Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen lapsi on teillä vielä istunut rattaissa?

Vierailija
22.07.2015 |

Meillä on kävelty kolmivuotiaasta. Lapset valitti kun rattaissa kulki äidin tietsikkareppu :D

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan vetää pohjat. Meidän 5v9kk on tänä kesänä istunut rattaissa - yhdessä pikkusisaruksensa 3v10kk kanssa. Pääsääntöisesti emme enää tietenkään käytä rattaita. Ovat melkoinen riesa, mutta jos tiedossa on koko päivän kävelyä (esim. huvipuisto) ja kotiinkin pitäisi selvitä sieltä tai pikaisia yli 2 km siirtymiä (esim. konfirmaatio kirkossa, josta pitäisi päästä kohtuuajassa juhlapaikalle), niin rattaat ovat mielestäni edelleen tarpeen.

Tekstistä voinee arvata, että emme omista autoa. Uskoisin, että autolla liikkuvat perheet pääsevät rattaista eroon aikaisemmin kuin ilman autoa selviytyvät, koska pitkiä käveleyjä ei ole niin paljon ja jos väsymys iskee, lapsen laitetaan autoon rattaiden sijasta.

En minäkään ole kuullut 5-vuotiasta, joka kävelisi 10 km, mutta meidän ekalle menevä käveli päivässä 16 km rotkovaelluksella reippaasti, innostuneena ja valittamatta. Kannettavaa hänellä ei ollut.

Vierailija
2/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkäsin itse ottaa rattaat kauppareissulle mukaan vielä 3-vuotiaankin kanssa, koska niillä sai hilattua ruokaa niin paljon enemmän kun käsissä kantaen. Lapsi kyllä olisi kävellyt. Kauppaan 3km suunta. Tosin neljää vuotta lähentelevää nolotti jo itseäänkin olla vauvana rattaissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 16:23"]

Minä tykkäsin itse ottaa rattaat kauppareissulle mukaan vielä 3-vuotiaankin kanssa, koska niillä sai hilattua ruokaa niin paljon enemmän kun käsissä kantaen. Lapsi kyllä olisi kävellyt. Kauppaan 3km suunta. Tosin neljää vuotta lähentelevää nolotti jo itseäänkin olla vauvana rattaissa.

[/quote]

No mutta hänhän käveli, eikö niin?

Vierailija
4/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen on alle 2-vuotiaasta kävellyt suurimmaksi osaksi (nyt 2,5v) mutta edelleen pääsee/joutuu rattaisiin tarvittaessa koska 1-vuotiaan takia meillä on nuo sisarusrattaat joka tapauksessa mukana. 2-vuotiaalle on enemmänkin rangaistus joutua rattaisiin, ei vapaaehtoisesti mene/pysy jos ei ole tosi väsynyt :) Mutta kätevää kun saa kauppakamat sitten hyvin kyytiin isomman paikalle, meillä kun ei toimivaa autoa ole jossa niitä kuskata. Toki pitkät matkat ja kiireessä 2-vuotiaskin vielä istuu rattaissa toistaiseksi mutta ihan hyviä matkoja jaksaa kävellä jo nykyään.

Tiedän kyllä perheitä joissa käytetetään autoa lähes aina, melko lyhyisiinkin matkoihin ja lapset eivät jaksa kauhean pitkälle kävellä edes 4-vuotiaana kun ei ole sitä paljoa tehty, ja sitten usein istuvat vielä rattaissa kun mennään kävellen. Joten luulen että autottomuus on ollut meillä aika ratkaisevaa tässä. Toki jotkut autoilijatkin käyttää järkeä ettei ihan joka pikkumatkaakin ja aina kaikkialle menis autolla :)

Vierailija
5/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan koko päivä reissussa ja kävelyä paljon niin otan vielä 4-vuotiaalle rattaat mukaan, nukkuu niissä päiväunet.

Vierailija
6/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2,5v ei tahtonut enää rattaissa olla. Pitkät matkat joko pyörällä kyydissä tai potku pyörällä riippuen päivästä. Anopilla taas 3v lapsi vielä vauvojen rattaissa. Aina.

Vierailija
7/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä son karmeeta kattoa 4-5 vuotiaita vielä rattaissa. Ei lapsella niin huono kunto voi olla ettei jaksa pieniä matkoja itse kävellä

Vierailija
8/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta, suunnilleen 2-vuotiaana kenenkään kohdalla ei enää rattaita raahattu mukana.

Vierailija
9/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:34"]Mun mielestä son karmeeta kattoa 4-5 vuotiaita vielä rattaissa. Ei lapsella niin huono kunto voi olla ettei jaksa pieniä matkoja itse kävellä
[/quote]

Kyllä näitä on, eikä tarvitse edes olla lihavia tai mitään. Mutta kun ei kävellä ja liikuta niin ei sen lapsen kunto kasva. Sitten ollaan pikkumatkan jälkeen väsyneitä ja puolikuolleita.

