Myyrä, kausi 3 2022 Official
Myyrän 3.kausi alkaa MTV3 kanavalla, mtv-palvelussa ja C-moressa 3.4. Uusina kilpailijoina nähdään Pete Lattu, Pia Penttala, Miska Haakana, Olli Herman, Ilona Ylikorpi, Veeti Kallio, Dan "Uniikki" Tolppanen, Ilona Chevakova, Markus Pöyhönen ja Sabina Särkkä. Myyrän pääohjelman rinnalla esitetään myös Myyrä: Johtolangat-ohjelmaa jossa mukana vaihtuvien vieraiden lisäksi myös pudonneita kilpailijoita ja viime tuotantokauden Myyrä Mikko "Pyhimys" Kuoppala. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tassa-ovat-tulevan-myyra-kauden-kil… Tänne kaikki keskustelut Myyrän 3.kaudesta. Lets go :)
Katso lähetysajat : Myyrä - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (2857)
Mistä Olli tiesi=luuli että se linnan kulmalla oleva torni jossa oli 75 euroa on näköalatorni? Käytössä olevassa kartassa ei ollut mitään sanoja, eikä tornien korkeus vaikuttanut eroavan paljoakaan karttakuvassa.
Minulla meni 10 minuuttia löytää netistä tieto mikä torni tuo on. Wikipedia-artikkelin kuvassa torni joka on merkitty numerolla 1, Tower of Keep. Mielestäni se ei ole varsinainen näköalatorni. Keep tarkoittaa harvinaisen vahvasti rakennettua tornia.
Numerossa 2 merkitty torni, Tower of Ulysses on se missä on teleskooppi jolla voi katsella merelle ja vanhaan kaupunkiin.
Eli kun mietin tuota Wikipedian kuvaa, niin vaikuttaa että Ollilla oli sekä etukäteistietoa missä on mikäkin torni, että hän yritti johtaa ryhmää väärään torniin. Tosin ei tuo näköalatorni ole kulmassa vaan keskellä etelälaitaa.
Toki jos ennen tehtävää on saanut kartan jota tutkia, niin kiireessä vahingossa saattaa lipsauttaa sellaista mitä ei olisi pitänyt..
Luin Helsingin Sanomien sivuilla Leena Virtasen kirjoittamaa elokuva-arvostelua uudesta dokumenttielokuvasta The Happy Worker.
"Suomalainen dokumenttielokuvien ohjaaja John Webster luki toisen maailmansodan aikaista sabotaasiopasta, jota jaettiin vastarintaliikkeille miehitetyssä Euroopassa. Siinä annettiin ohjeita, joilla oli tarkoitus lamauttaa vihollisen työ ja sitä myöten lopulta koko sotakoneisto.
Vähän tähän tapaan: keskeytä työ mahdollisimman usein, pidä kokous, kun on tärkeämpääkin työtä, pidä ”puheita” joutavista asioista."
Tuli mieleen että onkohan Ollikin lukenut tuon oppaan...
"Minä kerron missä maali on sitten kun aika on..." Tässä Olli miettii, varmaan oli lähellä lipsauttaa että "loppunut", sai kuitenkin korjattua että "loppumassa".
Olli on myyrä. Tulette sen huomaamaan ennemmin tai myöhemmin.
Seuraava on paljon pyydetty, mutta olisiko kenelläkään lyhyttä tai isompaa tiivistelmää jaksoista? Jokainen tuntuu vähän tuuttaavan omaa myyräepäiltyään. Pitäisi nähdä vähän laajempi kokonaisuus. Jotenkin sitä tuppaa unohtamaan monta merkittävää asiaa jaksojen jälkeen. Muistan Peten kengän kastelun, Pian tuplakuvan, mutta Ollista en kauheasti mitään. Tuntuu että kaikki puheet kamerallekin on raflaavan epäilyttäviä.
Jos Olli olisi myyrä niin olisi hän käyttänyt 4 jokeriaa ja esittänyt pelaajaa. Tuotato korostanut myös liikaa Ollia hänen ollakseen myyrä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuotanto pelaisi tuolla niin, että myyrän sukupuoli ja ammatti vaihtelee.
Tällä kertaa myyrä olisi nainen eli Ilona, Sabina tai Pia.
Tuija oli psykologi joka ammattinsa puolesta osuu psyko-ja perheterapeutin kanssa samaan alakategoriaan. Eli Pia lähtisi listalta pois. Pyhimys on ammatiltaan muusikko.
Jäljelle jäisi näyttelijä Ilona tai malli Sabina.
Jos koko porukasta sukupuoleen katsomatta ottaisi huomioon samat asiat niin myyrä todennäköisesti olisi Ilona, Sabina, Miska tai Pete. Olli putoaisi koska olisi edelliskauden tapaa muusikko.
