Päiväuni vaikeuksia, tyttö 6kk
Tyttö on aina ollut huono nukkumaan päiväunia ja pitkään rytmi oli 3 x 45 min/päivä. Nyt en saa lasta nukutettua omaan sänkyyn päiväsaikaan, en myöskään syliin enkä viereen. Vaunuun nukahtaa ulkona. Aikaisemmin ekat unet otettiin yleensä ulkona äitin kävellessä, mutta sisällä nukkuminenkin onnistui. Seuraavat unet nukuttin normaalisti omassa sängyssä.
Nyt tilanne on se että olen käynyt jopa 3 kertaa päivässä ulkona kävelemässä tytön kanssa että nukahtaisi. Joskus onnistuu helpolla ja joskus pitkän tallustelun jälkeen. Tyttö on kuitenkin selvästi väsynyt. Iltasin nukahtaa todella nätisti omaan sänkyyn ilman mitään itkua. Olen ihan pihalla, missä mättää? Huudatus ei tehoa, olen kokellut, joskin vaan ihan hetken. Nykyään tyttö alkaa myös itkeä kun herää, kun aikaisemmin heräsi rauhallisesti, touhusi ja naureskeli. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?
Kommentit (4)
Poika on aina nukahtanut päivällä vain vaunuihin. Itse olen nyt tehnyt niin, että nukutan ulos eka unille (tosiaan saa tovin käveleskellä ennen kuin nukahtaa) ja yleensä nukkuu sen 30-45 min. eli kävelyreissun ajan. Toisille unille nukutan sisälle vaunuihin. Nukahtaa yleensä helpommin sisälle heijaukseen, kun ulkona kävelyyn. Sitten kun heräilee n.30 min. päästä alan heijaamaan uudestaan ja yleensä saan n. 10 min. heijaamisen jälkeen nukkumaan pojan jopa 1,5 tuntia lisää. Mutta ihan älytöntä tuo " välinukuttaminen" kyllä on. Oon aatellu, että josko oppisi sitten itse nukkumaan pidemmin, mutta vielä ei oo tuottanu tulosta. Ulos en vie sen takia, että kuulen heti, kun alkaa vähänkin heräillä ja riennän lykkimään, niin ei ehdi kovin virkistymään. Ja nyt on meilläkin tullut välillä tuo huutoon herääminen kuvioihin. Joten olisiko jotain kehitysvaiheeseen liittyvää?
Toivotaan helpompia päikkäreitä tulevaisuuteen!
eli en osaa sanoa mitään keinoa helpottamaan kun meillä on sama tilanne. Poika on nyt 11 kk ja ongelmat alkoivat juuri puolen vuoden iässä. Meillä tilanne meni siihen, että poika otti pienet nokoset aamupäivästä ja iltapäivä unet saattoivat välillä jäädä pitämättä. Yritin työntää vaunuja sisällä ja käydä ulkona heiluttamassa niitä, mutta ei niin ei. Poika oli tosi väsynyt sitten illalla ja uni itkua itkeskeli pitkään. Välillä kokeilin että yritin pitkittää aamua siten, että en laittanut häntä nukkumaan aamupäivästä vaan laitoin nukkumaan sitten vasta kun oli syönyt lämpimän aterian. Siinä sain sitten hänen uniaikaa venymään vähän pitempään. Mutta loppujen lopuksi yhdellä unilla mentiin sitten iltaan saakka.
Nyt sitten kun ikää on tuo 11 kk niin nukutaan aamupäivästä 1-1.5 h ja iltapäivällä nukutaan 30 min-1h. Eli tilanne ei ole muuttunut. Yöunille mennään 19.30 ja aamulla herätään n. klo 7.
Miten teillä nukutaan yöt?
Kipe
Yöt meillä nukutaan todella hyvin, siksi en viitti ihan hirveetä stressiä ottaa päiväunista. Illalla mennään nukkumaan 19-20 välillä ja nukahdetaan nätisti omaan sänkyyn itekseen. Yksi syöttö on yöllä 2-4 välissä, ja aamulla herätään 7-8 maissa. Äsken aloitettiin puuro, joten luulen ettei kovin kauan mene että jo nukkuu koko yön, on nimittäin välillä herännyt vasta viiden jälkeen yösyötölle.
Muuten on todella reipas ja iloinen tyttö. Pienikokoinen, mutta motoorisesti hyvin varhainen. En tiedä vaikuttaako se myös siihen ettei malta nukkua päiväsaikaan.
jos vaikka jollain olisi kokemusta samasta.