4-vuotiaalle päiväkoti tosi hankalaa - mikä avuksi?
Onko muilla 4-vuotiailla päiväkotiin meno joka päivä tosi vaikeaa? Meillä on ihana, reipas ja kiltti, mutta melko ujo ja arka 4-vuotias.
Lapsi tykkää kaikesta, mitä päiväkodissa tehdään - askartelut, leikit, laulut, jumppa ja retket ovat kaikki hänestä kivaa. Päiväkodin aikuiset ovat lapsesta mukavia. Toisten lasten kanssakin leikit sujuvat, vaikka lastamme ujostuttaakin. Kaikki lapset ovat kivoja, ei ole kiusaamista.
Silti joka ainoa aamu lapsi on itkuinen ja suree sitä, kuinka kova ikävä meitä hänellä tulee päiväkodissa. Tunnen itseni julmaksi, kun silti vaan päivästä toiseen puen vaatteet ja vien päiväkotiin. Pakkohan sinne on mennä, että me aikuiset saamme työmme tehtyä, ja ihan varmasti tekee lapsellekin hyvää harjoitella leikkejä toisten lasten kanssa ja saada mukavaa ohjelmaa. Millä tätä kamalaa ikävää saisi lievitettyä?
Kommentit (11)
Mun esikoisella oli mukana repussa suosikkipehmolelu. Sillä talttui koti-ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko perhevalokuvat päiväkotiin?
Tämä on hyvä juttu,on kokemusta "opena" asiasta. Pienille tuotiin äidin kuva ja laitettiin se lokeroon. Itkun yllättäessä "mennään katsomaan äitiä" itku loppui! Se oli aivan uskomatonta kuinka se toimi.
Olen sitä keinoa käyttänyt usein.
Valitset lapsen kanssa yhdessä kivoja kuvia,laminoi tai laita muovitaskuihin. Sieltä sitten voisi käydä kurkkaamassa ikävän iskiessä.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsellani samoin, jos pehmolelu jäi kotiin tai tarhaan se haettiin. Tympäsi kun minua syytettiin, että olen tai ttä lapseni on liian riipuvainen. Nyt 30 -vuotta myöhemmin hän on ihana, reipas, viisas maailmaa nähnyt ja kokenut, lapseni.
4-vuotiaalla oli sama tilanne, kesti kuukausia ja meni sitten ohi. Valokuva auttoi jonkin verran!
Uskon tuon valokuvajutun vaikka ei ole omaa kokemusta. Pieni lapsi ei pysty palauttamaan läheisiä ihmisiä mieleensä samalla tavalla kuin aikuinen. Valokuva on konkreettinen muistutus olemassaolosta ja helpottaa kaipausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsellani samoin, jos pehmolelu jäi kotiin tai tarhaan se haettiin. Tympäsi kun minua syytettiin, että olen tai ttä lapseni on liian riipuvainen. Nyt 30 -vuotta myöhemmin hän on ihana, reipas, viisas maailmaa nähnyt ja kokenut, lapseni.
Niinpä!
kuka meistä on sanomaan mitään! Saahan sitä kokeilla. Jos ei toimi,ei sitten,jos toimii,hyvä juttu!
Paras noista oli kun leikattiin vauvan äidin paita puoliksi. Toinen puoli kotiin,toinen hoitoon päiväunille!
Vauva nukahti heti kun oli äidin tuoksu.
(Olisiko pitänyt huudattaa 9kk vanhaa vauvaa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä!
kuka meistä on sanomaan mitään! Saahan sitä kokeilla. Jos ei toimi,ei sitten,jos toimii,hyvä juttu!
Paras noista oli kun leikattiin vauvan äidin paita puoliksi. Toinen puoli kotiin,toinen hoitoon päiväunille!
Vauva nukahti heti kun oli äidin tuoksu.
(Olisiko pitänyt huudattaa 9kk vanhaa vauvaa.)
Mun koirillakin on mamin vaate mukana hoidossa😅
T se jonka lapsella oli pehmolelu
Kiitos kommenteista ja vinkeistä! Pehmo on mukana, mutta valokuvaa ei ole kokeiltu. Kysynpä pk:sta, jos saisi tuoda :)
Meillä loi turvaa, kun sanoimme kumpi tulee hakemaan. Toisinaan haki isovanhemmat ja siitä myös mainittiin.
Joskus myös ilmoitimme, että esim. välipalan jälkeen tai olet jo ulkona (iltapäivä) kun haetaan.
Yksilöllistä
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista ja vinkeistä! Pehmo on mukana, mutta valokuvaa ei ole kokeiltu. Kysynpä pk:sta, jos saisi tuoda :)
Hyvänen aika,ei sun tarvi kysellä,senkun viet j akerrot miksi se on siellä lokerossa! Laita vaikka teipillä kiinni että pysyy.
Eivät ole kovin ammattitaitoisia jos kieltävät!
Auttaisiko perhevalokuvat päiväkotiin?