Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä minua puri?

Vierailija
28.07.2015 |

Olen sienessä eilen Nuuksiossa, ja mua puti joku (jotkut) ätäkät kolmeen paikkaan, kaksi kaulaan ja yksi rintaan. Rinnassa olevass näkyy keskellä tumma hiukan yli millin rupi. ja ympärillä on kuumottava n 7 cm punainen kohouma. Kaulassa olevat on ovaalinmuotoisa patteja, moin 3-4 cm. Ei kai mahdollinen punkin purema, ta siis den kantabva borrelioosi ilmene näin pian? itse en huomannut puremia metsässä. Itikan puremia tli jokunen, mutta ne on jo häiåyneet.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 08:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 01:53"]

Borrelioosin voi saada muistakin verta ravintona käyttävistä hyönteisistä kuten paarmoista.

[/quote]

Mistä lähtien paarmat ovat borrelioosia tartuttaneet?

[/quote]Ainahan ne on. Punkki vain kantaa sitä useimmin ja todennäköinen tartuttaja.

Borrelioosi on hämähäkkieläimiin kuuluvan puutiaisen (Ixodes ricinus -punkin), levittämän Borrelia-bakteerin aiheuttama infektio (kuva puutiaisesta, ks. 1). Joskus harvoin tartunta voi tapahtua paarmojen tai muiden pistävien tai purevien hyönteisten kautta. Noin viidesosa (10–50 %) puutiaisista kantaa Borrelia-bakteeria. Bakteeri siirtyy ihmiseen kahdessa kolmasosaa tapauksia, jos punkki on ollut pureutuneena ihoon yli vuorokauden. Bakteereja on sekä punkkien nuoruusmuodolla, nymfillä, että aikuisella punkilla.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00063

Vierailija
2/14 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi kirjoitusvirheet, cava meni päähän ja väsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvikärpänen

Vierailija
4/14 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita terveysneuvontaan/keskukseen varuiksi.

Vierailija
5/14 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borrelioosin voi saada muistakin verta ravintona käyttävistä hyönteisistä kuten paarmoista.

Vierailija
6/14 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paarma tai mäkärä. Varsinkin ne pienet mustat mäkäräiset puree helkutin isoja paukamia. Minulla ei yhtenä kesänä mahtunut lenkkarit jalkaan moneen päivään, kun nilkat turposivat niistä puremista.

Vierailija
7/14 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

knnattisko mun käydä huomenna näyttämässä näitä työterveysläärillä? kaula on aika tuevoksissa. Olen laittanut hydrokortisonia ja ottanut antihistamiinia.

Vierailija
8/14 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä krapulassa töihin mene

Vierailija
9/14 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakk kaimennä. Mä olen juonut yhden pienen,  3,5 dl pullon cavaa. Kun en viitsinyt syödä, niin humahti päähän kuin häkä. En tee mitään vaarallista työtä, toki tarkkana pitää olla. 

Vierailija
10/14 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen luonnossa on monenlaista pisteliästä höntiäistä. Borrelioosi-ihottuma on voimakas punoittava ja turpea ihottuma, mutta se ei tule heti vaan viikon tai paljon pidemmänkin ajan päästä. Todennäköisesti sinulla on ihan tavallisia itikan ja mäkärän puremia, ja terveyskeskuksessa sinulle nauretaan. Toki jos rupeaa pullottamaan hurjasti, niin siinä voi olla jokin pöpö. Kerro vielä luonnontuntijana niistä sienistä, joita poimit!

Vierailija
11/14 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantarelleja!

Vierailija
12/14 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 01:53"]

[/quote]

Mistä lähtien paarmat ovat borrelioosia tartuttaneet?

Vierailija
13/14 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan lehmää. Lehmiä on ollut viimeaikoina liikkeellä espoon suunnalla:

http://www.metro.fi/uutiset/a1387813063044

Ensi kerralla pysy kaukana laitumelta, esim helsingin keskustassa.

Vierailija
14/14 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 08:40"]

Veikkaan lehmää. Lehmiä on ollut viimeaikoina liikkeellä espoon suunnalla:

http://www.metro.fi/uutiset/a1387813063044

Ensi kerralla pysy kaukana laitumelta, esim helsingin keskustassa.

[/quote]

Ei siellä Nuuksiossa ollut maatiloja, joten lehmät on pois laskuista. Paljon näkyi hirvienjälkiä ja pananoita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä