Kihtiä sairastavalle juhlaruokia??
Auttakaa hyvät ihmiset mua! Mulla on tulossa juhlat ja eräs vieraista sairastaa kihtiä. Katselin netistä mitä ei saa syödä mutta tosi huonosti löytyi mitään valmiita ohjeita mitä _saa_ syödä. En viitsisi yhdelle ihmiselle paistaa suunnilleen pelkkää kanankinttua :-D ei siis mitkään isot juhlat ole vaan muutaman ihmisen kanssa synttäri juhlat ja ajattelin lähinnä kakun lisäksi pikku purtavaa. Iso kiitos jo etukäteen jos joku voi auttaa!
Kommentit (14)
Mitä kihtipotilas saa syödä?
maitotuotteet
muut viljavalmisteet paitsi vehnänalkiot
kananmunat
hedelmät ja marjat
suurin osa kasviksista: peruna, salaatti, kurkku, kaali, tomaatti, kurpitsa, sipuli, porkkana, punajuuri, selleri ja retiisi
ravintorasvat
proteiinin lähteet: nahaton broileri, kalkkuna, kasviproteiini ja maitotaloustuotteet
kahvi, tee, kaakao
Luulisi että näistä aineksista keksit loihtia vaikka mitä tarjottavaa ja sopii kaikille.
Tomaatti-fetapiirakka on ollut suosittua mun juhlissa.
Tota noin, ei sen kihtityypin takia tartte mitään erityistä tehdä. Kihti ei ole diabetes jossa peli on kerrasta poikki.
Miehellä siis kihti, suurimman osan ajsta kun noudattaa ruokavaliota kaikki on hyvin, satunnaisten aterioitten takia ei tarvita erityisjärjestelyjä.
Kananliha on ok, mutta nahat pois, sillä niissä on paljon vältettävää puriinia. Mm. lohi samoin ok nahattomana (ei ole pikkukala).
Toiset kihtiä sairastavat juovat olutta, mutta se kuuluu kuitenkin yksiselitteisimpiin vältettäviin ruoka-aineisiin alkoholipitoisuudesta riippumatta. Punaviiniä voi juoda sen sijaan huoletta.
Tarjoa paistettuja muikkuja oluen kera!
Eiköhän kihtipotilas osaa itse valikoida ruokansa, jos nyt et tarjoa pelkkä silliä, kaljaa ja kanannahkaa. Kihti on aineenvaihduntasairaus, joten yksi kerta jotain epäsopivaa ei välttämättä edes laukaise kohtausta.
Kihti on elintasosairaus, joten läskille riittää lasi vettä.
Kalaa ja sisäelimiä ei kannata tarjota mutta kyllä minä laittaisin muuten ihan normaalit tarjoilut.
Jätä äyriäiset, simpukat ja sienet ainakin väliin, samoin palkokasvit. Ja tarjoa muutakin kuin olutta ruokajuomiksi.
Jätät ne "kielletyt" ainesosat pois, ei se lista ole hirveän pitkä. Aika normaalisti ne kihtipotilaat syövät.
Saa syödä kuten muut, jos kihtikohtaus tulee, se iskee vasta viiveellä päivän parin päästä.