Millaisia työkkärin kurssit on?
Olen kuullut paljon valitusta työkkärin järjestämistä "järjettömistä" kursseista ja erilaisista pajoista. Voisiko joku vähän valaista tietämätöntä, että mitä nämä kurssit oikein ovat ja sisältävät? Olen kuullut joskus jostain linnunpönttöjen teosta, mutta ei kai se sentään ihan noin alentavaa hommaa voi olla? Olen tällä hetkellä vielä palkkatöissä, mutta määräaikaisella sopimuksella ja pelottaa, että täältä kun hommat loppuu niin joudun itsekin noille kursseille. Voisiko joku vähän hälventää tuota usvaverhoa ja kertoa, onko nuo kurssit ihan ihmisarvoa alentavia vai onko siellä jotain oikeasti järkevää ja työllistymistä edistävää tarjolla?
Kommentit (17)
Ei niihin ainakaan kannata mennä vapaaehtoisesti, kun opettamisen taso on mitä on. Eikä siihen laatuunkaan ilmeisesti ole tarvinnut tehdä muutoksia, kun nämä poloiset oppilaat pidetään niillä kursseilla karenssiuhalla.
Olin työkkärin asiakkaana 90-luvun laman aikana ja täytyy sanoa että paha maku jäi suuhun.
Minun ongelmani oli se, etten ollut alkoholi- tai muu ongelmainen. En halunnut mitään höpökursseja tms. (niitä oli siis tuhottamsti) vaan tehdä jotain joka oikeasti auttaa työllistymisessä, minun tapauksessani hankkia lisäpätevyyttä.
Tiukalla oli mutta sain monen mutkan kautta tehdä niin kuin halusin ja eipä ole sen jälkeen työttömyyttä ollut :D
Työkkärin ongelma taitaa olla nykyäänkin sama eli se on osin naamioitu sossun luukku. Useimmat virkailijat eivät kai edelleenkään tajua työelämästä tai sen vaatimuksista mitään. Kaiken maailman puuhastelut kyllä takaaavat työkkärin virkailijoiden työpaikat.
Ainoastaan ne työvoimakoulutukset mistä saa tutkinnon on toimivia.
Omat kokemukseni työkkäristä ovat hyvin pitkälle negatiivisia. Kursseja on kyllä tyrkytetty jos jonkinlaista, yhdellekkään en ole suostunut menemään niiden sisällön vuoksi, nimenomaan siksi, että osaan jo kyseiset asiat.
Koulutukseni on ennenkaikkea IT-ala pohjainen, mutta kuitenkin käytännössä kaikki minulle tyrkytetyt kurssit olivat jotakin ATK-ajokortteja yms. Asian sai usealle virkailijalle selittää monta kertaa ennenkuin edes oletettavasti tajusivat, että hallitsen kyseiset asiat mitä kurssi sisältää, paremmin kuin niiden vetäjät. Kysyessäni muista koulutusmahdollisuuksista tai työllistymisestä, ei virkailija koskaan löytänyt minulle mitään mitä itse hain ja halusin. Aivan naurettavaa toimintaa.
No, lopullisesti minulla meni sukset ristiin työkkärin kanssa 2012, kun minulle tuli työhön osoitus peltotöihin loppusyksyksi, noin 3 kuukauden ajaksi(syys-marraskuu). Myönnettäköön, että en todellakaan työtä ollut innolla ottamassa vastaan. Nielin kuitenkin ylpeyteni ja soitin kyseiselle maanviljelijälle, joka puhelimessa ilmoitti, että ne 2 paikkaa oli täytetty jo. Ja työn tiedusteluni tapahtui siis hakuajan sisällä.
Ilmoitin työkkäriin, että en saanut työtä, koska paikat olivat jo menneet. Ei mennyt kuin muutama päivä ja postissa tuli kirje, josta ilmeni 60 päivän karenssi työmarkkinatukeen, johtuen työstä kieltäytymisestä. Otin välittömästi yhteyttä työvoimatoimistoon ja oletin kyseessä olevan jokin sekaannus, sieltä minulle ilmoitettiin kuitenkin, että en ole ollut tarpeeksi aktiivinen työtä hakiessani. No, minulle "neuvottiin", että voin tulla seuraavaan työvoimatoimikunnan kokoukseen henkilökohtaisesti tuomaan asiani ja kantani esille. Voitte varmaan arvata, että turha reissuhan se oli, ei se heidän kantaansa vaikuttanut mitenkään.
