Terveydenhuollon ammattilaiset ja muut tietäjät! Mitä tehdä, kun lääkkeet eivät enää tehoa? (kaksisuuntainen mielialahäiriö, maniajaksot)
Minulle aloitettiin lääkitys kaksisuuntaiseen kymmenen vuotta sitten. Sitä on toki vuosien varrella muuteltu ja korjailtu, mutta nykyään se näyttää tältä:
- Abilify Maintena
- Lito
- Lamictal
Voin suhteellisen tasaisesti vuosikausia, mitä nyt olin ajoittain turhautunut tai ahdistunut, yritin vahingoittaa itseäni ja kävin osastolla muutaman kerran, mutta silminhavaittavat maniavaiheet jäivät pois.
Mutta viime vuonna näihin aikoihin olinkin yllättäen osastolla hoidattamassa ”ei kuitenkaan kovin graavia” maniaa.
Aloitettiin Olantsapiini (/Zyprexa), joka lopetettiin vaikeiden sivuoireiden vuoksi, kun olin jo kotiutunut.
Ja nyt sitä mennään taas. Lääkkeet auttavat ilmeisesti TUNNISTAMAAN vaaranmerkit, kuulemaan hälytyskellot, mutta en koe että lääkkeet auttaisivat minua varsinaisesti sairauden jaksojen uusiutumisessa enää.
Kysymykseen: voiko näinkin vahvoihin lääkkeisiin edes kasvaa ”toleranssi”? Tai vaihtoehtoisesti, voiko sairaus jopa ”vaikeutua”?
Kysyn ensi kerralla injektiolla, mutta en ala asiakseni soittamaan näin vähäpätöistä asiaa.
Kiitos kaikille! Peace and love!
Kommentit (4)
En tiedä asiasta mitään, mutta en usko että sinun kannataa panttailla kysymyksiä ja yhteydenottoa hoitavaan tahoon. Liioittele vaikka. Ne tarinat mitä ihmiset saavat aikaan manioissaan, eivät aina ole kivoja. Varsinkin kin sinulla on kyky tunnitsaa oireet etkä ole (ainakaan vielä) sairaudentunnoton.
Tuota asiaa ap, ei tiedä eikä osaa neuvoa kukaan muu, kuin sun oma lääkäräsi, psykiatrisi.
Psykiatri on aina lääkäri ja erikoistunut alalleen, eli psykiatriaan 6 vuotta, että saa erikoislääkäirin paperit.
Miten joku sairaanhoitaja tai psykologi voisi muka tuollaista asiaa tietää.
Tilaa aikaa sinua hoitavalle lääkärille, sieltä saat parhaan mahdollisen avun.
Enpä usko että tuollaisin lääkkeisiin mitään toleranssia tulee.
Niitä tulee ennenkaikkea puhtaasti rauhoittaviin ja unilääkkeisiin siten, että jos niitä jatkuvastit käyttää, niin elimistö tottuu niihin, eikä enää se entinen annos riitäkään.
Vaan tarvitaan aina suurempia annoksia, jotta haluttu vaikutus tulee.
Ja tuo kaksisuuntainen mielialahäiriö on sellainen psyykkinen sairaus, että yleensää sen kanssa ihmiset pärjäävät todella melko hyvin. Suuri osa kykenee olemaan edelleen työelämässä.
Mitään muuta asiallista neuvoa ei ainakaan minulta löydy, kuin otat puheeksi omat oireesi, vointisi ja lääkityksesi hoitavan lääkärin kanssa. Tai kenen tahansa psykiatrian erikoislääkärin kanssa.
Minä nostan, josko vaikkapa joku kokemusasiantuntija tarttuisi! Kokemukset nimittäin nekin erittäin tervetulleita!
Ap