Yksityisen vuokra-asunnon vuokrasta tinkaaminen?
Onko kenelläkään kokemusta vuokran tinkaamisesesta?
Alueella josta etsin asuntoa on jo kauemmin ollut tarjolla muutama sopiva asunto, mutta vuokrapyynnöt ovat näissä alueen, asunnon koon ja kunnon perusteella liian paljon. Sen takia varmaan ovatkin olleet niin kauan tarjolla.
Pyydetyt vuokrat ovat 100-150€ liikaa.
Kannattaako ottaa yhteyttä ja miten esittää asia, että olisin erittäin kiinnostunut ko. asunnosta mutta oikeampi vuokra olisi mielestäni x euroa jonka olisin valmis maksamaan? Vai onko noissa yleensä tinkimisvaraa? Tai kauanko vuokraaja pitää asuntoa tyhjillään kun ei saa sitä vuokraa jonka pyytää?
.
Kommentit (15)
Siinäpähän ärsytät vuokranantajaa. Se ilmoittaa sitten parin kuukauden asumisen jälkeen, että vuokra nousee sadalla eurolla, etkä voi asialle mitään. Kyllä kapitalisti aina keinot keksii.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:45"]Siinäpähän ärsytät vuokranantajaa. Se ilmoittaa sitten parin kuukauden asumisen jälkeen, että vuokra nousee sadalla eurolla, etkä voi asialle mitään. Kyllä kapitalisti aina keinot keksii.
[/quote]
Ei voi nostaa noin vain vuokraa.
Ehdottomasti kannattaa tinkiä. Muutin pari vuotta sitten pk-seudulle yksityisen vuokra-asuntoon. Alunperin hintapyyntö oli 950e/kk. Sanoin suoraan, että rajani on 800e/kk mutta minusta saa sitten hyvin pitkäikäisen vuokralaisen. Tuli sitten vastaan ja laski vuokran 850e/kk. No nyt kun taloudellinen tila muuttui, niin oli pakko muuttaa kaupungin asuntoon, kun se 50e kuussa oli oikeasti liikaa. Mutta kannattaa, kyllä viisas vuokraaja saa hinnan sovittua vuokralaisen kanssa :-)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:45"]Siinäpähän ärsytät vuokranantajaa. Se ilmoittaa sitten parin kuukauden asumisen jälkeen, että vuokra nousee sadalla eurolla, etkä voi asialle mitään. Kyllä kapitalisti aina keinot keksii. [/quote] Ei voi nostaa noin vain vuokraa.
[/quote]
Ei noin vain vaan kirjaten asia jo sopimukseen. Että vuokra on nyt 800 e/kk, mutta 1.12.2015 alkaen vuokra on 900 e/kk ja sen jälkeen sidottu elinkustannusindeksiin (1951 = 100) + 5%, tarkistusajankohta tammikuu, vertailuarvo tammikuu 2014. Ensimmäinen tarkistus helmikuu 2016.
Kyllä minä tingin vuokran kun olin kohdetta katsomassa.
Kyllä kannattaa yrittää neuvotella hinnasta. Varsinkin uudet asuntosijoittajat saattavat pyytää mahdottoman korkeita vuokria. Tämän päälle vuotuiset indeksikorotukset. Ei sillä tavalla pitkäaikaista vuokralaisista saa pidettyä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:45"]Siinäpähän ärsytät vuokranantajaa. Se ilmoittaa sitten parin kuukauden asumisen jälkeen, että vuokra nousee sadalla eurolla, etkä voi asialle mitään. Kyllä kapitalisti aina keinot keksii. [/quote] Ei voi nostaa noin vain vuokraa.
[/quote]
Kahden kuukauden varoitusajalla voi vaikka tuplata vuokran. Se on hyvän vuokratavan vastaista, mutta ei rankaistavaa. Hyvän vuokratavan mukaan nosto voi olla enintään 15 % ja varoitusaika puoli vuotta. 800 euron vuokralla nousu olisi tuolloin 120 euroa. Eli kannattaa todellakin katsoa mitä sopimuksessa sanotaan.
Järkevä vuokranantaja tajuaa kyllä, että maksavasta pitkäaikaisesta vuokralaisesta kannattaa pitää kiinni.
Aina voi tinkiä mutta jos on vaikka 5 ottajaa niin en vuokraa sille tinkaajalle. Siinä on vaarana että se tinkaajaluonne ja tinkaa sitten ihan kaikesta muustakin. Jos voin valita, otan itselleni ja asunnolle järkevimmän valinnan.
Jos ap on ainoa kiinnostunut niin tottakai voi tinkiä.
imho jotenkin on epäkohteliasta tingata vuokrasta. Olet kuitenkin muuttamassa vuokralle toisen omistamaan asuntoon. Eriasia jos asuntokaupasta kyse.
Minulla on muutama sijoitusasunto vuokralla. Jotkut tinkaa, ja olen sanonut, että en tingi, koska tällä hinnalla on hyviä tulijoita. Mutta jos asunto tyhjillään pitkään, olen kyllä itse laskenut hintaa.
Vuokraajan näkökulmasta kannattaa vaatia, että isoja korotuksia ei tehdä (voi kirjata sopimukseen), vaan että sidottu elinkustannusindeksiin, joka on maltillinen. Itse en yleensä korota vuokraa 3 vuoteen, jos hyvät vuokralaiset. Haluan, että he viihtyvät. Olen myös valmis tekemään remonttia, jos niin toivovat. Pitkäaikainen ja luottamuksellinen vuokrasuhde on kaikkien etu.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 13:11"]
Järkevä vuokranantaja tajuaa kyllä, että maksavasta pitkäaikaisesta vuokralaisesta kannattaa pitää kiinni.
[/quote]
Mieluummin otan vuokralaisen, joka maksaa vähän vähemmän (mutta kohtuullisesti kuitenkin) kuin sellainen, jonka kanssa saa tapella kuukausittain rahasta. Sen takia se pyynti on yläkanttiin, että fiksuimmat saa eroteltua.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:45"]
Siinäpähän ärsytät vuokranantajaa. Se ilmoittaa sitten parin kuukauden asumisen jälkeen, että vuokra nousee sadalla eurolla, etkä voi asialle mitään. Kyllä kapitalisti aina keinot keksii.
[/quote]
En koe olevani mikään ahne kapitalisti, vaikka olenkin yksityinen vuokranantaja.
Aina kannattaa kysyä.