Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämässä eteneminen, miten?

Vierailija
23.07.2015 |

Kertokaa vanhemmat ja kokeneemmat, kuinka työelämässä päästään korkeammalle, asiantuntija-, esimies- ja johtotehtäviin? Onko vain oltava "perustyöntekijänä" oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja oltava sillä hetkellä paras vaihtoehto sattumalta avautuvaan tilaisuuteen yletä?

Koulutus on kunnossa (ylempi kk), työkokemusta on vuosikausia - mutta suorittavalta tasolta. Nykyisessä työssäkin "ylempiä" tehtäviä ei ole kuin kourallinen ja näissä olevat ovat noin nelikymppisiä eli eivät ole varmaankaan lähtemässä ainakaan itse eikä uusiakaan asiantuntija-, esimies- ja johtopositioita ole syntymässä. Muualle hakiessa vaaditaan aina, poikkeuksetta jo ennestään olevaan esimieskokemusta (esimiestehtävät ja johto) tai todella todella korkeaa, harvinaista ammattitaitoa ja osaamista (asiantuntija).

Kuinka näin koulutuksen omaavana, mutta perustyötä tekevänä voi päästä ylemmäs? Muuten kuin sattumalta valittuna suorittavasta työstä ylös? Miten voin itse parantaa mahdollisuuksiani? Hyvin työn tekeminen ja tilaisuuden tullen sattumalta tulevaa ylenemistilannetta on odotettu jo 5 vuotta, ei tule tapahtumaan. Muuallekaan ei oteta kuin vastaaviin töihin, yllä mainituista syistä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin tietää, että miten saa ns. parempia töitä. Kokemusta on ja silti saan työnantajien soittoja vain samantyyppisistä paikoista, jotka eivät kiinnosta. Hiemankin ylempiä hommia hakiessa vastauksia ei heru sitten kirveelläkään. Mikä on, kun vuosikausia saa vaan polkea paikallaan?

Vierailija
2/11 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kiteytettynä se ongelma, että esimies- ja johtotehtäviin vaaditaan aina, poikkeuksetta jo aikaisemmin hankittua esimieskokemusta. Minulla on kokemusta vain perustöistä. Miten voi saada ensimmäisen esimieskokemuksensa, kun kaikkiin esimiestehtäviin vaaditaan aina aikaisemmin hankittua esimieskokemusta?

Olen odottanut jo viisi vuotta, tehnyt hyvin työni, osoittanut olevani kiinnostunut ja halukas kehittymään, osallistunut vapaaehtoisesti projekteihin, kouluttautunut vapaa-ajalla lisää mm. opiskellut avoimessa yliopistossa johtamista. Mutta omassa työpaikassa on ne harvat esimiespaikat vain ja niissä ovat samat tyypit olleet koko firmassaoloaikani. Eivät he ole mihinkään lähtemässä. Eikä firma ole laajenemassa tms. eli uusiakaan esimiestehtäviä ei synny.

Ja muualle en pääse esimiestehtäviin, koska minä en ole aikaisemmin ollut esimiestehtävissä. Mitä tehdä?

Tiedän, että yleisesti sanotaan, että pitää tehdä työnsä hyvin ja sattumalta firmassa avautuukin sitten uusi esimiestehtävä johon päästään. Mutta eihän ihmisten urakehitys voi olla sattuman varassa täysin?? Miksi niitä esimiehiä, päälliköitä ja johtajia on kuitenkin sitten niin paljon, eivät he kaikki ole töitään sattumalta saaneet.

Kai tässä voi muutakin tehdä kuin odottaa, jospa ennen eläkettä saisi vastuullisempia työtehtäviä ja lisää palkkaa? Vaihtamalla ei parane, koska en voi vaihtaa kuin nykyisen tason tehtäviin. Muihin vaaditaan esimieskokemusta, jota ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on olemassa se ikävämpi vaihtoehto, että ei ole tehnyt työnantajaan semmoista vaikutusta, jolla pääsisi etenemään. Tämä sisäisessä etenemisessä siis. Tai naama ei vain miellytä tai katsotaan liian hankalaksi ihmiseksi ja mitä näitä voikaan olla. Muualta hakemisessa on varmasti se ongelma, että hakijoita on tällä hetkellä niin paljon, että kokeneita eli osaavia on saatavilla sopuhintaan niin paljon, että on helpompi ottaa sellainen kuin joku juniorimpi kasvamaan. Tähän on itse vaikea vaikuttaa.

