työhakuvalmennus: hyödyllinen vai turha?
Minulla alkaisi ko. valmennus (5päivää) keskiviikkona. Mistään ei löydy sisällöstä tarkkaa tietoa. Joo, tehdään CV ym. Mutta kun sellaiset on tehtynä jo. Alkuasetelmana minua ei kiinnosta yhtään mennä istumaan turhanpanttina...
Kommentit (13)
Ymmärrän , mutta minkä vuoksi sinä päädyit työnhakuvalmennukseen? Olethan kuitenkin työtön, ja kyllä sitä työttömänkin pitää tehdä jotain "palkkansa" eteen, vaikka sitten istua tyhjänpanttina viikon.
Olen ollut pitämässä niitä valmennuksia ja olen huomannut, että kyllä se aika monelle on tarpeellinen. Ei kaikille läsnä olleille, mutta kyllä siellä osaavammat voivat olla apuna ja esimerkkinä muille. Ei ole mitenkään harvinaista, että valmennuksessa on sellaisia, jotka eivät ole eläessään yhtään kirjallista työhakemusta tehneet. On sitten niitäkin, jotka eivät tule edes ajatelleeksi, että on muitakin paikkoja kuin ne, jotka ovat virallisesti ja julkisesti haettavissa. Pelkkä cv:n olemassaolo ei pitkälle riitä nykyisessä työnhaussa. Kyllä minäkin sen tiedän, työtön kun olen erinomaisista työnhakutaidoistani huolimatta.
työnhakuvalmennus, uhka vai mahdollisuus?
nojoo, vitsit sikseen. Se on just sitä mitä sen voisi kuvitella olevan, eli kirjoitellaan cv, hakemuskirje, ehkä mietitään miten haastattelut menee jne. Lisäksi katsellaan että mistä niitä paikkoja voi ja kannattaa etsiä.
Spoileri: suhteilla saa helpoimmin työtä.
Ole kiitollinen että selviät viikossa tuosta, olin kerran noin kuukauden kestävällä vastaavalla kurssilla. Yhdessä välissä noilla kursseilla tuppasi olemaan muutaman viikon teorian lisäksi 5 1/2 kk ilmaista työharjoittelua jossain firmassa.
Parin päivän koulutus maksimissaan voi olla ihan ok. Ei mene liikaa aikaa hukkaan, vaikka cv olisikin jo kunnossa ja hakumetodit hallussa. Itse päädyin kuukauden mittaiselle kurssille, josta oli mielestäni jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. On olemassa raja, jonka jälkeen hakemuksiin ei enää kannata tehdä hienosäätöä. Kurssilla jumitettu aika on pois varsinaisesta työnhausta.
Lisäksi vähän kaivelee se, että nekin rahat käytettiin tuollaiseen palveluun, joka oli enemmän ihmisten kiusaamista kuin auttamista. Samalla moni apua tarvitseva jää ilman. On myös lähtökohtaisesti ongelmallista pitää kurssitusta "palkan eteen jonkin tekemisenä", koska silloin toiminnasta tulee rangaistus eikä tuki. Ihan niin kuin muutamaa yksittäistapausta lukuun ottamatta työttömät olisivat työttömiä ihan vain laiskuuttaan.
Voi se sellaiselle olla hyödyllinen, joka ei ole vähintään kymmeneen vuoteen hakenut töitä. Mutta sellaiselle, joka muutama vuotta sitten pääsi useisiin työhaastatteluihin (kun paikkoja vielä oli enemmän tarjolla) tuskin siitä sen kummemmin hyötyy. Vika kun ehdottomasti suurimmalla osalla ei ole työnhakutaidoissa, vaan siinä, että työpaikkoja ei vaan ole tarjolla tällä hetkellä.
Se ei ole mitään "tee jotain 'palkkasi' eteen" - eihän sairaiden tai eläkeläistenkään pidä tehdä "palkan" eteen mitään - vaan suurimmaksi osaksi tilastojen kaunistelua. Kurssilla oleva ei ole tilastoissa työtön työnhakija vaan työvoiman ulkopuolella. Lisäksi joku aina kieltäytyy noista/jättää kesken ja kas näin saadaan karenssit pyörimään.
Kävin juuri tuommoisen 5pv kestävän. Tosiaan cv:n ja hakemuksen tekoon oli varattu viikosta 2 x 3h, ekalla kerralla pääsin 15min jälkeen pois niiltä tunneilta, kun mulla oli jo kaikki kunnossa. Loppuaika tolla kurssilla olikin vaan semmosta, et mietittiin omia hyviä puolia... Aivan turhaa.
6 jatkaa.... Tosin ryhmässä oli myös semmoisia, jotka suu ammollaan ihmettelivät, miten ihmeessä mulla on jo cv ja hakemuksia tehtynä.....
Omalla kurssillani ei ollut ketään, jolla ei olisi ollut tehtynä hakemuksia. Aikaa käytettiin esimerkiksi siihen, että keskusteltiin, millä fontilla hakemus kirjoitetaan. Eikä todellakaan niin, että jollain olisi ollut comic sansilla kirjoitettu cv vaan silleen, että "älkää käyttäkö Times New Romania kun se on persoonaton". Siis täh. "Toistakaa hakemuksessa niitä sanoja, joita käytetään hakuilmoituksessa siltä varalta, että esivalinta tehdään koneellisesti." Aijaa?
