Kertokaa ihmeessä..
jos teillä on kokemuksia . (kirjoitan tänne kun olette varmasti kaikki olleet raskaana)
Tulin juuri neuvolasta ja sain kuulla vauvan olevan poikittain. Rv on nyt 28+5 eli vielä on aikaa kääntyä , mutta loppuuhan se tila joskus.. Onko teillä kokemuksia " poikittaisuudesta" ? Miten se on teillä hoidettu/ mitä tehty, jos vauva ei itse kääntynyt?
Viikolla 32 menen naistenklinikalle jos vauva on edelleen samassa asennossa. En kyllä halua kääntämistä, vaan leikataan sitten kun aika on. Tietääkseni minulla on oikeus kieltäytyä kääntämisestä.
Kyseessä on minun kolmas raskaus ja kun aikaisemmin kaikki on mennyt hienosti, niin nyt vähän jänskättää kun jotakin poikkeavaa ilmestyy kuvioihin...
Kommentit (2)
eli lähinnä perätilassa. Viikolla 34 (muistaakseni) oli neuvola, jossa todettiin perätila. Perätilastahan kääntyminen raivotarjontaan on " isompi" käännös kun poikkitilasta.
36+0 oli sitten perätilakontrolli äippäpolilla. Silloin todettiin, että neiti oli itse kääntynyt raivotarjontaan.
Mun tuntemuksien perusteella tuo kääntyminen tapahtui 35+jotain viikolla.
Eli kyllä siellä mahassa mahtuu vielä kääntymään. Ja tosiaan, ainakin sinne perätilakontrolliin kandee mennä. Siellä tarkastetaan ultralla lapsen asento, otetaan sydänkäyrää ja mietitään käännöstä, onko se edes mahdollista. Ja eihän siihen ole pakko suostua!! Samalla kertaa ilmeisesti sovitaan sectioaika, jos tarvis.
Aikanaan hain paljonkin tietoa perätilasta ja kääntämisestä ja monilla oli lapsi käännön jälkeen itse kääntynyt takaisin perätilaan, että kyllä sitä tilaa vielä 36 viikolla kääntyilyyn on.
Eri asia on sitten, jos lapsi on jo laskeutunut esim pepputarjontaan. Toisaalta poikkitilasta ei kyllä laskeuduta :)
Älä turhaan stressaa!!
Lapsesi kääntyy tai ei, aikaa kyllä on!
Mulla oli noilla viikoilla vauva poikittain, mutta jo seuraavassa neuvolassa kahden viikon jälkeen oli taas kääntynyt raivotarjontaan. Luulisin, että vauvallasi on vielä hyvin kuitenkin tilaa kääntyä ja ehtii vielä monesti vaihtaa asentoa. Oon ymmärtänyt, että vauva voidaan yrittää sitten kääntää ennen synnytystä, kuten perätilassa ollessaan, jos ei itse käänny raivotarjontaan. Nyt on viikkoja 32+ ja vauva on pysytellyt pää alaspäin.