Struuma ja Jodix
Onko täällä ihmisiä joilla on struuma mutta ei kilpirauhasen liika- tai vajaatoimintaa eikä lääkitystä? Mitä lääkäri sanonut teille jodista? Jos tulisi hypoteettisesti viranomaismääräys Jodix pillerin ottamisesta, saako struuman kanssa ottaa? Kilipirauhasliitto sanoo ettei saa jos kilpirauhassairaus, mutta luokitellaanko struuma ilman liikatoimintaa ja ilman hoitoa sellaiseksi? Tähän ei kukaan ota selvästi kantaa. Struumahan voi johtua myös jodin puutteesta siksi tämä koko juttu hämmentää.
Ja jos jollain laittaa linkki jossa tuo olisi mustaa valkoisella, niin hieno homma.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kyhmystruuma ilman liika-tai vajaatoimintaa. En ole tuota ajatellut, mutta kai se on ihan sama kuin joku kysta jossain elimessä vaikka et tietäisi sen olemassaoloa.
Ehkä ottaisi jodia, jos olisin nuori, mutta olen jo ikäloppu ja ulkoisen säteilymittarin mukaan kilppari vaikuttaa aika säteilevältä, joten en ehkä ottaisi.
Kyhmystruumassa tulee nesterakkuloita. Ne sitten tarvittaessa tyhjennetään mikäli alkaa vaivaamaan. Minulle ei ole annettu mitään ohjeita tiettyihin lääkkeisiin eikä ole vaikuttanut lääkemääräyksiin. Verikokeita otetaan säännöllisesti ja saan lähetteen ultraan mikäli kyhmyt vaivaa ja tehdään tarvittaessa toimenpide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kyhmystruuma ilman liika-tai vajaatoimintaa. En ole tuota ajatellut, mutta kai se on ihan sama kuin joku kysta jossain elimessä vaikka et tietäisi sen olemassaoloa.
Ehkä ottaisi jodia, jos olisin nuori, mutta olen jo ikäloppu ja ulkoisen säteilymittarin mukaan kilppari vaikuttaa aika säteilevältä, joten en ehkä ottaisi.Kyhmystruumassa tulee nesterakkuloita. Ne sitten tarvittaessa tyhjennetään mikäli alkaa vaivaamaan. Minulle ei ole annettu mitään ohjeita tiettyihin lääkkeisiin eikä ole vaikuttanut lääkemääräyksiin. Verikokeita otetaan säännöllisesti ja saan lähetteen ultraan mikäli kyhmyt vaivaa ja tehdään tarvittaessa toimenpide.
Saanko kysyä, missä päin asut? Haluaisin tuota tyhjennystä, mutta hinkuvat vaan kilpparin poistoa. En haluaisi syödä lääkkeitä lopun ikääni.
Olen Hus-alueella.
Kiitos, jos viitsit vastata.
Pienemmän haitan periaatteella kuten tuoteselosteessa: Radioaktiivisessa laskeumatilanteessa tabletin ottaminen saattaa kuitenkin olla välttämätöntä.
(tuoteseloste, Jodix)
2. Mitä sinun on tiedettävä ennen valmisteen käyttöä
Jodix-tabletteja käytetään vain viranomaisen kehotuksesta.
Älä ota Jodix-tabletteja
jos olet allerginen kaliumjodidille tai tämän lääkkeen jollekin muulle aineelle (lueteltu kohdassa Pakkauksen sisältö ja muuta tietoa)
jos sinulla on kilpirauhastulehdus
jos sinulla on kilpirauhasen toimintahäiriö
jos sinulla on dermatitis herpetiformis (ihokeliakia).
Kerro lääkärille myös, jos sinulla on muita sairauksia tai allergioita.
Radioaktiivisessa laskeumatilanteessa tabletin ottaminen saattaa kuitenkin olla välttämätöntä.
Kuuntele tiedotusvälineistä viranomaisten ohjeita.
Hyvin mielenkiintoinen keskustelu. Kiitos kirjoittajille.
Farmaseutin pitäisi osata vastata näihin kysymyksiin. Heillä on myös pääsy laajemmille omille terveys sivuille, josta löytävät tietoa.
Muutamia kertoja farmaseutti on vastannut, että kysy omalta lääkäriltäsi. Sitten kerron, ettei sellaista tilannetta enää ole, olen heidän armoillaan. Kaikki eivät auta, mutta lopulta joku palvelualtis saattaa auttaakin.
Kertokaa lisää kokemuksia struumasta.
Kyllä viranomaiset antaa tarkat ohjeet sitten.
Viranomaiset antavat toki ohjeet sitten mutta kertovatko noin eritellysti kun ei nytkään kerrota. Ei olisi suuri ponnistus jos olisi jo nyt mainittu struumapotilaat (miksi vain vajaa- ja liikatoiminnasta kärsivät mainittu). Herää kysymys onko "pelkän" struuman tapauksessa kuitenkin monimutkaisempi juttu, tapauskohtaista tms.
Mulla struuma eikä kukaan suostu säännöllisesti kontrolloimaan edes verikokein. Itse pitää olla asian päällä ja vaatia. Sori, menee vähän asian vierestä.
Miten Tshernobylin aikana toimittiin? En muista Jodia saaneeni. Olin esiteini, muistan lähinnä sen järkyttävän hajun. Nykyään struuma riesana.
Eikö joillain pahimmilla alueilla Suomessa kilpirauhassyövät lisääntyneet Tshernobylin jälkeen? Muistelen tästä olleen jotain tilastojakin...