Mielenkiinnolla odotan onko tälläiseen ajatteluun sorruttu tuotannossa. Toivottavasti ei.
Siis eihän myyrää pidä valita ammatin tai sukupuolen perusteella, vaan myyräksi valitaan kilpailijoista se, joka tehtävään parhaiten sopii. Toki näyttelijät voivat lähtökohtaisesti olla etulyöntiasemassa, kun myyrän rooli vaatii näyttelemistä. Vaikka olisi kuinka kokenut kameran edessä, on tärkein ominaisuus kuitenkin se, että osaa valehdella sujuvasti. Mikään psykologin koulutus tai pitkä matikka ei ole kuitenkaan ratkaisevia asioita. Belgian versiossa myyräksi halunneiden kilpailijoiden piti yhdellä kaudella uskottavasti valehdella, että he eivät voi sietää kaniineja. Tämä oli siis yksi soveltuvuustesti. Julkkiksille tuskin tämmöisiä tehdään, mutta auttaa ehkä hahmottamaan, mitä ominaisuuksia myyrältä halutaan. Valehtelun teoriaa voi joku lukea kirjasta, mutta käytännössä se ei silti välttämättä suju.
Vierailija kirjoitti:
Annoin jäljellä oleville kilpailijoille 5, 3, ja 1 pistettä sen mukaan miten epäilyttäviä ovat olleet nähdyissä 8 tehtävässä.
Ilona 23, Pete 22, Olli 21, Pia 18, Miska 3, Sabina 3.
MUTTA Petelle annoin joka tehtävästä pisteitä! Ollille ja Pialle kuudesta ja Ilonalle viidestä.
Ei tämä paljoa auta, mutta Sabinan ja Miskan voi laskea kyllä jo pois.
Epäilyttävä käytös ja potin sabotointi on eri asioita. Onko esim Olli saanut pisteitä siitä, että kantoi soraa Sabinalle? Sehän oli toki muista erottuvaa käytöstä, mutta ei sabotoinut pottia.
Ilona on saanut sulla eniten pisteitä epäilyttävästä käytöksestä, mutta onko hän sabotoinut pottia? Itse en ainakaan ole jaksoista tällaista havainnut.
Jos sulla on intoa, niin tee ihmeessä listaus, kenen toiminta on sabotoinut potista rahaa ja kuinka paljon! Sehän on klassinen tapa selvittää myyrä: Follow the money
Ei apua tälläsenä Salattujen elämien kuluttajana viimeisimmässä jaksossa nousi jotkut Kalle Laitela- symppistelyt päälle, kun Peteä tais vähän harmittaa ettei Miska muistanut ollenkaan häntä vaan Sabinan siitä jokerihommasta. Ihan perinteiset hahmonsa ilmeet, että ois tehnyt mieli vaan halata Peteä. Samalla tulin miettineeksi tuota ilmeasiaa. Onko tässä näytellyt tunteet kuten salkkareissa vai ihan oikeat tunteet pelissä.
Ihan mielenkiintoista nähdä kuka myyrä todella on. Ollaanko täällä oltu ihan hukassa. Itse en yhtään yllättyisi jos kela palaa finaalia kohden alkuun. Mitä jos Miskassa sittenkin on jotain? Ilona C:n alkupään korostaminen olikin tuotannon päätös tehdä myyrästä epäilyttävä alussa, jotta loppupäässä korostettavat vielä huomion. Entä jos vähiten huomiota saaneen Sabina ja Pete onkin finaalissa? Peteä epäilty täällä ja jodelissa paljon mutta jaksoissa ei mitään suoria hommia. Olli selkeesti testasi viime jaksossa Peten reaktiota.
On vaan niin outoa, kuinka moni täällä epäilee Ollia myyräksi ja perustelut on joko:
- Ollin epäilyttävä käytös, joka ei kuitenkaan sabotoi pottia.
- Olli ei käytä jokereita.
- Olli on sanonut jotain, mitä katsojien mielestä hänen ei olisi pitänyt tietää.
- Olli on saattanut tehdä jotain, mitä jaksossa ei näytetty.
Siis Olli on tyyppinä sellainen, joka voisi hyvin olla myyrä, mutta noista perusteluista kaksi ensimmäistä ei ole myyrämäistä käytöstä. Kaksi viimeistä taas on spekulointia. Ne eivät perustu jaksoissa nähtyyn, vaan pohjaavat ihan puhtaasti oletuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä Olli tiesi=luuli että se linnan kulmalla oleva torni jossa oli 75 euroa on näköalatorni? Käytössä olevassa kartassa ei ollut mitään sanoja, eikä tornien korkeus vaikuttanut eroavan paljoakaan karttakuvassa.