Eli yhteenvetona, hain työtä hakuajan puitteissa, mutta silti työmarkkinatukeni katkaistiin, ilman pätevää perustetta. Minulla kävi mielessä asian vieminen oikeuteen, mutta senhetkinen tilanteeni ei sitä sallinut.
Työkkäri ei ole minulle koskaan antanut yhtään mitään, tai jos päänsärky ja unettomat yöt lasketaan.
Lopulta työllistin itse itseni perustamalla ATK-alan yrityksen, jota pyöritin muutaman vuoden. Sen toiminnan lopetin kuitenkin kannattamattomana ja siirryin toisen yrityksen palkolliseksi. Mutta ilman mitään välikäsiä työkkäristä!!
Mistä ihmeen kursseista puhut? Työkkärillä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen, ei starttirahoja, ei palkkatukea, ei kursseja. Muutama lähihoitajaksi valmistava työvoimakoulutus löytyy, muuten ei mitään, koska ministeriö ei ole antanut määrärahoja.
Mene johonkin kouluun? Sitten et joudu työkkärin kursseille. Tai eihän niihin ole pakko lähtökohtaisestikaan mennä.
Minä olin pari vuotta sitten viikon kurssilla, jossa opetettiin työnhakua. Osallistujat 20-30-vuotiaita. Kurssin asiasisällön olisi hyvin ehtinyt käydä läpi päivässä ja suurin osa oli muutenkin ihan itsestään selviä. Opeteltiin esim. lähettämään hakemus sähköpostilla ja laittamaan liitetiedosto mukaan viestiin, minkä nyt luulisi jokaisen alle 50v:n osaavan tehdä.
Pohjanoteeraus oli se kun meidät laitettiin leikkimään pari seuraleikkiä.
Pähkinänkuoressa nuo kurssit ovat sijaistoimintaa. Et löydä työpaikkaa eikä kukaan muukaan osaa sinua auttaa, joten sut laitetaan kurssille. Kurssibisnes on ihan oma lajinsa, jolla on raha- ym. kytkökset työkkäriin. Jos työkkäri (tai se vielä pahempi) työvoiman palvelukeskus tekee diiliin jonkun kursseja tuottavan yrityksen kanssa, työkkärin on väen vängällä tungettava sinne jengiä, ettei "investointi" mene hukkaan. Niimpä työvoimakeskus voi simputtaa ihmistä (jonka ainoa rikos on siis työttömyys) määrämällä tämän mielenterveyskuntoutujien kurssille, tai laittamalla it-expertin jonnekin tietojenkäsittelyn alkeiskurssille, akateemisen työttömän kolmannen polven sossutapausten kanssa opiskelemaan elämäntaitoja ja selvinpäin olemista, suomen kielen maisterin opiskelemaan mamujen kanssa suomen alkeiskurssille ja sitä rataa.
Kaikille jotka nyt rämpivät tuolla "välityömarkkinoiden" upottavassa suossa, neuvoisin vain etsimään todellisen ammattiin johtavan opiskelupaikan tai ryhtymään vaikka yrittäjäksi.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:33"]
Omat kokemukseni työkkäristä ovat hyvin pitkälle negatiivisia. Kursseja on kyllä tyrkytetty jos jonkinlaista, yhdellekkään en ole suostunut menemään niiden sisällön vuoksi, nimenomaan siksi, että osaan jo kyseiset asiat.
Koulutukseni on ennenkaikkea IT-ala pohjainen, mutta kuitenkin käytännössä kaikki minulle tyrkytetyt kurssit olivat jotakin ATK-ajokortteja yms. Asian sai usealle virkailijalle selittää monta kertaa ennenkuin edes oletettavasti tajusivat, että hallitsen kyseiset asiat mitä kurssi sisältää, paremmin kuin niiden vetäjät. Kysyessäni muista koulutusmahdollisuuksista tai työllistymisestä, ei virkailija koskaan löytänyt minulle mitään mitä itse hain ja halusin. Aivan naurettavaa toimintaa.
No, lopullisesti minulla meni sukset ristiin työkkärin kanssa 2012, kun minulle tuli työhön osoitus peltotöihin loppusyksyksi, noin 3 kuukauden ajaksi(syys-marraskuu). Myönnettäköön, että en todellakaan työtä ollut innolla ottamassa vastaan. Nielin kuitenkin ylpeyteni ja soitin kyseiselle maanviljelijälle, joka puhelimessa ilmoitti, että ne 2 paikkaa oli täytetty jo. Ja työn tiedusteluni tapahtui siis hakuajan sisällä.