Vierailija
10/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:34"]Mun mielestä son karmeeta kattoa 4-5 vuotiaita vielä rattaissa. Ei lapsella niin huono kunto voi olla ettei jaksa pieniä matkoja itse kävellä
[/quote]

Kyllä näitä on, eikä tarvitse edes olla lihavia tai mitään. Mutta kun ei kävellä ja liikuta niin ei sen lapsen kunto kasva. Sitten ollaan pikkumatkan jälkeen väsyneitä ja puolikuolleita.
[/quote]

Järkyttävää :'(

Vierailija
11/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:34"]

Mun mielestä son karmeeta kattoa 4-5 vuotiaita vielä rattaissa. Ei lapsella niin huono kunto voi olla ettei jaksa pieniä matkoja itse kävellä

[/quote]

Mistä sinä tiedät, millaista matkaa ne vanhemmat on sen lapsen kanssa tekemässä? :D Aika ajatustenlukija olet.

Meillä käytettiin rattaita vielä viisivuotiaalla, kun autoa ei ollut käytössä. En tiedä yhtään viisivuotiasta, joka siihen maailmanaikaan olisi jaksanut kävellä kymmentä kilometriä, enkä tiedä vieläkään. Kesällä lapsi pyöräili, talvella se olisi ollut vaarallista.

Mutta eipä hätää. Ostettiin auto, ja teen ihan kaikki matkat lasten kanssa nykyään autolla.  Nykyään minäkin voin sanoa, että meillä ei ole tarvittu rattaita sen jälkeen kun kuopus täytti kaksi. Pääsin parempien äitien kastiin. Hyvä minä! :)

Vierailija
12/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5-vuotiaaksi. Eikä meillä ollut autoa. Pyörän pakkarilla pidemmät matkat.

Vierailija
13/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen lopetti rattaissa istumisen vähän ennen kun täytti kolme vuotta. Kuopus oli pitkillä matkoilla rattaissa neljä-vuotiaaksi saakka, lyhyet matkat käveli. Kuopuksella on nivelreuma, jonka takia pitkillä matkoilla jalat kipuilee. Siksi oli noinkin myöhään rattaat käytössä.

Vierailija
14/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:34"]

[/quote]

Mistä sinä tiedät, millaista matkaa ne vanhemmat on sen lapsen kanssa tekemässä? :D Aika ajatustenlukija olet.

Meillä käytettiin rattaita vielä viisivuotiaalla, kun autoa ei ollut käytössä. En tiedä yhtään viisivuotiasta, joka siihen maailmanaikaan olisi jaksanut kävellä kymmentä kilometriä, enkä tiedä vieläkään. Kesällä lapsi pyöräili, talvella se olisi ollut vaarallista.

Mutta eipä hätää. Ostettiin auto, ja teen ihan kaikki matkat lasten kanssa nykyään autolla.  Nykyään minäkin voin sanoa, että meillä ei ole tarvittu rattaita sen jälkeen kun kuopus täytti kaksi. Pääsin parempien äitien kastiin. Hyvä minä! :)
[/quote]

Ylempi kommentoija on selkeästi näitä, jotka eivät itse kävele 10+ kilometrin matkoja, joten luonnollisesti muutkaan eivät niin tee :) Toki voidaan miettiä, missä vaiheessa polkupyörä on fiksumpi ratkaisu - tai jokin muu - mutta useita perheitä tiedän, joissa 4-5-vuotiaat istuvat rattaissa näitä pitkiä matkoja. Muistaakseni oma kuopus istui vielä satunnaisesti rattaissa 4-vuotiaana, juurikin pitkillä matkoilla. Se pienen lapsen pyöräily kun ei aina ole ihan turvallista maantien laidassa.

Vierailija
15/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ehkä kolmivuotiaana jäi rattaat pois. Tosin reissussa käytettiin kyllä matkarattaita nelivuotiaalla, kun oli paljon kävelemistä ja tavaratkin saatiin sitten rattaiden kyytiin.

Vierailija
16/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:52"]

Ylempi kommentoija on selkeästi näitä, jotka eivät itse kävele 10+ kilometrin matkoja, joten luonnollisesti muutkaan eivät niin tee :) Toki voidaan miettiä, missä vaiheessa polkupyörä on fiksumpi ratkaisu - tai jokin muu - mutta useita perheitä tiedän, joissa 4-5-vuotiaat istuvat rattaissa näitä pitkiä matkoja. Muistaakseni oma kuopus istui vielä satunnaisesti rattaissa 4-vuotiaana, juurikin pitkillä matkoilla. Se pienen lapsen pyöräily kun ei aina ole ihan turvallista maantien laidassa.

[/quote]

On ihan totta, että pieni lapsi on arvaamaton liikenteessä. Meillä siirtymät oli aikanaan sellaisia, että koko energia meni siihen esikoisen pyöräilyn tarkkailuun, koska pieni, vasta pyöräilemään oppinut lapsi ei vaan hahmota ympäristöä eikä maastoa. On oma hommansa juosta rattaiden ja kauppakassien kanssa kiinni lasta jonka vauhti esimerkiksi alikulkuun mentäessä kiihtyy niin, että jos sieltä tulee sivusta joku, ei lapsi ymmärrä jarruttaa ja siinä on jo isomman vahingon mahdollisuus. Tienylitykset oli oma hommansa, samoin muun ympäristön tarkkailu (tyyliin että kun käännetään päätä ja jäädään katsomaan ohikuljkevaa koiraa, niin ajetaan ojaan). Kun siinä hässäkässä oli lapsien ja rattaiden lisäksi vielä usein koirakin ulkoilutettavana, niin usein tuntui että on kaikille, siis ihan kaikille parasta laittaa lapset vaan rattaisiin. Ei se koirallekaan ollut mukavaa, että päivän lenkit oli ennalta arvaamattomia, kun milloin tahansa piti joko kiihdyttää tai hidastaa jne.

Vierailija
17/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:45"]

[/quote]

[/quote]

Ei, sitä ei voi tietää. Luultavasti suurin osa näistä terhakoista vanhemmista ovat juuri niitä kaltaisiasi, jotka lapsen kanssa kävelevät sen 10 km suuntaansa monta kertaa päivässä. Ihan varmasti esim. kaupungin keskustassa rattaissa könössä löhöävä, hieman pullukka 5-vuotias ja vanhempansa ovat juuri saapuneet 10 km kävellen keskustaan ja kohta taas kävelevät 10 km takaisin kotiin, kunhan saa nää jätskit syötyä.

Tulin juuri laivalta, siellä yterminaalissa oli kolme perhettä, joilla n. 5-vuotiaat rattaissa istumassa. Kyllähän sitä reissussa rattaita tarvitsee ja tietenkin sitten etunenässä laivaan, kun meillä on tämä pieni lapsikin ja kaikkea. Sitten muissa perheissä ne 2-3 -vuotiaat ihan kiltisti jonottivat muiden mukana.

Joku aamuinen pitkä päiväkotimatka rattaissa 3-4 vuotiaalla ihan ok, mutta kun näitä rattaissa möllöttäviä 5-vuotiaan kokoisia yleensä näkee sellaisissa tilanteissa, joissa ollaan ihan paikallaan tai korkeintaan liikutaan pienellä alueella, vaikka huvipuisto, laiva, julkiset kulkuvälineet...Lapsi on juurrutettu kiinni niihin rattaisiin ja liikahtaa siitä korkeintaan kun menee johonkin huvipuistolaitteeseen. Kuvittelisi 5-vuotiaan jo itsekin ajattelevan olevansa vähän outo, kun istuu rattaissa, kun muut kävelee ja juoksee.

Vierailija
18/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onko tullut mieleen, että lapsella voi olla joku sairaus, minkä vuoksi kävely hankalaa tai kivuliasta. Meidän 5v pojalla on lastenreuma ja jalat välillä todella kipeät. Aina kun tiedän, että on enemmän kävelyä esim huvipuistot yms otetaan rattaat mukaan, niin pääsee välillä huilaamaan. Pyörätuolia ei ole vielä haluttu ottaa, mielestäni se leimaa lasta.

Vierailija
19/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksivuotiaalla rattaat vielä päivittäisessä käytössä. Ei ole autoa. Liikutaan paljon. Tyttö ei kuitenkaan jaksa loputtomiin kävellä/potkupyöräillä, joten teemme usein pitkiä(5-10km) lenkkejä, niin että väsähtäessään tyttö voi tulla lepäämään rattaisiin. Myös bussissa/kaupungilla/jne. on helpompi olla, kun todella vilkkaan tytön saa köytettyä rattaisiin tarvittaessa. Rattaat saavat olla käytössä vielä toisetkin kaksi vuotta.

Vierailija
20/48 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, milloin rattaat tulevat jäämään pois käytöstä (tuskin ihan lähikuukausina ainakaan!), mutta 1v3kk ikäisen kanssa käydään kyllä lähikaupassa kävellen (kauppa tosiaan on LÄHIkauppa, matkaa ehkä 200 m) ja usein vähän kierretään samalla kun jokainen kivi ja käpy on niin jännä. Pyrin siis painostamatta siihen, että lapsi oppisi tykkäämään kävellen kulkemisesta (meillä ei ole autoa ja itse kuljen mieluusti kävellen), toki siis oman jaksamisensa mukaan.