Onko lapsesi hypännyt luokan yli suoraan tokalle?
Ihan kokemuksia tässä kuulisin jos kellään sellaisia on...
Kommentit (27)
Olispa mut hyppäytetty parin luokan yli! Olen ikuisesti katkera siitä, kuinka minut pistettiin piirtelemään "ongenkoukkuja" eskarin tehtäväkirjaan, vaikka olin kirjoittanut tarinoita kolmevuotiaasta asti :'( ensimmäinenkin luokka oli aivan tuskaa, olisin ihan hyvin voinut hypätä toiselle. Mutta no, yläaste tarjosi jo kohtalaisesti haastetta, kun kokeisiin tarvitsi jopa vähän lukea.
Millaisessa tilanteessa näin toimitaan? Tavallisempaahan on, että lapsi aloittaa koulun vuotta aiemmin, jos on poikkeuksellisen varhaiskypsä.
Ei ole. Sosiaalisten taitojen kannalta se on usein hankalampaa kuin muuten. Ja ryhmäytymisen.
Mutta omani olisi voinutkin loikata jonkin luokka-asteen yli koulunkäynnin sujuvuuden vuoksi mutta ei ole niin tehty. On nyt 14v.
Ainoastaan tiedän, että pari ulkomailla jo koulussa vuodenpari ollutta on siirretty tokalle. ( englanninkielinen koulu Suomessa).
En suosittele. Ekaluokka on kaikista eniten koulurutiinien opettelua ja silloin luodaan pohjaa tulevalle oppimiselle. Jos luokan väliin jättäminen on aiheellista, niin sit mieluummin 2.luokan yli suoraan kolmoselle.
Meillä 7v jätti eka luokan kokonaan väliin ja meni suoraan tokalle. Aloitti tosin Sveitsissä koulunkäynnin jo 5v joten olisi joutunut kertaamaan samoja asioita yhden lukuvuoden ajan Suomessa. Kävi ns. kypsyystestissä ennen ratkaisua.
Kiinnostaa tietää, Kuka tällaisesta "luokan yli hyppäämisestä" päättää? Ei kai se voi olla vaan lapsen vanhempien ilmoitus, että meidän Janne-Jessica aloittaa koulun sitten suoraan kakkosluokalta.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:14"]Kiinnostaa tietää, Kuka tällaisesta "luokan yli hyppäämisestä" päättää? Ei kai se voi olla vaan lapsen vanhempien ilmoitus, että meidän Janne-Jessica aloittaa koulun sitten suoraan kakkosluokalta.
[/quote]Sitä anotaan rehtorilta.
Meillä oli yläasteella yksi poika joka hyppäsi seiskan jälkeen ysille. Olin siis itse teillä ja tuo poika tuli meidän luokalle. Kävi myös silloin muistaakseni lukion matikan kursseja! Oli ihan käsittämättömän fiksu poika!
Itse hyppäsin parin viikon ekalla luokalla olon jälkeen toiselle luokalle. Sitä ehdotti opettaja.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:22"]Itse hyppäsin parin viikon ekalla luokalla olon jälkeen toiselle luokalle. Sitä ehdotti opettaja.
[/quote]
Oh, oletpa sinä etevä ja fiksu. Pikkusen meitä muita parempi aina ja joka asiassa, eikö?
Mulle ehdotettiin tokaluokan yli hyppäämistä suoraan kolmannelle, sain antaa itse ratkaisevan äänen päätökseen enkä siis halunnut. Olen muutenkin loppuvuodesta syntynyt eli koulun aloittaessa 6, jännä kuitenkin että mua pidettiin kykeneväisenä tekemään tollanen päätös itse. Tietysti vanhemmat ja opettaja kertoivat tarkkaan kaiken olennaisen vaihtoehdoista ja päädyin jatkamaan normaalisti tokalle, mutta montessoriluokalle. Opettaja tätä siis ehdotti.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 18:49"]
Ihan kokemuksia tässä kuulisin jos kellään sellaisia on...
[/quote] ei osannut edes lukea kun meni kouluun ja nyt pääsi Hgin lääkikseen ekalla yrittämällä
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:22"]
Itse hyppäsin parin viikon ekalla luokalla olon jälkeen toiselle luokalle. Sitä ehdotti opettaja.
[/quote]Milloinhan tämä tapahtui, 70- vai 80-luvulla? Luulen, että nykyään ei ole kovinkaan yleistä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:22"]Itse hyppäsin parin viikon ekalla luokalla olon jälkeen toiselle luokalle. Sitä ehdotti opettaja.
[/quote]
Oh, oletpa sinä etevä ja fiksu. Pikkusen meitä muita parempi aina ja joka asiassa, eikö?
[/quote]
Eipä ihan noin kuitenkaan. Miksi negatiivissävytteinen kommentointi?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:22"]
[/quote]Milloinhan tämä tapahtui, 70- vai 80-luvulla? Luulen, että nykyään ei ole kovinkaan yleistä.
[/quote]
Tapahtui vuonna 2003. Opettaja pyysi vanhempani palaveriin jossa keskustelivat tunnilla tylsistymisestä, kun sain tehtävät valmiiksi paljon ennen muita ja tehtävissä ei sillä tasolla ollut haastetta. Hyvin pärjäsin kouluhommissa ikäisteni tasolla, henkisesti en niin hyvin, sillä luokkakaverit kokivat ilmeisesti jonain uhkana tai muuten vaan huonona, kiusattiin todella pitkään. Mutta tässä silti, samanarvoisena ihmisenä tallaan kuten muutkin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:49"]Paitsi kos se opettsja ei vaan halunnut katsella naamaasi/vanhempiesi naamaa enää yhtään ja "delegoi" homman kollegalleen...
[/quote]
Voithan sinä sen noinkin ajatella, jos se saa sulle paremman mielen.. Näistä syistä en usko että siirtoa tehtiin, silloin se olisi enemmänkin erityisluokalle tms. Tosin varmaksi en osaa sanoa, mutta mahdollisuuden tuohon ehdotukseesi luulen olevan olemattoman pieni.