Ilmoitin työkkäriin, että en saanut työtä, koska paikat olivat jo menneet. Ei mennyt kuin muutama päivä ja postissa tuli kirje, josta ilmeni 60 päivän karenssi työmarkkinatukeen, johtuen työstä kieltäytymisestä. Otin välittömästi yhteyttä työvoimatoimistoon ja oletin kyseessä olevan jokin sekaannus, sieltä minulle ilmoitettiin kuitenkin, että en ole ollut tarpeeksi aktiivinen työtä hakiessani. No, minulle "neuvottiin", että voin tulla seuraavaan työvoimatoimikunnan kokoukseen henkilökohtaisesti tuomaan asiani ja kantani esille. Voitte varmaan arvata, että turha reissuhan se oli, ei se heidän kantaansa vaikuttanut mitenkään.
Eli yhteenvetona, hain työtä hakuajan puitteissa, mutta silti työmarkkinatukeni katkaistiin, ilman pätevää perustetta. Minulla kävi mielessä asian vieminen oikeuteen, mutta senhetkinen tilanteeni ei sitä sallinut.
Työkkäri ei ole minulle koskaan antanut yhtään mitään, tai jos päänsärky ja unettomat yöt lasketaan.
Lopulta työllistin itse itseni perustamalla ATK-alan yrityksen, jota pyöritin muutaman vuoden. Sen toiminnan lopetin kuitenkin kannattamattomana ja siirryin toisen yrityksen palkolliseksi. Mutta ilman mitään välikäsiä työkkäristä!!
[/quote]
En usko sinua. Vuonna 2012 ei ollut työvoimatoimikuntaa, jonka kokoukseen olisi voinut mennähenkilökohtaisesti, koska asiat hoidettiin selvityspyyntöjen avulla, ei omin suullisin selityksin. Terveisin työvoimatoimikunnan sihteeri.
Olin nuorille (alle 25v) tarkoitetulla kurssilla vuonna 2010. Leikittiin typeriä seuraleikkejä, pelattiin "moraalipelejä" (esim. kumpaa auttaisit mieluummin, vanhusta vai maahanmuuttajaa ja miksi, tms.), opeteltiin pesemään pyykkiä ja perus ruuanlaittojuttuja. ATK-hommat oli sitä, että opetettiin alusta alkaen käynnistämään tietokone, Wordin ja PowerPointin käyttö. Oli 2 x 3vk työharjoittelut.
Tunsin kurssilla itseni tyhmäksi kakaraksi. Olin asunut 16-vuotiaasta lähtien omassa kodissa, joten kodinhoito oli tuttua kauraa. En myöskään ymmärrä tuota ATK-kurssin tarkoitusta, eiköhän me nuoret osata tietokonetta käyttää ilman apuakin... Viimeisenä päivänä askarreltiin sanomalehdistä itsellemme hienot hatut.
Ainoa hyvä juttu kurssissa oli ilmaiset EA1, hygieniapassi ja alkoholipassi-koulutukset. Kurssi loppui muutama päivä ennen joulua ja lopetuslahjaksi saimme kokonaiset ananakset. Joku varmaan jo tästä kuvauksesta minut tunnistaa, terkkuja vaan Kouvolaan!
Ei tästä ketjusta juuri tule kyynel silmään, vaikka minä olen se, joka on ollut pitämässä kursseja. Totta on, että opettajien taso on vaihteleva. Kurssien järjestäjät valitaan tarjousten perusteella, eikä siinä paljon paina hyvä palaute aikaisemmilta kursseilta. Tiedän,kun olen tehnyt tarjouksiakin. On kursseja, joilla on selvä tarkoitus työllistämiseen, ja niitä joita järjestetään vaan ... no, ihan vaan ajankuluksi.
Oikeasti kurssi on parempi vaihtoehto kuin olla vuosikausia tekemättä mitään. Jollakin pitempiaikaisella yliopiston järjestämällä kurssilla sanoi moni suoraan, että tuli sille siksi,että ei tule kotona mökkihöperöksi. Kurssin vetäjän kannalta ongelmallista on se, että kurssilaiset ovat niin eritasoisia. Esimerkiksi työnhakukurssilla voi olla ammatikseen rekrytoijana toiminut, ja sellainen, joka ei ole koskaan hakenut töitä, cv on täysin tuntematon käsite ja kirjallisessa työhakemuksessa lukee "haen töitä"+ allekirjoitus tai ainakin nimi.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:57"]
Olin nuorille (alle 25v) tarkoitetulla kurssilla vuonna 2010. Leikittiin typeriä seuraleikkejä, pelattiin "moraalipelejä" (esim. kumpaa auttaisit mieluummin, vanhusta vai maahanmuuttajaa ja miksi, tms.), opeteltiin pesemään pyykkiä ja perus ruuanlaittojuttuja. ATK-hommat oli sitä, että opetettiin alusta alkaen käynnistämään tietokone, Wordin ja PowerPointin käyttö. Oli 2 x 3vk työharjoittelut.
