Vaikuttaako tosiaan koululaisen työssäkäynti perheen asumistukeen?
Esim. jos vaikka teini-ikäinen on kesätöissä, niin tarkoittaako se tosiaan sitä, että perheen asumistukea leikataan? En ainakaan itse äitinä haluaisi laittaa alaikäistä maksamaan perheen vuokraa, enkä usko se nuorelle edes antaisi kovin kannustavaa kuvaa siitä, kannattaako käydä töissä. Nuori tietenkin menisi kesätöihin saadakseen rahaa itselleen, voidakseen ostaa tai rahoittaa jotain, mitä haluaa - ja sitten hän huomaisikin, että vanhempi "takavarikoi" palkkatulon ja maksaa sillä perheen asumisen.
Lukiolaisen työssäkäynti ei ole sillä lailla "tärkeää", joten ainakin itse kehottaisin nuorta mieluummin keskittymään koulunkäyntiin ja harrastuksiin kuin tekemään työtä, joka ei hyödytä häntä. Mutta onko tällainenkaan systeemi järkevää? Luulisi, että jos perhe on ennestään köyhä, olisi hyvä, että nuori voisi hankkia työkokemusta ja sitä kautta parantaa mahdollisuuksiaan saada palkkatöitä myös myöhemmin ja päästä pois köyhyydestä. Ei voi kuitenkaan olla ihan oikein, että varakkaampien nuoret hyötyvät työstään voimalla ostaa itselleen haluamiaan asioita, ja köyhemmän nuoren hyöty on pelkkä "työn ilo".
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/710137dd-d983-4198-86cb-dab7a3df96ab
Kommentit (22)
Pienituloisena yh äitinä poikani jo 18v työssäkäynti tipautti asumistuen.
Jos tytär on tienannut 20 000 euroa niin sopii myös maksaa asumisesta, sellaista elämä vaan on. Eli ihan oikein meni.
Miksi pitäisi saada asumistukea jos perheessä tienataan rahaa? Ihan pienet summat kuukaudessa eivät vaikuta asumistukeen. Eli tuossa on ollut kyse muusta kuin taskurahoista.
Vierailija kirjoitti:
Jos tytär on tienannut 20 000 euroa niin sopii myös maksaa asumisesta, sellaista elämä vaan on. Eli ihan oikein meni.
Ei alaikäisen kuulu maksaa omasta asumisestaan, se kuuluu vanhempien elatusvelvollisuuteen. Jos he eivät pysty maksamaan asumisesta, niin hakevat sitten Kelasta asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisena yh äitinä poikani jo 18v työssäkäynti tipautti asumistuen.[/
Joo näin se vaan menee. Meillä työssäkäyvät lapset maksoivat asumisesta ja ruuasta tämän vuoksi.
Terv. Pienituloinen
Minkä uskot muuttuvan, jos tuollainen sallittaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei alaikäisen kuulu maksaa omasta asumisestaan, se kuuluu vanhempien elatusvelvollisuuteen. Jos he eivät pysty maksamaan asumisesta, niin hakevat sitten Kelasta asumistukea.
Oliko tuo tyttö siis alaikäinen?
Asumistukeen vaikuttaa koko talouden tulot. Tämäkin olisi selvinnyt sinulle, kun olisit lukenut ne tuen saamisen ehdot.
Tuo on järkkyä jos vaikuttaa, siis alaikäisen.Ei tarvitse ihmetellä jos työnteko ei kiinnosta.
Jutusta ei käy ilmi oliko tytär jo täysi-ikäinen. Mielestäni alaikäisen koululaisen osa-aikatyön ei pitäisi vaikuttaa, vanhempi kun on elatusvelvollinen. Täysi-ikäisen kotona asuvan lapsen osalta on ihan oikein, että osallistuu asumiskuluihin palkkatuloillaan.
Kyllä kai me kaikki täysi-ikäiset itse maksamme asumiskulumme palkkatuloillla ja säästöön jäävällä osuudella sitten matkustellaan, ei niin että yhteiskunta maksakoon asumiseni ja minä sitten käytän koko palkkani matkusteluun ja muuhun huvitteluun.
Ruokakuntaan kuuluvien alle 18-vuotiaiden lasten tulot vaikuttavat asumistuen määrään vain silloin, jos alle 18-vuotias lapsi hakee asumistukea yksin tai puolisonsa kanssa.
Kesti hurjat 2min löytää tuo tieto googlen avulla. Lähteenä ihan Kelan sivut.
Suomessa ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Heittäytyä täysin kela elätiksi tai tienata palkkatyöllä sen verran ettei tarvitse mitään tukia. Kaikki välimallit menee jossain vaiheessa hankalaksi.
Äiti oli jättänyt ilmoittamatta tyttären tulot vaikka niitä kysyttiin. Petoshan tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisena yh äitinä poikani jo 18v työssäkäynti tipautti asumistuen.
Onhan 18-vuotiaalla jo täysikäisenä velvollisuuksia. Ihmeellistä, jos ei vaadita mitään. Ei ihme, että aikuistuva nuoriso karttelee vsstuuta, jos heille ei mitään ole kotona opetettu. Ei se palkka ole vain huvituksia varten.
Sen, että aikuinen ei osaa käyttää googlea, pitäisi aina vaikuttaa alentavasti tukiin. Löytyisi motivaatiota opetella.
18vuotias on yleensä vielä lukiossa. Ja sitten kesätöissä. Aika naurettavaa, että koululaisen (ei ammattiin valmistava) pitäisi itse osallistua perheen ruoka- ja asumiskuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Tytär sai SÄÄSTETTYÄ 20000E joten ei ihan mikään pieni voinut palkkakaan olla eikä ehkä alaikäinenkään!
"Äiti oli olettanut, että tytär saa palkkaa muutaman satasen. Äidin mukaan he eivät olleet keskustelleet palkkatuloista. Tytär sai säästettyä 20 000 euroa."
Vierailija kirjoitti:
Jutusta ei käy ilmi oliko tytär jo täysi-ikäinen. Mielestäni alaikäisen koululaisen osa-aikatyön ei pitäisi vaikuttaa, vanhempi kun on elatusvelvollinen. Täysi-ikäisen kotona asuvan lapsen osalta on ihan oikein, että osallistuu asumiskuluihin palkkatuloillaan.
Kyllä kai me kaikki täysi-ikäiset itse maksamme asumiskulumme palkkatuloillla ja säästöön jäävällä osuudella sitten matkustellaan, ei niin että yhteiskunta maksakoon asumiseni ja minä sitten käytän koko palkkani matkusteluun ja muuhun huvitteluun.
Siellähän lukee että lukiolainen. Eli luulisi olevan täysi-ikäinen?
Ei vaikuta alaikäisen tulot, sanoi minulle Kelan virkailija kun kysyin että pitääkö lukiolaisen kesätienestit ilmoittaa.