyt 2003 myös. Täysimetystä suositeltiin 6kk ikään, itse pääsin 4,5kk. Päiväkotiin olisi ollut suositeltavaa tutustua, mutta itse työllistyin tosi yllättäen ja sain tietää lapsen hoitopaikan vasta pe, kun hoito alkoi ti. Joten käytiin vain maanantaina. Jäähypenkki oli käytössä.

Älypuhelimia ei ollut, mutta 1v. katsoi videolta Teletappeja :)

Vierailija
5/9 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo vaunurätit on tosiaan silmiinpistävä "uutuus", ruokasuosituksista en niin tiedä mutta minullekin kyllä suositeltiin 2004 puolen vuoden täysimetystä, nykyisin taitaa olla taas 4-6 kk. Reimatec oli tuolloin in, nykymerkeistä en tiedä.

Vierailija
6/9 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi eroja siis. Meille Helsingissä sanottiin, että hieman velliä iltasella, kun on niin suuri (4050g syntyessään), niin nukkuu paremmin. Juu, ja nukkuihan hän, siitä eteenpäin läpi yöt. Nyt tuntuu älyttömältä. Tuosta 6kk jyrkästä täysimetyksestä on selvästi alettu taas joustamaan.

Sormiruokailu on tosiaan myös tullut sen jälkeen. Tosin kyllä ainakin meillä annettiin tavallaan lapsen välillä sormiruokailla aikuisten syödessä siinä samalla.

Yksi tuli mieleen. 2010 sanottiin synnytyssairaalassa ettei vauvoja enää röyhtäytetä. Onko tämä vielä voimassa ?

Vierailija
7/9 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 siis ap. Kantoliinat olivat huomattavasti harvinaisempia tuolloin. Enemmän näkyi rintareppuja, jos edes näkyi.

Vierailija
8/9 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin joo, kyllä mulla oli harso vaunun suuaukolla kovalla pakkasella tammikuussa 2004.

T.4

Vierailija
9/9 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:54"]Ai niin joo, kyllä mulla oli harso vaunun suuaukolla kovalla pakkasella tammikuussa 2004.

T.4
[/quote]

Pakkasilla muistan itsekin käyttäneen. Sitäkin tosin pari tuttavaäitiä ihmetteli ja mietti riittääkö vauvalla happea :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi