Lyhyet alakulojaksot
Mulla on ollu nuoresta asti muutaman tunnin kertakaikkisia alakulojaksoja. Mikään ei tunnu miltään, tuntuu että aivoista puuttuu hetkellisesti jotku välittäjäaineet. Se meni kuitenkin pian ohi, nopeammin jos tein jotain piristävää mutta tunneissa itsestäänkin. Nykyään kun tuo olo tulee, se kestää yön yli ja jopa kolmanteen päivään. En käsitä mikä se on! Ihan kuin pienoismasennus. Kaikki tuntuu ahdistavalta kuralta, vaikka elämässä kaikki on todella hyvin. Sitten se menee aikanaan ohi ja olo on taas normaali. Se ei ole samaa kuin normaali tunteiden vaihtelu, vaan ankea sumupilvi joka laskeutuu elämän ylle eikä sitä saa pois mitenkään. Elämältä tuntuu katoavan merkitys täysin, vaikka minulla on mies, lapsia, mielekäs työ, ystäviä ja oikein hyvä elämä. Onko muilla kokemusta vastaavasta?
Kommentit (7)
En osaa sanoa mitä tämä on, mutta itsellä on samaa. Päivittäin tulee myös 30min-parin tunnin synkkiä oloja. Muulloin ihan on.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa mitä tämä on, mutta itsellä on samaa. Päivittäin tulee myös 30min-parin tunnin synkkiä oloja. Muulloin ihan on.
Tää on kyllä jännä juttu! Tuntuuko sinusta pienetkin ilot ja pettymykset suurilta vai muuten vain tulee synkkä olo?
Mulla on suvussa kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja tuntuu, että se sama syklittäisyys kiertää omassa mielialassani lievänä. Tosin ystävätkin ovat sanoneet samaa, voi olla että on ihan luonnollista että välillä on tosi energisiä jaksoja ja välillä ahdistavampaa. Masennusta se on vasta kun mustuus kestää viikkoja eikä mene ohi.
Voisi olla persoonallisuushäiriö tai mielialahäiriökin jos on jatkunut pitkään. Voisi selvitä tutkimalla. Tutkimista se selvittäminen vaatii. Jos ei ole stressistä johtuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla persoonallisuushäiriö tai mielialahäiriökin jos on jatkunut pitkään. Voisi selvitä tutkimalla. Tutkimista se selvittäminen vaatii. Jos ei ole stressistä johtuvaa.
Oho. Mistä tuollaisen voi tunnistaa? Ei pitäisi olla mitään kummempaa stressiä. Kännykkäriippuvuutta olen miettinyt, voiko olla sitä. Kännykällä olo tekee tyhjää oloa.
Kyllä tätä on jatkunut nuoresta asti. Menen pettymyksestä usein tolaltani, mutta osaan hallita sitä tosipaikan tullen.
Tunne tulee usein pettymyksen jälkeen, esim. tänään siivottiin vierasta varten mutta hän ei sitten päässytkään. Elin koko päivän vierasta odottaen ja nyt tuli sitten se synkkä olo, ja tämä voi hyvin kestää monta päivää. Tulen
todella onnelliseksi pienistä asioista, esim. aikakausilehdestä, ja koko elämä saattaa synkistyä jos se ei tulekaan tiettynä päivänä. Mitä tämä on?
-ap