Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ärsyyntyy asioista, jotka eivät kuulu hänelle.

Vierailija
24.07.2015 |

Esimerkiksi Jani Kokin valinnat sairauden hoitonsa suhteen, se kuinka ihmiset suhtautuvat pettävään puolisoon, toisten kasvatusmenetelmät yms. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:46"]

Esimerkiksi Jani Kokin valinnat sairauden hoitonsa suhteen, se kuinka ihmiset suhtautuvat pettävään puolisoon, toisten kasvatusmenetelmät yms. 

[/quote]Aloitus ei vaikuta hedelmälliseltä sillä en usko ap:ta varsinaisesti harmittavan sen, että muut ärsyyntyvät toisten asioista noin niin kuin yleisellä tasolla. Eiköhän ap:n todellinen tuska ole tullut omista kokemuksista. On helpompaa yrittää problematisoida muiden käyttäytymistä kuin kohdata muiden ehkä hyvinkin oikeutettu ärtymys hänen tekemisistään.

Vierailija
2/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmisillä on aivot päässä ja mielipide asioista. Jotkut vaan sanovat ajatuksensa ääneen herkemmin kuin toiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:48"]

No ihmisillä on aivot päässä ja mielipide asioista. Jotkut vaan sanovat ajatuksensa ääneen herkemmin kuin toiset.

[/quote]

En tarkoittanut etteikö mielipidettä sais olla, tai sitä tuoda esiin, mutta jotkut ihan käy kierroksilla asian takia tai päättävät olla kunnioittamatta muita tuollaisten asioiden vuoksi, niin se on mun mielestä aika outoa.

Vierailija
4/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin vähän syvällisempi keskustelunaihe. Mikä kuuluu mulle? Jos naapuri pieksää lapsensa, kuuluuko se mulle? Jos tehdas päästää sotkunsa vesiin, kuuluuko se mulle? Jos huijari vie mummon rahat? Jos jonkun uskonto kieltää häneltä verensiirrot? Jos laki kieltää homoja menemästä naimisiin (olen hetero)?

Vierailija
5/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:53"]

Jos laki kieltää homoja menemästä naimisiin (olen hetero)?

[/quote]

Tämä!

Vierailija
6/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin vähän syvällisempi keskustelunaihe. Mikä kuuluu mulle? Jos naapuri pieksää lapsensa, kuuluuko se mulle? Jos tehdas päästää sotkunsa vesiin, kuuluuko se mulle? Jos huijari vie mummon rahat? Jos jonkun uskonto kieltää häneltä verensiirrot? Jos laki kieltää homoja menemästä naimisiin (olen hetero)?

[/quote]

Ainakin on selvää, ettei kenenkään ihmisen tekemät päätökset omaa hoitoa koskien ole muiden asia siinä mielessä, että se muille kuuluisi. Tai parisuhteen asiat. 

Vierailija
7/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yhteinen elämämmä perustuu yhteisiin sopimuksiin ja edes jollain lailla yhteiseen käsitykseen siitä, miten olla ja elää. Jokaisen ihmisen valinnat heijastuvat myös toisiin. Siksi on ihan luonnollista miettiä, mikä on omasta mielestä oikein tai väärin, ja miten itse ehkä tekisi samassa tilanteessa.

Vierailija
8/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:55"]

[/quote]

Tämä!

[/quote] Niin että tämä kuuluu, ja nuo muut ei? Vai päinvastoin?

Vierailija
9/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:58"]

[/quote]

Ainakin on selvää, ettei kenenkään ihmisen tekemät päätökset omaa hoitoa koskien ole muiden asia siinä mielessä, että se muille kuuluisi. Tai parisuhteen asiat. 

[/quote]

No mut kuuluuhan ne. Mieti miltä tuntuu äidistä, jonka lapsi kieltäytyy hoidosta joka voisi pelastaa tämän elämän. Tai lapsesta, jonka vanhemmat ovat kriisissä ja riitelevät. Meistä jokainen vaikuttaa toisiin ihmisiin. Meillä on vastuu siitä, että ymmärtää mitä seurauksia omilla teoilla on muille. Jokaisella on oikeus omiin päätöksiinsä, mutt on itsensä pettämistä väittää, ettei sillä ole vaikutusta muiden elämään.

Vierailija
10/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:55"]

[/quote]

Tämä!

[/quote] Niin että tämä kuuluu, ja nuo muut ei? Vai päinvastoin?

[/quote]

Tarkoitin "Tämä!" -huudahduksellani, että kyseinen teema tuli heti mieleen, kun luin otsikon. Mitkään mainituista asioista eivät mielestäni kuulu muille siinä mielessä, että niihin pitäisi puuttua. Ärsyyntymiselleen kukaan ei kai voi paljoakaan, mutta on eri asia työntää nenänsä toisten asioihin ja sorkkia heidän elämäänsä.

Vierailija
11/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 09:00"]

Meidän yhteinen elämämmä perustuu yhteisiin sopimuksiin ja edes jollain lailla yhteiseen käsitykseen siitä, miten olla ja elää. Jokaisen ihmisen valinnat heijastuvat myös toisiin. Siksi on ihan luonnollista miettiä, mikä on omasta mielestä oikein tai väärin, ja miten itse ehkä tekisi samassa tilanteessa.

[/quote]

Kyllä. Mutta että aletaan haukkumaan kuolemansairasta tai halvennetaan ihmistä, joka antaa pettämisen anteeksi on enemmän kuin tuollaista kuvaamaasi pohdintaa. Kaikilla meillä on oma käsityksemme, luulisi että juuri nämä voimakkaan näkemyksen ihmiset osaisivat ottaa sen huomioon, mutta päinvastoin. Asioista tehdään henkilökohtaista. "Minä en kyllä kunnioita ihmista, joka..."

Vierailija
12/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 09:02"]

[/quote]

[/quote]

No mut kuuluuhan ne. Mieti miltä tuntuu äidistä, jonka lapsi kieltäytyy hoidosta joka voisi pelastaa tämän elämän. Tai lapsesta, jonka vanhemmat ovat kriisissä ja riitelevät. Meistä jokainen vaikuttaa toisiin ihmisiin. Meillä on vastuu siitä, että ymmärtää mitä seurauksia omilla teoilla on muille. Jokaisella on oikeus omiin päätöksiinsä, mutt on itsensä pettämistä väittää, ettei sillä ole vaikutusta muiden elämään.

[/quote]

Perheen sisällä se voi kuulua, mutta ei ehkä sille naapurin Pirkolle. On kuitenkin tietyt rajat, joiden puitteeseen se "kuuluminen" mukeutuu. Aika mielenkiintoista puhetta yhteiskunnassa, jossa voimakasta yksilöllisyyttä korostetaan. Tietysti aina voi vetää asiat niin pitkälle, jossa naapurin Pirkollekin asia kuuluu, jos tarpeeksi pitkälle venyytetään. 

Vierailija
13/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos jonkun vieraan ihmisen puoliso pettää, joku kasvattaa lapsensa eri lailla kuin sinä, jos joku ei halua syöpähoitoja, joku on lihava/laiha.... Millä lailla nämä asiat kuuluvat kenellekään muulle kuin asianosaisille ja heidän läheisilleen? Näistähän täälläkin palstalla tyypillisesti riehutaan. 

Vierailija
14/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vaikutuksia voi olla, mutta jokainen saa päättää tietyistä asioista itse eikä silloin muiden kuulu muille eikä muiden tarvitse siitä arvostella tai haukkua. Jokainen voi tehdä omalla kohdallaan sen oman ratkaisun. Miksi sitä toista ihmistä ei voi kunnioittaa ja hänen tekemää päätöstä, ilman valituksia?

