Vauva 2kk ja RINTARAIVARIT...APUA!
Eli, vauva on nyt tasan 2kk ja hylkii rintaa. N. 1kk sitten aloin antamaan lisämaitoa, kun vauva huusi nälkäänsä (painoi syntyessään 5kg ja risat).
Nyt on tultu sitten tähän, että kun yritän tarjota rintaa, vauvaa alkaa huutamaan hysteerisesti, laitan tutin suuhun ja itkun seasta syö sitä ahnaasti-->yritän sujauttaa rinnan suuhun (ennen vielä meni läpi, ei enää) niin huuto on aivan mahdoton.
Eilisen ja tämän päivän olen saanut syötettyä jotenkuten rinnasta siten, että olen lämmittänyt maitoa hieman pulloon, sitten kun alkaa imemään sitä, sujautan äkkiä tissin suuhun.
Maitoa tulee hyvin, mutta ei liikaa, vaikka joskus suihkuaakin. (jos vauva on ottanut pari imua, eikä sitten ala syömään, vaan huutamaan)
Olen kokeillut kaikkia mahdollisia imetysasentoja, alan olla aika poikki tämän imetyksen kanssa, vauva vaan karjuu suoraa huutoa kun näkeekin tissin :(
Haluaisin imettää mutta nyt alkaa keinot ja voimat olla vähissä!
Yöt vauva vielä syö normaalisti tissistä, varmaan kun unissaan puoliksi on, mutta päivät ovat yhtä " taistelua" .
Jos joku kiltti tietäisi neuvoa edes vähäsen, imetystukilistat on luettu läpi.
PS: Tämä on viides vauva ja näköjään vielä saa " uusia" kokemuksia vauvan hoidosta...
Kommentit (5)
Olen kokeillut kumpaakin, eikä auta. Äskenkin kerkesin ottaa tissin esiin ja kun vauva näki sen alkoi huuto...nyt syö tyytyväisenä isän sylissä pullosta :(
Enkä edes anna heti periksi, jos vauva alkaa parkumaan, laitan rinnan pois ja kokeilen hetkisen kuluttua uudelleen. Tai sitten olen yrittänyt imettää puolinukuksissa olevaa vauvaa, mutta ei syö kuin muutaman imun, sitten nukahtaa tissi suuhun. Jos yritän aikaisemmin kun ei ole vielä niin nukuksissa, niin alkaa huuto. Voi että voi olla turhauttavaa!
Hei, kuulostaa kovin tutulta tuo tarinasi. Minulla pian 5 kk poika ja samassa iässä, tai taisi olla vasta 1,5 kk kun aloitti rintaraivaroinnin toden teolla. En oikein edes tiennyt mistä on kyse, vaan kuulin tämän termin neuvolasta. Itse tein siten, että joko pumppasin maitoa pulloon (suostui juomaan pullosta) tai annoin suosiolla tuttelia ja sitten yritin imettää hyvissä ajoin, ennen kuin raivarointi alkoi. Tällä tavoin sain aina välillä onnistumaan. Meillä se raivarointi oli aikamoista aaltoliikettä, välillä pari pv raivaroi ja sitten taas meni pari pv paremmin, kunnes jossain vaiheessa helpotti kovasti. Itse olen sitä mieltä, että äidin hermojen säilyminen on kaiken a ja o, ja korviketta vaan ja unohda kaikkien imetysfanaatikkojen puheet. Itsekin sain vaikka minkälaisia ohjeita, samoin kuin maidon riittävyyteen, mutta ei ne vaan kaikilla toimi!!! Kateellisena katson kavereiden lapsia, jotka imevät tilanteessa kuin tilanteessa rauhallisesti. Meidän poika vaatii AINA rauhallisen tilan, ei siis muita ihmisiä ympärillä, ei minkäänlaista keskustelua edes puolison kanssa, kun imetys häiriintyy välittömästi.
Anyway, suosittelen raivarointitilanteissa pulloa, ja jos raivarointi ei mene iän mukana ohi, niin kannattaa varmasti harkita imettämisen lopettamista ja siirtymistä korvikkeeseen (tai siis pulloon, mutta eihän sitä pitkiä aikoja jaksa pumpatakaan).
terveisin mirjana
Mirjana, meillä myös tuo poika " häiriintyy" ihan pienestä, esim, jos olen onnistunut saamaan syömään rinnasta, ja esim.vauvan isä tulee kysymään minulta jotain, ei kerkeä kuin puoleen väliin lausetta kun huuto alkaa.
ARGHH! Ja minä kun niin olisin halunut imettää ttä lasta pitkään, mutta odotetaan ja yritetään josko menisi pian ohi.
Aloitti rintaraivarit reilun 2kk iässä ja siitä lähtien imeyin melkein poikkeuksetta maakuullaan ,hämärässä ja hiljaisessa huoneessa ja heti heräämisen jälkeen.JOs pääsi väsymään ei syömisestä tullut mitään.Jaksooin tätä 10kk.Nyt onneksi tää toinen paljon helpompi mutta kyllä vaatii hiljaisuutta ,mutta suostuu sentää syömään niin että istun.
Esikoiselle en lähtenyt ollenkaan pullolinjalle mutta jos tämä toinen alkaisi ihan mahottomaksi niin varmasti antaisin päivisin pulloa!
Silloin aikanaan koin raivarit tosi henkilökohtasesti,tuli sellainen olo että olen huono äiti ku ei edes rinta kelpaa mutta nyt jälkeenpäin olen todennut että kyllä kannatti sinnitellä vaikka monet jo kehotti luovuttaan.
Mutta kyllä se on vauvan tempperamentista kiinii .Esikko on nyt 3.5 vuotiaana tosi voimakasluontoinen tyttö!
Mutta tsemppiä ja voimia sinulle!
en tiiä auttaako tää vinkkii.. meillä helpotti vähäsen ku kuukauden poika huus aina ku annoin rintaa.. aika rankkaa oli.. mut mut siitä selvittiin.. ei ollu oikein muuta mahollisuutta ku antaa rintaa ku poika ei pullosta juonu mut asiaan..
oletko kokeillu sylissä syöttää ja samalla kävellä, aika rankkaa mut saattaa toimia :))
ja yks mikä toimi ni laitoin pojan miun mahan päälle ja tissin suuhun ja kun kävi imemään ni sit laitoin pojan vierelle :))