On. Saksassa lääkäri määräsi sen joitoon kalsiumjodidia, jota ei Suomessa saa edes apteekista. Jokusen vuoden sitä käytin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla struuma eikä kukaan suostu säännöllisesti kontrolloimaan edes verikokein. Itse pitää olla asian päällä ja vaatia. Sori, menee vähän asian vierestä.
Sama. Ulkomailla olen saanut siihen hoitoa mutta Suomessa ei välitetä hevonhumppaa.
Tässäkö vaihtoehdot? Ota jodi, saat esim. liikatoiminnan tai kilpirauhassairaus räjähtää käsiin (tilanteessa jossa terveyspalvelut ovat mahdollisesti kaatuneet). Älä ota, saat myöhemmin kilpirauhassyövän.
Ei olisi tätä murhetta jos kilpirauhanen olisi poistettu. 🙈
Vierailija kirjoitti:
Miten Tshernobylin aikana toimittiin? En muista Jodia saaneeni. Olin esiteini, muistan lähinnä sen järkyttävän hajun. Nykyään struuma riesana.
Eikö joillain pahimmilla alueilla Suomessa kilpirauhassyövät lisääntyneet Tshernobylin jälkeen? Muistelen tästä olleen jotain tilastojakin...
Mä sain vajaatoiminnan 2 vuotta Tsernobylin jälkeen. Olin silloin 17 v.
Taisi olla keskustelua jostain joditabeteista, mutta niitä ei ohjeistettu ottamaan. Olisi varmaan pitänyt sellaisille joilla sukurasite. Muutakaan syytä ei ole sen koommin keksitty kuin Tsernobyl.
Ensisijainen suojautumiskeino on hakeutua sisätiloihin.
Vierailija kirjoitti:
On. Saksassa lääkäri määräsi sen joitoon kalsiumjodidia, jota ei Suomessa saa edes apteekista. Jokusen vuoden sitä käytin.
Struumaako siis hoidetaan kalsiumjodidilla?
Mahdollisuus, että Tšernobylin laskeuma olisi vaikuttanut kilpirauhasen toimintaan Suomessa, on täysin poissuljettu. Kilpirauhasen vajaatoiminnan yleisin aiheuttaja on kilpirauhastulehdus, jota on useita muotoja. Se voi olla bakteerin tai viruksen aiheuttama, mutta useimmiten se on sisäsyntyinen eli syy on tuntematon. Paikalliset havainnot jonkin sairauden määrän vaihtelusta eivät välttämättä ole tieteellisesti perusteltuja. Jos havainto kuitenkin on oikea, syynä voi olla sattuma tai jokin muu tekijä, ei kuitenkaan säteily.
On totta, että ainoa syöpälaji joka on ollut liitettävissä Tšernobyl-laskeumaan on kilpirauhassyöpä. Tämä koskee kuitenkin vain lähiympäristössä asuvia (Valko-Venäjä, pohjois-Ukraina ja länsi-Venäjä) ja sielläkin selkeästi vain lapsuudessa altistuneita. Mitään näyttöä ei ole siitä, että aikuisena altistuneilla olisi lisääntynyt kilpirauhassyövän riski. On hyvä muistaa, että syöpä on yleinen tauti, johon on lukuisia muita syitä kuin säteily.
https://www.stuk.fi/-/voiko-tsernobyl-laskeuma-aiheuttaa-kilpirauhasen-…-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Ulkomailla olen saanut siihen hoitoa mutta Suomessa ei välitetä hevonhumppaa.
Saako kysyä kuinka usein siellä teillä kontrolloidaan verikokein? Ja otetaanko ultria myös säännöllisesti?
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuus, että Tšernobylin laskeuma olisi vaikuttanut kilpirauhasen toimintaan Suomessa, on täysin poissuljettu. Kilpirauhasen vajaatoiminnan yleisin aiheuttaja on kilpirauhastulehdus, jota on useita muotoja. Se voi olla bakteerin tai viruksen aiheuttama, mutta useimmiten se on sisäsyntyinen eli syy on tuntematon. Paikalliset havainnot jonkin sairauden määrän vaihtelusta eivät välttämättä ole tieteellisesti perusteltuja. Jos havainto kuitenkin on oikea, syynä voi olla sattuma tai jokin muu tekijä, ei kuitenkaan säteily.
On totta, että ainoa syöpälaji joka on ollut liitettävissä Tšernobyl-laskeumaan on kilpirauhassyöpä. Tämä koskee kuitenkin vain lähiympäristössä asuvia (Valko-Venäjä, pohjois-Ukraina ja länsi-Venäjä) ja sielläkin selkeästi vain lapsuudessa altistuneita. Mitään näyttöä ei ole siitä, että aikuisena altistuneilla olisi lisääntynyt kilpirauhassyövän riski. On hyvä muistaa, että syöpä on yleinen tauti, johon on lukuisia muita syitä kuin säteily.
https://www.stuk.fi/-/voiko-tsernobyl-laskeuma-aiheuttaa-kilpirauhasen-…-
Vajaatoiminta voi alkaa kilpirauhastulehduksena, ja jos sitä ei heti hoideta, se muuttuu krooniseksi.
Älkää nyt hyvät ihmiset alkako spedeilemään joditablettien kanssa. Kysykää lääkäriltänne, älkää täältä. Kuka tahansa voi " suositella" täällä mitä tahansa.
Ehkä ottaisi jodia, jos olisin nuori, mutta olen jo ikäloppu ja ulkoisen säteilymittarin mukaan kilppari vaikuttaa aika säteilevältä, joten en ehkä ottaisi.