Minulla meni 10 minuuttia löytää netistä tieto mikä torni tuo on. Wikipedia-artikkelin kuvassa torni joka on merkitty numerolla 1, Tower of Keep. Mielestäni se ei ole varsinainen näköalatorni. Keep tarkoittaa harvinaisen vahvasti rakennettua tornia.
Numerossa 2 merkitty torni, Tower of Ulysses on se missä on teleskooppi jolla voi katsella merelle ja vanhaan kaupunkiin.
Eli kun mietin tuota Wikipedian kuvaa, niin vaikuttaa että Ollilla oli sekä etukäteistietoa missä on mikäkin torni, että hän yritti johtaa ryhmää väärään torniin. Tosin ei tuo näköalatorni ole kulmassa vaan keskellä etelälaitaa.
Toki jos ennen tehtävää on saanut kartan jota tutkia, niin kiireessä vahingossa saattaa lipsauttaa sellaista mitä ei olisi pitänyt..
En tiedä, mutta itse tutkin aina karttaa jos olen jossain ja luen myös matkaoppaita. Tuollaiset selkeät maamerkit opettelen yleensä jo siksi, että on niin heikko suuntavaisto ja olen kova eksymään. Toisaalta itse kysyn myös koko ajan ihmisiltä neuvoa. En huomannut tätäkään torniasiaa ohjelmasta. Hyvin huomattu kyllä.
Olli ei ole myyrä kirjoitti:
Jos Olli olisi myyrä niin olisi hän käyttänyt 4 jokeriaa ja esittänyt pelaajaa. Tuotato korostanut myös liikaa Ollia hänen ollakseen myyrä.
No nyt aloin epäillä minäkin. Tosi on, että Ollia on korostettu tosi paljon. No, mitä jos se onkin Miska? Tähän minulla ei ole muita perusteluja, kuin että itse olisin varmaan valinnut myyräksi Miskan. Onpa hyvä perustelu taas. Heh. Onko Miska toiminut epäilyttävästi?
Huomaan myös jättäväni osan kilpailijoista lähes täysin huomiotta, koska en julkkiksena tunne heitä, eli nämä naiset ovat minulle entuudestaan tuntemattomia, niin en osaa vertailla heitä jotenkin heistä luomaani ennakkokuvaan, niin en edes mieti heitä mahdollisina myyrinä.
Itse olen alkanut miettimään että mitä jos Sabina onkin Myyrä. Sehän siinä tokan jakson ekassa (?) tehtävässä sanoi jotain, että sai Ilona C:n luottamuksen ja sen hän halusikin saada.
Mutta onko Sabina sabotoinut pottia?
Miskakin on kyllä käynyt mielessä Myyräksi, mutta onko hänkään sabotoinut pottia?
Noh, oliko se siinä ekassa (?) jaksossa kun oli se kiipeily, niin siinähän eikö se olliut Miska, joka sanoi jotain, että olkapää olisi revähtänyt.
Ollista olen alkanut miettimään, että jos hän onkin vain kova kilpailija ja yrittää saada epäilykset itseensä, jotta pääsisi finaaliin ja saisi voitettua koko potin, vaikka se olisikin pieni.
Yhdessähän jaksossa Olli sano jotain ett ennemmin voittaa pienen potin, kuin häviää ison potin.
Vierailija kirjoitti:
Olli ei ole myyrä kirjoitti:
No nyt aloin epäillä minäkin. Tosi on, että Ollia on korostettu tosi paljon. No, mitä jos se onkin Miska? Tähän minulla ei ole muita perusteluja, kuin että itse olisin varmaan valinnut myyräksi Miskan. Onpa hyvä perustelu taas. Heh. Onko Miska toiminut epäilyttävästi?
Huomaan myös jättäväni osan kilpailijoista lähes täysin huomiotta, koska en julkkiksena tunne heitä, eli nämä naiset ovat minulle entuudestaan tuntemattomia, niin en osaa vertailla heitä jotenkin heistä luomaani ennakkokuvaan, niin en edes mieti heitä mahdollisina myyrinä.
Kyllähän kilpailijoita arvioi helposti ennakko-oletusten kautta. Vaikka tää olis taviskausi, niin kilpailijoilta voi löytää vaikka kaveripiiristä tuttuja piirteitä, jotka vaikuttaa tapaan katsoa heidän toimintaa. Toisaalta ei julkkiksetkaan oo yhtä kuin heidän julkisuuskuvansa.
Itse en keskity siihen, kuka tekee yleisesti erikoisia asioita, vaan koitan miettiä, kenen tekemät ratkaisut ovat vaikuttaneet pottiin.
