Ebay ostos ja Posti vaatii tullausta vaikka verot maksettu ostamisen yhteydessä. Miten toimitaan?
Postiin on mahdoton saada yhteyttä ja selvittää asiaa.
Ebay kerää nykyään verot jo ostosten yhteydessä, joten Postin pitäisi pitää näppinsä erossa tästä.
"*VAT collected by eBay on this transaction based on applicable laws."
Kommentit (9)
Tarkoitat varmaan tullipostia, et postia. Sinä haet tavarasi sieltä tullipostista ja näytät tositteen maksetusta verosta. Tullimaksu siihen tokikin voi vielä päälle tulla, kun niitä tuskin ebay pystyy kontrolloimaan jokaisen maan kohdalla erikseen.
Ilmeisesti lähetykset jää automaattisesti tulliin, jos niistä ei löydy ioss tunnistetta. Meillä oli yksi paketti aliexpressistä, missä jouduimme tuon koodin kysymään myyjältä.
Menet netissä sinne tullaa pakettisi-palveluun, ilmoitat pakettisi tiedot (eli lähetystynnus jne.), ja sen jälkeen tulee kohta, jossa voit laittaa rastin ruutuun että tullit yms. maksut on maksettu tilauksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Kiva? Itse olen miettinyt myös tilaamista ebaysta tai aliexpressiltä kun kaikki maksut hoituu jo tilaamisvaiheessa, kiva jos näin ei nyt olekaan..
Ainakin Iherbistä tulee suoraan kotiin. Itse pitää tarkistaa ostovaiheessa että myyjällä on se tunnus jolla hoitaa tullimaksut valmiiksi.
Arvonlisäveron maksamiseen Suomessa vaikuttaa muun muassa se, onko verkkokaupalla IOSS-tunniste vai ei.
Jos myyjällä on IOSS-tunniste, maksat Suomen arvonlisäveron tavarasi ostohetkellä. Posti tai muu kuljetusyritys tullaa lähetyksen yleensä puolestasi, eikä arvonlisäveroa tarvitse maksaa enää tullauksen yhteydessä. (Tämä ei kuitenkaan päde rajoitusten alaisiin tuotteisiin eikä valmisteveron alaisiin tuotteisiin kuten alkoholituotteisiin. Näistä tuotteista maahantuontiverot maksetaan aina vasta tullauksen yhteydessä.)
Jos myyjällä ei ole IOSS-tunnistetta, joudut yleensä maksamaan arvonlisäveron Suomeen maahantuonnin yhteydessä. Sinun täytyy maksaa arvonlisävero Suomeen silti, vaikka olet jo maksanut myyjämaan arvonlisäveron myyjälle.
Joillain verkkokaupoilla Suomeen maksettava arvonlisävero sisältyy tavaran hintaan silti, vaikka niillä ei ole IOSS-tunnistetta. Verkkokaupan laskussa voi esimerkiksi lukea ”DDP” (Delivered Duty Paid) tai ”toimitettuna tullattuna”. Varmista myyjältä, onko tilauksesi toimittanut sellainen kuljetusyritys, joka hoitaa tullauksen puolestasi Suomessa ja maksaa arvonlisäveron Suomeen.
-----------------------
Jos tavara tulee EU:n ulkopuolelta niin tullit joudut maksamaan.
Maksoi 2.90€ postille. Eihän siis ole iso summa mutta olin yllättynyt.
Jos alvit on maksettu ostoksen tilausvaiheessa, ei tarvitse eikä pidä maksaa yhtään mitään postille tai tullille , ihan sama mistä vinkuintiasta olet tuotteesi ostanut. Kun tuote on saapunut Suomeen, menet tullin sivuille ja tullaat tuotteet. Siellä on niin kattavat ohjeet, että varmasti selviät. Tullauksen yhteydessä pitää ilmoittaa maksettu hinta, alvin määrä ja ostopaikan IOSS- tunniste ja asia on sillä selvä. Sen jälkeen laitat vielä Postille viestiä, että vapauttavat tuotteesi ja liität tuon tullausilmoituksen ja asia on sillä selvä.
IOSS löytyy vaikka googlella.
Jos lähetys tulee EU:n ulkopuolelta suoraan kotiin ja lähetyksessä lukee "VAT paid" ja IOSS-koodi, täytyykö vastaanottajan tullata?
Kiva? Itse olen miettinyt myös tilaamista ebaysta tai aliexpressiltä kun kaikki maksut hoituu jo tilaamisvaiheessa, kiva jos näin ei nyt olekaan..