Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistorasioiden kalibrointi

Vierailija
22.07.2015 |

Voi ei! Muutimme uuteen asuntoon pari kuukautta sitten ja eihän siinä muutto sähellyksessä sitten muistettu ollenkaan tilata pistorasioiden kalibrointia, tänään tuli fortumilta sähkölasku ja se oli melkein 500€ (ilman siirtoa!) yritin soittaa Fortumille, olisivathko he halukkaita edes vähän tulemaan vastaan sähkölaskussa, koska kalibrointi unohtui muuton yhteydessä ja vaikka tietysti vika on meidän, mutta kuitenkin aika inhimillinen.

Koitan tässä nyt kiiressä soitella paikallisia sähköasentajia lävitse jos joku ehtisi tänään jo heti tulemaan kalibroimaan. Siinä kuitenkin äkkiä se puoli päivää menee ja lisää laskuakin tietysti tulee :(

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö vielä paikkansa se 50-luvun sähköoppikouluissa toistettu "vaihe aina vasemmalla" ? Ja oliko tämä siis vasen pistorasia?

Vierailija
22/43 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs se mun foliopaperirulla olikaan. Hattu päähän ja meisseli käteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmivaihevaihtovirtakilowattituntimittari kertoo kyllä totuuden sähkön kulutuksestanne. Tarkkailkaa sitä sillointällöin

Vierailija
24/43 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla samaa ongelmaa ku mulla, ett kun mun sähkö tulee tuulienergiasta niin pistorasioista tuntuu vetävän koko ajan. Oon koittanu paperituppoja työntää pistorasioihin ett veto loppuis mutt se ei auta. Pitääkö vaihtaa vesivoimaan??

Vierailija
25/43 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kallista kusetusta noi kalibroinnit...

Vierailija
26/43 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalibraation kun jättää tekemättä, niin siniset liekit vaan lyö rasioista naamalle. Varsinki jos stereon nupit kääntää turhan koville.

Vierailija
27/43 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalibraation kun jättää tekemättä, niin siniset liekit vaan lyö rasioista naamalle. Varsinki jos stereon nupit kääntää turhan koville.

Just joo.

Vierailija
28/43 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millasia ripulipistokkeita nykyään valmistetaan? Mun talossa ollu 30 vuotta pistokkeet, eikä niille ole koskaan mitään tehty. Ei lyö siniset tai ruskeat liekit kuin korkeintaan pöntöllä istuessa.

Vierailija
29/43 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla samaa ongelmaa ku mulla, ett kun mun sähkö tulee tuulienergiasta niin pistorasioista tuntuu vetävän koko ajan. Oon koittanu paperituppoja työntää pistorasioihin ett veto loppuis mutt se ei auta. Pitääkö vaihtaa vesivoimaan??

Raskasvesivoimalan sähkö on vähän kalliimpaa, mutta tulee pitkässä juoksussa edullseksi, kun ei sähkölaitteet mene niin herkästi rikki.

Vierailija
30/43 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta eikö sieltä pistorasioista tule silloin vettä?

Vierailija
31/43 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulje se venttiili niin, että vaan sähkö pääsee läpi

Vierailija
32/43 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulje se venttiili niin, että vaan sähkö pääsee läpi

Niin meinaat että sulakkeita kireämmälle ruuvaamalla myös se vesivoiman vesi jää sulakkeen toiselle puolelle??

Vierailija
33/43 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain sähköallergian, kun asuin vajaan viikon huoneessa, jossa pistorasioita ei oltu kalibroitu kolmeen kuukauteen. Onneksi aktiivihiilipohjalliset maadoittavat pahimman yli.

Vierailija
34/43 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antennit auttaa myös. Ainakin Prismoissa ja Tokmanneilla on edullisia V-antenneja, jotka on helppo sovittaa pään ympärille. Sen antennijohdon kun maadoittaa pistorasiaan, niin ei haittaa vaikka olisi rasia kalibroimatta tai ydinsähköä mittarissa. Antennin fraktaalikenttä kumoaa kaiken tiheän frekvenssin sätelilyn ja käyttösähköksi jää tällöin vain hiilivoimapohjaista generaattorivirtaa. Näin olen itse toiminut vuosien ajan eikä ongelmia ole ollut, muutamaa loppuunpalanutta kynttilää lukuunottamatta.

Vierailija
35/43 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on nyt hyvä nostaa takaisin ylös, kun varmasti tosi on saanut ties mitä sähkövatkaimia ja magic wandeja joululahjaksi.

Merkittävästi lisääntynyt sähkönkulutus tarkoittaa välitöntä tarvetta uudelleenkalibroinnille.

Meillä appiukko antoi lahjaksi uudet kuristimet sähkökiukaaseen, nämä nykyaikaiset ovat kuulemma paljon tehokkaammat ja antavat tosi paljon paremmat löylyt vähemmällä sähköllä .

Ei vain oikein tuntunut saavan asennusta tilattua ainakaan helposti, meidän kylällä ei ole kuin yksi sähköliike ja sinne kun soitin niin muuttui sävy tosi epäysytävälliseksi kun tiedustelin aikaa sähkökiukaan kuristimien vaihdolle .

Eikö niillä ammattitaito riitä vai ei työ maistu välipäivinä, kun pitää alkaa asiakkaalle ilkeilemään?!

Vierailija
36/43 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön kuristimiksi käy periaatteessa ihan pyykkipojatkin, mutta silloin on huomioitava että niiden puristus pitää olla sähkön kulkusuunnassa poikittain. Muuten ne ei hyödytä mitään.

Noin muuten, pistorasioiden kalibroinnin ja Plasmareleiden säädön lisäksi on hyvä myös tarkistuttaa läpivientien kohdalla olevat, mahdollisen magneettiloukut jotka hidastavat sähkön kulkua, mikäli niitä on rakennsuvaiheessa sinne jäänyt.

Tälläinen ilmenee usein esimerkiksi valojen vilkkumisena (haja-asutusaleilla, useinmiten) tai esim. digiboksin/tv:n virheinä, kuten haamupäivityksinä kanavalistaan.

Magneettiloukkujen poistaminen on hieman työläs, mutta teknisesti helppo operaatio. Hintaa tulee keskimäärin 80€/loukku ja loppuhinta määräytyy loukkujen määrän mukaan. Lisäkulut tietysti, kilometrikorvaus ja perusmaksu ja kaikkiin sitten ALV.

Vierailija
37/43 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkastettiinko plasmareleet? Tuo unohtuu usein.

Niiden polarisaation kääntämistä voi harkita tarpeen vaatiessa, mutta pitää olla varovainen koska takioni-aalto saattaa viedä menneisyyteen.

Vierailija
38/43 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tarkastaa mitä sähköä johdoista tulee. Tilaa sähkömies, hän kuorii johdon päät, tarkkailkaa kipinän väriä kun sähkömies yhdistää johdon saadakseen kipinän.

Tässä vertailutaukko:

Punainen kipinä: Ydinvoimalasähköä

Sininen kipinä: Vesivoimala sähköä

Vihreä kipinä: Tuulivoimalan sähköä

Harmaa kipinä: Turvevoimala sähköä

Musta kipinä: Hiilivoimala sähköä.

Muistakaa että sähkömiehen täytyy olla kipinäluvan haltija, muuten on vaara että vesi ja ydinvoima sekoittuu linjalla, ja ydinvoimala sammuu..

Vierailija
39/43 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita, joille tulee roskasähkö?

Väittävät, että kaikki roska poltetaan energiaksi, mutta kyllä meillä kertyy rasioiden tuntumaan semmoista pientä putua. Nukkaa ja mikromuovia.

En haluaisi vaihtaa vesivoimaan, pelkään kosteusvaurioita. Ja nurkissa vetää jo muutenkin, eli tuulivoima ei ole vaihtoehto :/

Vierailija
40/43 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskasähkö ilmentää yleensä sitä että filtteröinti ei ole ihan kunnossa. Muita oireita voi olla brummi ja sähköpiikit. Sähkömiehet osaa kyllä helposti vaihtaa kuluneet suodattimet uusiin. Se kustantaa noin 25€/pistorasia.