Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nordea omatakaus ja valtiontakaus

Vierailija
03.08.2015 |

Hei,

osaako joku kertoa, onko kahden ihmisen mahdollista saada asuntolainaa omatakauksella ja valtiontakauksella ilman lisävakuuksia, kun talouden nettotulot ovat 3600e (tästä siis otettu pois verot, elatusmaksu ja autokustannukset)? Miten olette itse toimineet? Velkaa meillä ei ole.

Suuruusluokkana lainan maksimimäärää pidämme 130 000e. Olemme yli kolmekymppisiä. Olen melko varma, että moni alkaa soimaamaan säästämisestä. Meidän tilanne on kuitenkin se, että mieheni on maksanut entisestä avioliitosta jääneitä velkojaan kymmeniä tuhansia samalla kun minä olen ollut opiskelijana. Nyt velat on kutakuinkin hänen osaltaan maksettu (ja kyllä: tyhmä oli kun onnistui velkaantumaan) ja minä valmistun lastentarhanopettajaksi ja aloitan pääsääntöisen työn. 

Tällaisessa tilanteessa mietin, että kannattaako pankkiin mennä edes tiedustelemaan asiaa, vai miten teillä muilla on ollut. Nauretaanko meidät ulos sieltä Saisimme varmaan henkilötakauksenkin, mutta en tahtoisi kuormittaa tässä iässä ulkopuolisia enää. 

Olisipa ollut varaa itselläni aikaisemmin säästellä, mutta mutta....

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/14 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin kyselemässä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilötakausta ei muuten enää hyväksytä vakuudeksi, vaan takaajan on pantattava omaa omaisuuttaan vakuudeksi. Eli jos vaikka isä olisi takaajana, isä panttaa osan talostaan tai kesämökistään vakuudeksi, tai vaihtoehtoisesti menee pankkiin nippu seteleitä kädessään ja tekee tilipanttauksen, eli tallettaa ne lukitulle tilille niin pitkäksi aikaa, että vakuuden osuus lainasta on maksettu.

Vierailija
4/14 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa... Tämä olikin uusi tieto!

Vierailija
5/14 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.....

Vierailija
6/14 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/14 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin juuri nordeasta maksaa 125000 lainaa, nettotulot 3200 ja säästöjä vain 3500.

Vierailija
8/14 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
9/14 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kysytään miehen kanssa juuri lainaa 100 000 eurolle. Nettotulot samaa luokkaa. Lainan lisävakuutena 150 000 euron sijoitusasunto josta puolet lainaa jäljellä.

Vierailija
10/14 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatakausta käytettäessä tulee olla 5 % omaa rahaa (tämä on ehdoton), valtion takauksella 15 %. Riippuen mistä ostatte asunnon niin lainassa voi hyvin olla myös vakuusvajetta.

Vierailija
11/14 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on ainakin muista pankeista kuin Nordeasta sanottu aika suoraan, että 10 prosenttia pitäisi olla itsellä. Meillä on aika samansuuruiset tulot ja lainasummakin on liikkunut tuossa suuruusluokassa.

Vierailija
12/14 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa täysin realistiselta lainalta.

Vierailija
13/14 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän toi oo laina eikä mikään, pankkiin vaan.

Vierailija
14/14 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussääntönä taitaa nykyään olla, että omaa rahaa pitäisi olla 10% asunnon hinnasta.

Oliko tuolla, joka sai lainaa 3500 euron säästöillä jotain muuta omaisuutta, kuten vaikka kesämökki?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi