Mikä työ sopisi masentuneelle
Kärsin kroonisesta masennuksesta, joka näkyy eniten niin että kaikenlainen itsestä tai kodista huolehtiminen on vaikeaa. Sängystä on vaikea päästä ylös aamuisin ja mieluiten linnoittautuisin kotiini.
Jokin etätyö voisi sopia minulle, sellainen jossa ei olisi juurikaan puhelinkontakteja/videoyhteyksiä tai tarkkaa aikataulua (vaan liukuva työaika).
Kaikkein parasta olisi, jos olisi jotkut tietyt työjutut kullekin päivälle, mutta aikataulu niiden suorittamiseen olisi vapaa.
Mikä työ sopisi minulle parhaiten? Olen 25 ja taustalla yo-tutkinto ja kesken jääneet amk-opinnot, työkokemusta on keittiöapulaisen hommasta vanhusten hoivakodissa.
Kommentit (17)
Mahdollisuutesi ns normaaliin työntekoon taitavat olla aika rajoitetut. Keittiöapulainen, siivoustyöt...toiv. keksit/ löydät jotakin.
Jos olisin sinä, hoitaisin itseni kuntoon ja miettisin vasta sitten töitä. Ethän sinä mitään töitä pysty hoitamaan, jos et saa itseäsi edes sängystä nostettua. Käy hakemassa lääkkeet, pyydä terapiaa ja käy joka päivä kävelylenkeillä. Sitten kun tunnet voimiesi palautuvan, mene johonkin kuntouttavaan työhön ensin, jolloin työnantajalla ei ole liian suuria odotuksia työpanoksestasi. Siitä se lähtee hiljalleen järjestymään. Kokemuksesta voin kertoa, että silloin kun jää kotiin lojumaan, tuntuvat aamuherätykset vaikeilta, mutta kun saa mielekkään työn, on lähteminen ihan helppoa melkein aina. Oletko varma, ettet ole vain laiska?
Mä oon ollu sihteerinä koko 15 v urani ajan. Toki saikkuja kertynyt mutta parhaani yritän ja täällä ollaan.
Ehkä joku eläinten parissa työskenteleminen voisi olla hyvä. Ihan vaikka koirien ulkoiluttamista alkuun.
Työelämä on raakaa peliä nykyään, terveellekin. Masentuneelle suosittelisin korkeintaan siivoustyötä: paljon liikkumista, mikä tekee hyvää mielenterveydelle, ja töitä voi tehdä pitkälti yksin.
Vapaista työajoista ja itsenäisyydestä saavat nauttia lähinnä he, jotka pääsevät aamuisin ylös sängystä ja pystyvät huolehtimaan itsestään. Etujen eteen täytyy nähdä vaivaa.
Olisiko joku ulkotyö, esim. luontoon liittyvä?
Itellä samat setit ja menee tunteisiin nää vastaukset. Ei tässä kai muu auta kuin pummeilla loppuun saakka.
Lihanleikkaaja. Rautakaupan myyjä.
Koodari? Palkanlaskija? Tilitarkastaja? Noita hommia voi tehdä kotona koneen ääressä eikä välttämättä tarvitse edes nousta sängystä.
Jos luet tämän typerän ja vähä- ja matalaälyisen palstan ohjeistuksia, sairastut vielä enempi. Jos todella olet sairas, et kysele neuvoja täältä.
Vierailija kirjoitti:
Koodari? Palkanlaskija? Tilitarkastaja? Noita hommia voi tehdä kotona koneen ääressä eikä välttämättä tarvitse edes nousta sängystä.
Ja sit soitellaan kun palkat laskettu väärin. Luuletko että masentunut kestää asiakaspalvelua.
Sun pitää saada masennus vähintäänkin lieväksi, jotta olisit työkunnossa.
Hyllyttäjä, lomittaja, varastotyöntekijä...
Entä työkokeilu, mitä se hyödyttää, jos ei saa vakituista työpaikkaa jatkossa?
Sesonkityöntekijät. Ei tarvitse sitoutua pitkäksi aikaa ja usein ulkotyötä. Sellainen olisi oikeasti aika leppoisaa.
Kelarottailu sopii hyvin