Vierailija
15/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Äidistä tuntuu varmasti pahalta, mutta kun äiti ei sitä päätöstä saa silti tehdä. Äiti voi tehdä oman päätöksensä oman elämänsä kohdalla. Sitä en ymmärrä, että kuolemansairas vielä haukutaan, jos hänen valtsemaansa ratkaisua ei ymmärretä. Se on mauttomuuden ja kaiken sopimattomuuden huippu. 

Vierailija
16/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja otti esimerkiksi

- julkkiksen itse julkisuuteen tuomat hoitomuodot. Jos teet näin, niin ihmiset kommentoivat. Se on koko homman pointti.

- siihen kuinka ihmiset suhtautuvat pettävään puolisoon. Pettäminen haavoittaa puolisoa ja perhettä, aiheuttaa paljon inhimillistä kärsimystä. Mahdollinen ero  ei ole ero pelkästään kahdelle ihmiselle, vaan vaikuttaa voimakkaasti lapsiin tms. Ero on myös yhteiskunnallisesti usein kovin kallis ratkaisu, koska perheen mahdollisesti tarvitsema tuki, terapia ja sosiaalituet maksetaan verorahoista.  

- siihen kuinka ihmiset kasvattavat lapsensa. Sehän on äärimmäisen tärkeää, että kotona lapsi opettaan arvostamaan toisia ihmisiä ja eläimiä ja turvautumaan ristiriitatilanteissa muuhun kuin väkivaltaan tms. Ei meistä kukaan halua elää ihmsiten kanssa, jotka ovat itsekeskeisiä, arvaamattomita, väkivaltaisia ja epäsosiaalisia. Kaikki nämä asiat riippuu kotikasvatuksesta, kotona saadusta mallista. Se, millaiseksi lapsi kasvaa, on ihan kaikkien asia, koska meidän kaikkien on voitava tulla toimeen hänen kanssaan.

Vierailija
17/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista juoruiluahan se on. Samaa mitä harjoitetaan työpaikoilla yms. Ei sitä tarvitse selittää ylevillä periaatteilla.

Vierailija
18/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon ärsyyntymisen tulevan siitä, että asia jollain tavalla koskettaa itseä, vaikka ei suoraan koskettaisikaan. Yhteys voi olla hyvinkin epäsuora. Minua esim. ei ole koskaan millään lailla kiinnostanut muiden parien pettämiskriisit, mutta silloin aihe kiinnostikin, kun pettäjäksi osoittautui henkilö joka on kärkkäästi arvostellut muita ihmisiä juurikin parisuhteen, perhe-elämän ja vanhemmuuden alueella. Eli asia tuleekin lähemmäs, kun siihen jollain lailla yhdistyy omaa elämää koskettanut väkivalta, raukkamaisuus, vääryys, epärehellisyys, tai jollain muulla jokin muu vastaava.

Vierailija
19/19 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:11"]

Uskon ärsyyntymisen tulevan siitä, että asia jollain tavalla koskettaa itseä, vaikka ei suoraan koskettaisikaan. Yhteys voi olla hyvinkin epäsuora. Minua esim. ei ole koskaan millään lailla kiinnostanut muiden parien pettämiskriisit, mutta silloin aihe kiinnostikin, kun pettäjäksi osoittautui henkilö joka on kärkkäästi arvostellut muita ihmisiä juurikin parisuhteen, perhe-elämän ja vanhemmuuden alueella. Eli asia tuleekin lähemmäs, kun siihen jollain lailla yhdistyy omaa elämää koskettanut väkivalta, raukkamaisuus, vääryys, epärehellisyys, tai jollain muulla jokin muu vastaava.

[/quote]Selvennän siis vielä, että itseäni ei ole petetty, vaan kosketuspintana toimi tuo henkinen väkivalta jolla ko. taho yritti kompensoida omaa kelvottomuuttaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä