Minkä ikäinen lapsi on teillä vielä istunut rattaissa?
Meillä on kävelty kolmivuotiaasta. Lapset valitti kun rattaissa kulki äidin tietsikkareppu :D
Kommentit (48)
Mun 5v istuu vieläkin rattaissa, turvallisuussyistä. Päivälenkki koirien kanssa kulkee hyvän matkaa tienlaitaa, jossa on 80km/h nopeusrajoitus ja kapea piennar. Rattaissa lapsen on turvallista istua, eipä irtoa käsistä ja ryntää auton alle. Tienlaidasta jatkamme matkaa omalle peltotielle ja siinä päästän lapsen rattaista pois.
Mä olen "vanha äiti" ja lapseni on ainokainen, mutta pistin lapseni kävelemään heti kun sen taidon osasi. Ja rattaat annoin pois, kun lapsi oli alle kaksi ja puoli. Eikä meillä silloin ollut autoa! Iällä ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:19"]
Ärsyttää tuo "meillä sitä meillä tätä MEILLÄ"
[/quote]
Miksi?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:01"]
Naapurin 5v. istuu välistä pikkusiskon viereen ja mikäs siinä. Kyllä minäkin istuisin, jos joku työntäisi.
[/quote]
En tiedä puhutkohan meistä.. Mutta me kävellään paljon. Välillä sen 6-7km keskustaan edestakaisin. Ei jaksaisi 5v kävellä tuota matkaa. Ja talvella ei seisomalautamme kyllä tpimi, jos on tullut paljon lunta. Nyt kyllä meni muutenkin rikki. Vaikka se 5v istuisi rattaissa, ei se silti tarkoita, että koko matkaa istuisi. Vai oletko naapureitanne seurannut, että on ihan koko ajan rattaissa? Ei meillä ainakaan :)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:34"]
Mun mielestä son karmeeta kattoa 4-5 vuotiaita vielä rattaissa. Ei lapsella niin huono kunto voi olla ettei jaksa pieniä matkoja itse kävellä
[/quote]
Joo no onko tullut mieleen, että jotkut kävelee enemmänkin kun pari kilsaa kerralla? :D Kyllä meillä pian 4v. istuu toisinaan pikkusiskon vieressä rattaissa, kun kävellään päivittäin paljon. Kun käydään kaupassa niin siinä tulee jo 5km ees taas, postiin vielä enemmän ja yleensä ennen kauppaan menoa ollaan jo oltu jossain puistossa tms.
Meillä oli 5-vuotiaalla rattaat kaupunkilomalla mukana. Vilkas suurkaupunki ja paljon liikennettä, pitkiä kävelymatkoja ja paljon ostoksia ja kannettavaa. Ihan kätsät olivat rattaat mukana jo ihan turvallisuuden takia. Lapsi on tosi pieni kooltaan, 105 cm ja 15 kiloa joten ei näytä niin pahalta:) Mutta normaalisti ei enää käytä rattaita. Lentokentällä kyllä yksi nainen tuijotti pitkään silmät mulkoillen, mahtoiko olla av-mamma:)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:34"]
Mun mielestä son karmeeta kattoa 4-5 vuotiaita vielä rattaissa. Ei lapsella niin huono kunto voi olla ettei jaksa pieniä matkoja itse kävellä
[/quote]
Mistä sinä tiedät, millaista matkaa ne vanhemmat on sen lapsen kanssa tekemässä? :D Aika ajatustenlukija olet.
Meillä käytettiin rattaita vielä viisivuotiaalla, kun autoa ei ollut käytössä. En tiedä yhtään viisivuotiasta, joka siihen maailmanaikaan olisi jaksanut kävellä kymmentä kilometriä, enkä tiedä vieläkään. Kesällä lapsi pyöräili, talvella se olisi ollut vaarallista.
Mutta eipä hätää. Ostettiin auto, ja teen ihan kaikki matkat lasten kanssa nykyään autolla. Nykyään minäkin voin sanoa, että meillä ei ole tarvittu rattaita sen jälkeen kun kuopus täytti kaksi. Pääsin parempien äitien kastiin. Hyvä minä! :)
[/quote]
Niin, ihan ksittämätöntä että hyvän äidin määritelmä on että 2v lapsi ei enää istu rattaissa ollenkaan. Sehän riippuu ihan siitä miten elää ja missä asuu! Me asutaan Helsingissä junaradan varrella, eikä kyllä näy lähijunassa paljoa 2-vuotiaita juoksentelemassa. Ihan eri asia olis jos kuljettaisiin autolla tai pyörällä. Enkä todellakaan keskustassa anna ton 1v:n kävellä vaikka tässä lähipihalla annankin. Kaikkien elinpiirit on erilaisia, siksi tää kysely onkin ehkä vähän hassu.
Meillä isot rattaat olivat vuoden ikään saakka. Sitten muutettiin ja myytiin samalla. Ostettiin matkarattaat, jotka otetaan vaan pidemmälle reissulle mukaan, päiväunet on hyvä ottaa niissä. Kotona mennään kävellen ja pyörällä isin tarakalla.
2v 3kk ikäisellä oli vielä rattaat mukana reissussa mutta nukkui vain päikkärit niissä.
Reilu 3-vuotiaaksi. Sen jälkeen käytetty satunnaisesti seisomalautaa ja nyt päälle nelivuotiaana mennään kävellen tai potkupyörällä.
Lapsi oli alle 2 vuotta, kun lopetti (omasta tahdostaan) rattaissa istumisen. Sen jälkeen on kulkenut omin jaloin koti- ja ulkomailla.
Naapurin 5v. istuu välistä pikkusiskon viereen ja mikäs siinä. Kyllä minäkin istuisin, jos joku työntäisi.
Reilu 2v. ei kumpikaan enää malttanut olla rattaissa.
Alle 2 vuotiaana ei ole enää halunnut kulkea rattaissa. On aina juoksemassa tai kävelemässä, pidemmät matkat menee isin hartioilla tai pyörän "peräkärryssä" :)
Meillä on hyvin vähän käytetty rattaita vauva-iän jälkeen. Pyörän lastenistuin taas oli käytössä tosi pitkään...otin sen pois vasta kun kuopus oli jo eskarissa. 2-3v. on lapset joskus olleet rattaissa reissussa.
2,5 ikään saakka. Sitten menty omalla pyörällä ja potkulaudalla.
Ärsyttää tuo "meillä sitä meillä tätä MEILLÄ"
3-vuotiaaksi, mutta mielestäni on eroa siinä käveleekö perhe paljon vai ajetaanko joka paikkaan omalla autolla.
Terve ja hyvinvoipa 5-vuotias kummipoika näytti lomakuvassa istuvan hymyilevänä sateenvarjorattaissa. Matka hotellista uimarantsuun ei ollut peninkulmia. Mutta kun on hartaasti tekemällä tehty vanhan äidin ainokainen niin hänelle on aina tarjottu ja tarjotaan parasta.