Ehdottaisin että yrittäisitte saada edes jonkun projektin, sijaistuksen tms kautta edes hieman kokemusta niistä vaativammista hommista, niin se todennäköisesti olisi se keino päästä eteenpäin. Helppoa ei varmasti ole, mutta itse olen edennyt vuosien varrella vain kovalla työnteolla ja keräämällä niitä näyttöjä. Ja osittain puhtaasti tuurilla, että paikka on sattunut jäämään aikaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

Vierailija
4/11 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa on olla organisaatiossa, joka kasvaa. Sellaisessa oikeastaan kaikki ihmiset pääsevät eteenpäin jatkuvasti, kun alin porras kasvaa vauhdilla, mikä heijastuu sitten ylempiin kerroksiin.

Toinen tapa on olla sellainen henkilö, josta päättävät henkilöt syystä tai toisesta tykkäävät. Meidän organisaatiossa esimerkiksi on miesvaltaisuuden vuoksi ollut voimakas tarve saada naisia ylöspäin, joten ylennykset ovat säännönmukaisesti menneet nuorille naisille. Kannattaa siis olla sellainen.

Kolmas tapa on tehdä hyvää työtä ja luoda uusia toimintaa tehostavia ja myyntiä luovia innovaatioita, mutta tämä on alaportailla vaikeaa ja ei välttämättä johda mihinkään, kun ei ole valtaa tehdä päätöksiä tai päättää panostuksista. Lisäksi jos yläpuolellasi on pelkästään palkattua väkeä, niin harvemmin heitä aidosti kiinnostaa toiminnan kehittäminen tai osaajien nostaminen ylöspäin. Valitettavan usein isot firmat, kunnat, valtio ja vastaavat nauttivat perinteisetä peace and quiet -tilanteesta, jossa mennään samoilla vanhoilla opeilla, eikä kukaan vaan alkaisi heiluttaa venettä.

Neljäs tapa on ottaa ohjat omiin käsiin, eli yrittäjyys. Itse olen tilanteessa, jossa olen koonnut ympärilleni viiden hengen tiimin, jonka voimin olemme kehittäneet teknologiaamme oman työn ohessa. Toivottavasti vuoden sisään voidaan ottaa lopputili, jonka jälkeen työelämässä etenemisestämme päättää asiakas eikä joku toistaitoinen esimies.

Vierailija
5/11 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numeroilta 4 ja 5 todella hyviä kommentteja, kiitos. Minua häiritsee kuitenkin se, että mainitsemanne asiat eivät ole henkilöstä, ts. minusta itsestäni kiinni vaan firmasta ja sattumasta. Esimerkiksi

- ei ole tehnyt vaikutusta (eli haetaan jotain muuta kuin itse olen, en voi vaikuttaa, en voi olla jotain mitä en ole)

- ole organisaatiossa, joka kasvaa (tarkoittaa käytännössä, että minun on vaihdettava toiseen firmaan saman tasoisiin tehtäviin ja toivottava parasta, on vaikeaa ennustaa tulevaa eikä firman kasvu ole itsestä kiinni eli taaskaan en voi vaikuttaa muuta kuin sattumalta valitsemalla oikean firman)

- ole henkilö, josta kaikki pitävät (olen mielestäni mukava, mutta en luonnollisesti voi vaikuttaa muitten pitämisiin tai pitämättömyyksiin eli en voi vaikuttaa tähän, koska "ylimukavuus" on teennäistä ja johtaa halveksuntaan)

- tehdä hyvää työtä (tämän teen jo, todistetusti ja asia on kyllä tiedossa, ei vain ole mitään korkeampia tehtäviä olemassa, missä ei olisi jo joku)

- yrittäjyys (väärä ala, tällä alalla mahdotonta)

Onko muita, jotka ovat törmänneet lasikattoon? Kuinka olette päässeet sen yli?

Vierailija
6/11 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nykyisessä työpaikassasi ei ole kenellekään sellaisia etenemismahdollisuuksia, joita kaipaat, ei kysymys ole lasikatosta. Sinun on vain rohkeasti vaihdettava työpaikkaa samalla tasolla toiseen yhtiöön, jossa arvioit olevan paremmat ylenemismahdollisuudet ja haastattelussakin kerrottava, että se on yksi motivaatiosi työpaikan vaihtoon. Fiksu työnantaja ei pelkää kunnianhimoisia työntekijöitä.