Kurssin pitäjän sijaisella, joka piti puolet kurssista, oli myös tosi omaperäisiä käsityksiä siitä, miten hakemuksia pitää kirjoittaa. Vähän väitettiin vastaan ja yritettiin kyseenalaistaa niin se hermostui. Esimerkiksi hän kehotti hengailemaan tulevan haastattelupaikan aulassa edellisenä päivänä muina miehinä/naisina.
Olin tuollaisessa ja ei turhempaa valmennusta ole.
Jos jotain hyvää etsii, niin sai +9€ päivältä ja kurssipäivät olivat todella lyhyitä.
Sisältö oli hömpönpömppää. Tämä oli it-osaajille tarkoitettu ja siellä kertailtiin jotakin wordin peruskäyttöä ja tehtiin itsestä mainoshenkinen lyhyt CV. Sellainen, jolla ei ainakaan työtä irtoaisi.
Siinä 5 päivän tulos.
Mielestäni nuo sopivat enimmäkseen niille jotka pitkän työuran jälkeen jäävät työttömäksi. Niillä usein on cv tekemättä eikä tietotaitoa sen tekemiseen vaikka ovatkin oman alansa ammattilaisia. Vastavalmistuneille siitä ei ole niin paljon apua kun melkein kaikissa kouluissa nykyjään tehdään cv ennen valmistumista ja muutenkin opetetaan työnhakua.
Olin yhdessä vaiheessa työttömänä ja kävin kahdella eri kurssilla jossa tehtiin cv. Hauskinta on että väliä kursseilla oli vuosi mutta toisella kurssilla kouluttaja haukkui mun tekemän cvn maanrakoon vääränlaisena vaikka se oli edellisellä kurssilla tehty ja sen kurssin kouluttajan tarkastama ja sen neuvoilla tehty.
En kyllä ymmärrä että miksi noita koulutuksia järjestetään noin älyttömästi ja työttömät pistetään moneen kertaan käymään se sama kurssi. Eihän se vaikuta mitenkään työpaikkojen määrään ja siihen että haettaessa yhteen työpaikkaan siihen on 200 muuta hakijaa. Silti lopputulos on että haun jälkeen hakijoista 199 on työttömiä. Siihen ei auta vaikka nuo kaikki hakijat olisi käynyt hienot cv-kurssit.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:07"]
Kävin juuri tuommoisen 5pv kestävän. Tosiaan cv:n ja hakemuksen tekoon oli varattu viikosta 2 x 3h, ekalla kerralla pääsin 15min jälkeen pois niiltä tunneilta, kun mulla oli jo kaikki kunnossa. Loppuaika tolla kurssilla olikin vaan semmosta, et mietittiin omia hyviä puolia... Aivan turhaa.
[/quote]
Näissä piilee kuitenkin se vaara, että tulee karenssi. Kouluttaja nimittäin ei saa päättää voitko sinä lähteä kurssilta pois vai et. Jos hän tyhmyyttään/rehellisyyttään ilmoittaa työkkäriin että et ole ollut paikalla, se on karenssi. Kouluttaja kun ei voi antaa sinulle lupaa olla pois, se ei ole työkkärille hyväksyttävä syy.
Toki omien hyvien puolien miettiminen on hyödyllistä, mutta ei siihen kovinkaan montaa tuntia voi käyttää...
Meillä oli kaksi viikkoa täydellistä ajanhukkaa. Mitään sellaista ei tullut ilmi, mitä en olisi tiennyt aikaisemmin. Yli puolet ajasta käytettiin täysin tarpeettomiin peleihin ja testeihin. Ja "persoonallisten" hakemusten laatiminen meni suorastaan koomiseksi (värillinen tai kuviollinen paperi, kasvokuvan printtaaminen "vesileimana" taustalle yms.)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:32"]En kyllä ymmärrä että miksi noita koulutuksia järjestetään noin älyttömästi ja työttömät pistetään moneen kertaan käymään se sama kurssi. Eihän se vaikuta mitenkään työpaikkojen määrään ja siihen että haettaessa yhteen työpaikkaan siihen on 200 muuta hakijaa. Silti lopputulos on että haun jälkeen hakijoista 199 on työttömiä. Siihen ei auta vaikka nuo kaikki hakijat olisi käynyt hienot cv-kurssit.
[/quote]
Koska se kaunistaa tilastoja ja koska työttömiä pitää rangaista ja kyykyttää (johan se kävi ilmi tässäkin ketjussa).
Sen työpaikan muuten hyvin suurella todennäköisyydellä saa paikanvaihtaja, joten työttömien määrä on edelleen sen saman 200. Paikanvaihtajan jäljiltä luultavasti edes ei aukea työpaikkaa toiseen paikkaan.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:07"]
[/quote]
Näissä piilee kuitenkin se vaara, että tulee karenssi. Kouluttaja nimittäin ei saa päättää voitko sinä lähteä kurssilta pois vai et. Jos hän tyhmyyttään/rehellisyyttään ilmoittaa työkkäriin että et ole ollut paikalla, se on karenssi. Kouluttaja kun ei voi antaa sinulle lupaa olla pois, se ei ole työkkärille hyväksyttävä syy.
Toki omien hyvien puolien miettiminen on hyödyllistä, mutta ei siihen kovinkaan montaa tuntia voi käyttää...
[/quote]
Kuten kirjoitin, lähdin niiltä tunneilta, en kurssilta. Minut merkattiin paikalla olleeksi ym. Vaikka en juuri kyselsille tunneille osallistunut.