Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla on/on ollut raskausmyrkytys!

Vierailija
16.08.2008 |

Nousiko paineenne kovinkin paljon normaalista ja näkyikö pissassa valkuaista? Voiko pelkkä vereenpaineen nousu ja huonovointisuus olla raskausmyrkytyksestä johtuvaa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei sekään ole yhtään raskausmyrkytystä "vaarattomampaa".

Raskausmyrkytykseen tarvitaan 2 kolmesta oireesta: kohonnut verenpaine, valkuaista virtsassa, turvotus.

Eli esim. verenpaine ja turvotus yhdessä= raskausmyrkytys

Vierailija
2/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes neuvolassa ei meinattu uskoa raskausmyrkytykseksi, vaikka valkuainen vähän koholla. En huomannut olossani mitään erilaista. Silti jouduin sairaalalepoon ja hyvä niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun on kuulemma niin yleistä loppuraskaudessa muutenkin. Tärkeimmät oireet tuo virtsan proteiinipitoisuus ja verenpaineen nousu, etenkään alapaine ei saisi olla yli 100.

Vierailija
4/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pelkästään sitä 100 rajaa.

Eli jos on verenpaine noussut ja turvotusta, niin aina kuuluu lähettää jatkotutkimuksiin. Otetaan vuorokausivirtsa ja verikokeet ja mieluiten napaverenvirtauksetkin ultrataan. Ja kehoitetaan äitiä lepäämään paljon.

Vierailija
5/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinia ei näkynyt jokaisella mittauskerralla, välillä oli yhdellä plussalla.

Turvotusta tai päänsäärkyä ei ollut lainkaan.

Vierailija
6/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se nousi 120/80, niin se katsottiin oireeksi.

Vierailija
7/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa muussa raskaudessa mun verenpaine oli koholla alusta asti, eikä se ole kuopuksen syntymän jälkeen kunnolla laskenutkaan. Sukurasitus, ja kun ikää on tullut niin alkaa näkyä. Raskausmyrkytykset ennakoivat verenpainetautia myöhemmällä iällä.

Mulla oli kaikki klassiset myrkytyksen oireet: verenpaine, valkuainen ja turvotus. Huonovointinen en ollut ja muutenkin olo oli ihan hyvä.

Vierailija
8/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkupaineet olleet 105-110/69 ja nyt on 130-135/79. Aiemmissa raskauksissa paineet olleet noin ylhäällä vasta synnytykseen mennessä.

Vierailija
9/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan loppuraskaudessa, tais olla jo la ohi. Alettiin käynnistelemään.

Vierailija
10/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja päänsärkyä, mutta koska verenpaineen alapaine ei ylittänyt sitä "riskirajaa", vaan hipoi sitä, niin raskausmyrkytystä ei todettu vaan ainoastaan seurattiin tiheämmin tilannettani. Eli kävin neuvolassa kerran viikossa.

Oliko mulla siis raskausmyrkytys kuitenkin??

Vierailija
11/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä sanoisin, että oli, mutta eipä mulla oo th-alan koulutusta, niin että mutu-tietoa... Ja ton verenpaineen ei tarvi ylittää sitä 100, jo lähes 20 pykälän nousu alapaineessa on huomattava!

Vierailija
12/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen verenpaineen nousu sitten lähettää jatkotutkimuksiin?

Alkupaineet olleet 105-110/69 ja nyt on 130-135/79. Aiemmissa raskauksissa paineet olleet noin ylhäällä vasta synnytykseen mennessä

Kun yläpaine noussut yli 45 yksikköä ja alapaine yli 30 yksikköä. Esim lähtötilanne 120/65 -> 165/95 on toksemia.

Vierailija
13/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kaverillakaan koskaan neuvolassa paine noussut yli sen 100, ja silti oli raskausmyrkytys. Ja vakava! Muita oireita oli turvotus ja uudelleen alkanut pahoinvointi. Lapsi menehtyi kiireellisestä sektiosta huolimatta rv 32, kun oli istukka toiminut myrkytyksen vuoksi niin huonosti.