Vierailija
7/11 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa riippua aika paljon alasta. Ainakin IT-alalla käytännössä jokainen työntekijä on asiantuntija ja projektipäälliköksi / tiiminvetäjäksi pääsee kunhan pyytää (jos järki kulkee yhtään). Noista sitten voi ponnistaa johtotehtäviin. Ai niin, onhan alalla myyntireiskojakin. Ne pääsevät johtotehtäviin kunhan tekevät tulosta.

Vierailija
8/11 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:20"]

Numeroilta 4 ja 5 todella hyviä kommentteja, kiitos. Minua häiritsee kuitenkin se, että mainitsemanne asiat eivät ole henkilöstä, ts. minusta itsestäni kiinni vaan firmasta ja sattumasta. Esimerkiksi

- ei ole tehnyt vaikutusta (eli haetaan jotain muuta kuin itse olen, en voi vaikuttaa, en voi olla jotain mitä en ole)

- ole organisaatiossa, joka kasvaa (tarkoittaa käytännössä, että minun on vaihdettava toiseen firmaan saman tasoisiin tehtäviin ja toivottava parasta, on vaikeaa ennustaa tulevaa eikä firman kasvu ole itsestä kiinni eli taaskaan en voi vaikuttaa muuta kuin sattumalta valitsemalla oikean firman)

- ole henkilö, josta kaikki pitävät (olen mielestäni mukava, mutta en luonnollisesti voi vaikuttaa muitten pitämisiin tai pitämättömyyksiin eli en voi vaikuttaa tähän, koska "ylimukavuus" on teennäistä ja johtaa halveksuntaan)

- tehdä hyvää työtä (tämän teen jo, todistetusti ja asia on kyllä tiedossa, ei vain ole mitään korkeampia tehtäviä olemassa, missä ei olisi jo joku)

- yrittäjyys (väärä ala, tällä alalla mahdotonta)

Onko muita, jotka ovat törmänneet lasikattoon? Kuinka olette päässeet sen yli?

[/quote]

Nyt kun luet oman viestisi uudestaan, niin ratkaisu on selvä: vaihda firmaa. Jos yläpuolelle ei synny uusia tehtäviä (kasvu) tai aukea vanhoja (työntekijöiden vaihtuvuus), niin peli on pelattu. Sellaista ei käytännössä juuri koskaan tapahdu, että sinä syrjäyttäisit esimiehesi, vaikka olisit sata kertaa parempi kuin hän.

Et kertonut toimialaasi, mutta kai voisit vaihtaa toiseen firmaan, jossa laajentaisit kokemustasi tekemällä osittain samaa mutta osittain erilaista työtä kuin mitä nyt ja sitä kautta sitten ylenisit siellä? Vaikka hierarkiassa pysyisitkin samalla tasolla kuin nyt, niin olet kuitenkin edennyt urallasi, mikä parantaa mahdollisuuksiasi myös ylöspäin menemiseen.

Vierailija
9/11 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Ehkä minun on oikeasti vain vaihdettava paikkaa. Jos vika ei ole minussa, sen on oltava nykyisessä yhteisössä. Paikkoja ei ole eikä vapaudu. Jos muuallakaan ei etenemistä tapahdu järkevässä ajassa (joitakin vuosia), vaihdan jälleen.

Nyt on vaan alettava punnitsemaan vaihtoehtoja.

Vierailija
10/11 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:20"]

[/quote]

Ei se työpaikan valinta ihan sattumaa ole. Tenttaa työhaastattelussa firman suunnitelmia, kysele saman alan ihmisiltä ja jos pyrit paremman tason tehtäviin, niin itselläkin pitäisi olla jo joku käsitys siitä, mikä pulju on nousukiidossa.

Vierailija
11/11 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi oleellinen asia on kertoa nykyiselle työnantajalle, että haluaisit lisää vastuuta. Vaikka varsinaisia esimiestehtäviä ei olisikaan jaossa, erilaisia projektien vetovastuita tai vastaavia voi hyvinkin olla. Niiden kautta voi päästä näyttämään osaamistaan ja saada lisää kokemusta. Mutta jos kukaan ei työpaikalla tiedä, että juuri sinä olisit niistä kiinnostunut, eivät välttämättä osaa tulla tarjoamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi