Oon pitkällä sairaslomalla masennuksen takia ja KELA pyytää päihdeanamneesiaia
Oon siis ollut 3 kk sairaslomalla vakavan masennuksen takia.KELASTA tuli postia,että hoitavan lääkärin pitää toimittaa uusi B-lausunto,jossa lääkesuunnitelma,päihdeanamneesi ja laboratoriokokeet(MCV,ALAT,GT,CDT).
Ihmettelen tuota,luullaanko minua joksikin narkkariks tai juopoks?? :D
Onko kokemusta tuollaisesta anamneesista? Mitä se sisältää? Ja miksi tuollaista kysytään edes,missään minun tiedoissa ei ole koskaan ollut mitään mainintaa alkon tms.käytöstä,siksi ihmettelen.
Kommentit (12)
Jos lausunnosta ilmenisi alkon liikakäyttöä tms niin luultavasti epäisivät jatkokorvauksen siihen vedoten että masennus johtuu päihteiden käytöstä ja että sen lopettamalla olisit työkykyinen, joten päivärahaa ei enää makseta. T: alalla työskentelevä
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 12:17"]
Mun papereita katseli vakuutusyhtiö Kelan sijaan. Nyt heräsikin mielenkiinto että meneekö tukesi katkolle jos saat puhtaat paperit. Siis onko tukien kannalta parempi että olisit narkkari tai edes alkoholisti.
[/quote]
Onpa kummallinen teoria.
Ovat nykyään hyvin tarkkoja. Ja ei kai sinulla ole syytä huoleen, jos päihdeongelmaa ei ole. Toisaalta ymmärrän kyllä, miksi haluavat selvittää päihdeanamneesin. Ja en sano tätä millään pahalla.
Olen myös ollut pitkällä s-lomalla, ei ole tuollaista pyydetty,B-lausunto nyt aina välillä. Niillä kelan tyypeiilä on liikaa aikaa . Jos sun nuoruudessa on joku maininta esim. alkosta, niin se bongattu ja halutaan lisää byrokratiaa. Noi kaikki on verikokeita, eli yksinkertaisia hoitaa.
Veikkaan että ongelmana on lähinnä se, että noi on yleensä rutiinikokeita mt-ongelmien yhteydessä ja lääkärisi on jostain syystä jättänyt ne (ja maininnan siitä käytätkö alkoholia) pois b-lausunnosta. Ja varmaan b-lausunnossasi ei ole ollut myöskään mainintaa lääkehoidosta, mutta Kela edellyttäisi sellaista?
Olisi vaatinut myös peruskoulun päästötodistuksen. Tai sitten tuo otsikko oli kirjoitettu "mielenterveysongelmissa"
Vierailija kirjoitti:
Jos lausunnosta ilmenisi alkon liikakäyttöä tms niin luultavasti epäisivät jatkokorvauksen siihen vedoten että masennus johtuu päihteiden käytöstä ja että sen lopettamalla olisit työkykyinen, joten päivärahaa ei enää makseta. T: alalla työskentelevä
Voivatko sanoa mm, että masennus johtuu d-vitamiinin puutoksesta?
Ihan normi käytäntö. Olin vuosia sitten pitkällä saikulla typaikkakiusaamisen, joka oli pakko diagnosoida masennukseksi. No lääkäri pyysi tekemään auditin, josta sain 0p. Ja siinä se
asia selviäisi, jos kysyisit kelasta miksi se pitää tehdä. Sinulla on oikeus saada tietoa.
Lääkärikin voi ehkä tietää, mutta toki kela tietää paremmin, koska kela ne rahat myöntää ja tietää niiden myöntämisen perusteet.
on vain sinulle eduksi, jos niissä käyt (olettaen, että et ole päihdepuolen ihmisiä)
Kela ja muut vakuutusyhtiöt edellyttävät päihdehistorian kuvauksen tai maininnan siitä, että henkilö ei ole koskaan käyttänyt mitään päihteitä. Lääkärin pitäisi sisällyttää tämä heti lausuntoonsa, jotta asioiden käsittely ei pitkittyisi lisäselvityspyyntöjen takia.
Ehkä sä vaan näytät narkkarilta tai juopolta.
Mun papereita katseli vakuutusyhtiö Kelan sijaan. Nyt heräsikin mielenkiinto että meneekö tukesi katkolle jos saat puhtaat paperit. Siis onko tukien kannalta parempi että olisit narkkari tai edes alkoholisti.