Miskan en muista tehneen mitään myyrämäisiltä vaikuttaneita valintoja, vaikka ainakin torilla olisi voinut shopata tehokkaamminkin eikä pistää showta pystyyn.
Olli erottuu joukosta, mutta ei hänenkään valinnat ole pottia kurittaneet. Esim torilla jälkiruuan skippaamisella ei tainnut olla merkitystä, kun koko aika meni joka tapauksessa niiden kahden ensimmäisen ruokalajin ainesten hankintaan.
Oli kuka vaan myyrä, mutta kun se selviää, niin täällä puhutaan tuttuun tapaan kuinka heti alusta asti oli selvää ja ihan liian helppo ratkaista. Vaikka oikeasti olisi epäillyt koko paletin läpi muutaman kerran.
Palasin katsomaan jaksoja uudelleen. Tosin kelaillen eli asioita on voinut mennä ohi.
1. jakso: Pia epäili herättävänsä huolta omalla ammatillaan. Ollia kiehtoi ajatus siitä, että joku esittää muuta kuin on ja Miska kehui olevansa hyvä esittämään tilanteissa tyhmään vaikka oikeasti ymmärtäisi.
Ensimmäisessä tehtävässä oli tämä Peten kengän kasteleminen. Asiasta oltiin varoitettu. Pia oli heti siinä tarjoamassa apua kuivaamisessa. Ilmeisesti toi kiipeileminen ei kuitenkaan kovin vaikeeta ollut, kun sitä kauheasti pelännyt Ilona C pääsi aika nopeasti ylös asti. Toisin kuin Pete jäi kakkoseksi Markukselle. Miskalla tuli ongelmia niskan kanssa ja Ollilla meni paikat hapoille. Summaus: Olli, Miska ja Pete epäilyttäviä.
Raitiovaunumuseossa oli alussa ihan kaaos. Kiinnitin huomiota tähän mistä olikin puhetta, että Camera 2 oli kirjoitettu Cam mustalla ja era 2 valkoisella. Mitään taustallista syytä ei ollut. Kolossa oli Ollin paikka. Myyrä kolossaan? Markus huomautti Petelle radiopuhelimesta ja Peten kameran löydyttyä hän myös jäi istumaan bussiin radiopuhelin kädessä eikä suinkaan antanut sitä muille kommunikaatiota varten. Summaus: Olli ja Pete epäilyttäviä.
Jatkan seuraavassa viestissä jaksosta kaksi.
"Esim torilla jälkiruuan skippaamisella ei tainnut olla merkitystä, kun koko aika meni joka tapauksessa niiden kahden ensimmäisen ruokalajin ainesten hankintaan."
Eikös jälkkärissä ollut 3 ainetta jotka ois olleet toisessa pääruoassakin: sokeri, suola, munat.
Eli kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Sehän olisi ollut järkevintä aloittaa siksi jälkkäristä. Mantelit ei myöskään vie paljoa tilaa tai paina paljon.
Olli ohjasi linnatehtävässä tähystystornin 75e jälkeen Peten ja muut toiselle puolelle linnaa. Mutta yhden tornin pidemmälle, eli 200e sijaan olikin vain 50e.
Sama tapahtui 400e jälkeen: 400e sijaan ohjasi selvästi yhden tornin liian pitkälle, eli tyhjään torniin. Se vaan on leikattu ohjelmasta pois koska olisi liian ilmiselvää. Sabinan insertillä tuohon viitataan. Myös Danin insertissä ihmetellään miksi ei ohjattu isoimmille poteille ensin.
775e potti paljastaa että kahta 400e pottia ei löytynyt. Toisen ryhmän potti 400e paljastaa että he löysivät nolla 400e pottia.
Se että osaa noista Ollin metkuista ei ole leikattu mukaan paljastaa että ne olivat myyräilyä eikä epäilysten vetämistä itseensä.
Tuli vielä se mieleen että on mahdollista että se joka puhelimen viestejä Peten ryhmässä kuunteli niin ohjasi ryhmän kahdesti liian pitkälle. Eli Pete tai Sabina.
Dan tippui koska veikkasi väärin, puhelimen kuuntelijan ja Ollin väliltä.
Sabinaa tuskin veikkasi, koska tuskin olisi halunnut laittaa Sabinaan all-in.
Jos Olli on myyrä niin boring, hänellä on niiiiiin iso ego ja niin myyrämäinen ja läpinäkyvä että pilaisi koko sarjan jos on oikeasti myyrä. Ehkä vaan haluaa voittaa ja on ahne.
Ehkä tämä formaatti onkin muutettu päinvastaiseksi "... mutta yksi joukosta ei ole myyrä".