Tunsin kurssilla itseni tyhmäksi kakaraksi. Olin asunut 16-vuotiaasta lähtien omassa kodissa, joten kodinhoito oli tuttua kauraa. En myöskään ymmärrä tuota ATK-kurssin tarkoitusta, eiköhän me nuoret osata tietokonetta käyttää ilman apuakin... Viimeisenä päivänä askarreltiin sanomalehdistä itsellemme hienot hatut.
Ainoa hyvä juttu kurssissa oli ilmaiset EA1, hygieniapassi ja alkoholipassi-koulutukset. Kurssi loppui muutama päivä ennen joulua ja lopetuslahjaksi saimme kokonaiset ananakset. Joku varmaan jo tästä kuvauksesta minut tunnistaa, terkkuja vaan Kouvolaan!
[/quote]
Yllättävää on se, että todellakaan kaikki eivät osaa käyttää tietokonetta. Nettisurffailu onnistuu lähes kaikilta, mutta esim. tekstinkäsittelyohjelma, powerpoint ja sähköposti ovat joillekin aivan outoja. Kyse kuitenkin melko nuorista ihmisistä.
-kouluttaja minäkin
Olen ollut syksyllä 2001 viikon työnhakukurssilla (hain vapaaehtoisesti). Se oli ihan kivaa, vaikkakin vetäjä keskittyi kertomaan esimerkkejä henkilöistä, jotka olivat saaneet töitä soittamalla mitä mielikuvituksellisimpiin paikkoihin itse.
Sitten hain 10kk mittaiselle taloushallinnon ja atk-kurssille, josta puolet oli työssäoppimista. Se taloushallinnon osio oli ihan höpöä, en oppinut mitään uutta ja välillä tuntui, että tiesin enemmän kuin opettaja. Sen sijaan atk-osio oli hyvä. Opin oikeasti paljon uutta ja suoritin tietokoneen A-ajokortin.
Parasta oli kuitenkin työssäoppiminen. Harjoittelujakson päätteeksi minut palkattiin harjoittelupaikkaan vakkariksi. Ensi viikon torstaina tulee 13v siitä kun aloitin siellä ja olen siis siellä edelleen. Kannatti tehdä 5kk "orjapalkalla" töitä.
Olin vuosia sitten työkkärin kurssilla tutustu hoiva-alaan eli lähihoitajan työhön.
Pääsin tekemään hoiva-avustajan työtä.
Jaon ruuan vanhuksille,käytin suihkussa/saunassa.,vaihdoin vaipat,autoin pukemisessa.
Lääkkeitä en antanut.
Sainkin kurssilla käsityksen ala ei ole minua varten koska osa vanhuksista oli väkivaltaisia ja minua välillä pelotti.
Tyyyyyyyylllllssiiiiiiiiiiiiääääääääää. Yhteen aikaan minut nakitettiin aina noihin ja menetin hyvän sauman sairauslomansijaisuuksissa.
Kerran kävin kymmenpäiväisen cv:n laatimiskurssin. Seitsemän päivää laadittiin cv:tä ja leikittiin ryhmäytymisleikkejä (lentokone putoaa autiomaahan ja ehjäksi jää sadetakki, kolikko ja raamattu - mitä otat muksaan tyylisiä leikkejä), yksi päivä oli työharjoittelua ja yhtenä päivänä vierailtiin paikallisella tehtaalla ja yksi päivä meni ajan tappamiseen ennen todistusten jakoa.
.
Oman cv:n laadin ensimmäisenä päivänä kymmenessä minuutissa ja lopun aikaa surffasin netissä...
Ongelmana on että kurssinvetäjän osaaminen ja tiedot voivat olla pienemmät kuin osallistujien. Olisikin eri asia jos ne oikeasti räätälöitäisiin aina työttömän tarpeiden mukaan alan ammattilaisten vetäminä. Kahdella kurssilla olen ollut, toisesta porukka teki valituksen sillä vetäjällä ei ollut oikeasti mitään käsitystä kyseisestä alasta. Ja toisessa neuvottiin mihin kohtaan laitetaan kuva cv:ssä kun haetaan töitä. Kyseinen kurssi oli sunnattu akateemisille työttömille.