Missä kirjaimessa ekaluokkalaisesi on koulussa menossa?
Meillä mennään mielestäni aika nopeasti nyt jo M-kirjain seuraavaksi (hauska Matka aapienn) oma poikani ei meinaa pysyä kärryillä kiireessä. Lukeminen ei meinaa onnistua, entä muilla?
Kommentit (15)
huomioidaan alkuvaiheessa? Saavatko kirjan luettavaksi, vai mitä?
Mun tyttö oppi myös lukemaan 5-vuotiaana. Nyt on ekalla. Lukee aapisesta (Hauska matka) läksyksi niitä tarinoita, mitä kirjasta löytyy. Opettaja sanoi, että tytöllä on tunneilla hieman tylsää, kun on luokkansa ainoa lukutaitoinen. Saa omia luku- ja kirjoitustehtäviä tunneilla.
Koulussa ovat menossa s-kirjaimessa. Onneksi ope keksii kaikkea kivaa puuhaa myös lukijoille, ettei tylsisty..=)
tai oikeestaan se N:n jälkeen tuleva kertaus. Osaa jo lukea, hitaasti mutta varmsti. Numeroissa on viitonen menty.
Ilmeisesti meidän ope pitää enemmän vauhtia...
ap
tyttö on oppinu jo lukemaan sillee tavuttain .
harjoitellaan joka päivä, mutta vaikealta tuntuu
Menen luokkani kanssa vasta S:ssä, aius siis käyty nyt. En pidä alussa kiirettä jotta hitaammin oppivatkin ehtisivät mukaan. Sitten myöhemmin kun lukemisen idea alkaa lapsille valjeta alan edetä tiukempaa tahtia. Mutta kukin ope tavallaan ja jos suuri osa luokasta jo lukee niin silloin varmaan mennään nopeampaa tahtia. Mulla ei vielä juuri lukutaitoisia ole päinvastoin. Siksikin hitaampi tahti. PS. lukuläksyjä ja aapista kantsii lukea kotona aktiivisesti ihan päivittäin.
Meillä poika ei vielä lue, ja onpa häntä jo ehditty kiusatakin siitä aiheesta. olen yrittänyt vakuutella, että kaikki oppii ajallaan. Matikka sujuu loistavasti samoin muut aineet.
olen käynyt aiusn, ensi viikolla alan ottaa kaksi kirjainta viikossa. Sillä tahdilla olisi tarkoitus ehtiä suurin osa aakkosista ennen joulua. Vauhti ei ole tässä hommassa tärkeää.
ja tyttö juuri tänään kommentoi, että heillä on menossa e. Liian nopeasti eteenee teidän lapsenne luokka, sanon minä.
meillä menty a,i,u,s,n,l, ja o. Seuravaksi tulisi e. Luokastani puolet lukee ja toisesta puolesta kahta lukuunottamatta muut pystyvät lukemaan sanoja tavuittain näillä käsitellyillä kirjaimilla. Nämä kaksi käyvät erityisopetuksessa, enkä usko,että hitaampi tahtikaan auttaisi heitä sen nopeampaan oppimiseen. Onneksi on erityisopetus. Luokkani on nimittäin niin iso (26 oppilasta), että muute aikaa ei jäisi tarpeeksi näiden heikoimpien tarpeisiin.
luokka jaettu kolmeen lukuryhmään taitojen mukaan, omani lukevien ryhmässä, vaikka ei vielä kovin nopeasti lue.
Itsekin olen ihmetellyt kovaa tahtia! Kun lapsi ei vielä lue, niin tuntuu, että kauemminkin voisi tankata yhtä kirjainta/tavuja. Myös matematiikassa etenemisvauhti on jopa nopeampaa. Läksyjäkin aina 2-3 sivua, mikä tuntuu aika paljolta.