1200kcal päivässä ja paino ei laske
Kaksi viikkoa olen syönyt niin, että olen laskenut tarkasti kalorit jokaiselle päivälle. 1200kcal per päivä. Ja paino ei laske. Eikö tämän pitäisi olla lähestulkoon mahdotonta, jos painan nytkin 110kg??
Kommentit (17)
Liiku vähän ja syö vähän enemmän. Pasko paljon. Kaksi viikkoa ei ole pitkä aika. Malttia. Paino tippuu yhtä nopeasti kuin hankit sen ahmimalla sipsipussin toisensa jälkeen.
Huijaatko kaloreissa? Lasketko kalorit oikein?
Jos oikeasti syöt noin vähän, ja painat 110 kg niin varmasti rasvaa palaa. Kaksi viikkoa on kuitenkin niin lyhyt aika, että esim. nestetasapainon vaihtelut voi peittää alleen painonlaskun. Nestettähän voi olla välillä varsinkin isolla ihmisellä 3-4 kiloakin enemmän kuin toisin, esim. itse turpoan ennen menkkoja 3 kg normipainostani. Niinpä voisi näyttää ettei paino ole laskenut jos punnitsisi kun on turvoksissa, vaikka oikeasti olisikin.
Muistathan juoda vettä? Toimiiko suoli? Kokeile kevyttä liikuntaa joka päivä, kävelylenkki vaikkapa. Voit koittaa syödä vaikkapa 100-200 kcal enemmänkin joka päivä. Ole kuitenkin tarkkana kalorien kanssa. Kilpirauhasarvot kannattaa myös käydä tarkistamassa .
Syöt aivan liian vähän. Elimistö ei toimi noin. Hankkiudu ravitsemusterapeutille.
Kaksi viikkoa ei riitä mihinkään. Alkaisin huolestua jos kuukaudessa ei näy mitään. Ja eikös sekin ole positiivista jos ei ole lihonut.
Syöt ihan liian vähän. Elimistösi käy säästöliekillä ja varastoi kaiken ruuan mitä syöt, koska kroppa ei tiedä milloin saa seuraavan kerran ruokaa..
Ala liikkumaan enemmän, harrasta aerobista liikuntaa. Syö kuituja, syö 3-4h välein. Käy vaikka kehonkoostumusmittauksessa niin se kertoo päivittäisen kulutuksesi ja voit keskustella samalla paljonko sinun pitäisi syödä päivässä, jotta laihdut TERVEELLISESTI ja pysyvästi.
Kokeileppa maitohappobakteereita. Tarvitsen itse niitä terveellisen ruokavalion ja liikunnan rinnalle laihtuakseni johtuen ruoansulatusongelmistani ("ärtyneen suolen oireyhtymä" vaikka se onkin ns. roskakoridiagnoosi).
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:33"]
Syöt aivan liian vähän. Elimistö ei toimi noin. Hankkiudu ravitsemusterapeutille.
[/quote]
Itse käyn ravitsemusterapeutilla ja hänen suosituksestaan syön tuon 1200 kcal päivässä. Olen vielä huomattavasti aloittajaa kevyempi. Mulla paino pysyy samassa kuin nyt 1500-1600 kcal:illa, ja ravitsemusterapeutin mukaan on melko tavallista että keski-ikäisellä istumatyöläisellä naisella on näin pieni kulutus. Ja jos ei voi liikuntaa lisätä kuten en itse sairauksieni ja rajoitteideni takia voi, niin ainoa keino on laskea kaloreita.
Kaks viikkoa on todellakin aivan säälittävän lyhyt aika.
Sama paino ja pisteitä laskemalla (n.1200kcal)..paino kyllä tippuu, mutta lipsumisia ei saa tulla yhtään. Ekalla vkolla aika hyvin, kun nesteet lähtevät liikkeelle. Muista vesi!
Jatka nyt vielä ainakin pari viikkoa ennen kuin pohdit asiaa sen tarkemmin. Ota myös itsestäsi vaikka vyötärömitta, tai käytä jotain sinulle tällä hetkellä tiukkaa vaatetta mittana, ja parin viikon päästä vertaa, että onko mitoissa kuitenkin tapahtunut muutosta.
Ruuan suhteen, mittaatko varmasti kaiken tarkasti? Varsinkin rasvoista kertyy helposti ylimääräisiä kaloreita isojakin määriä, vaikka mittavirhe ei olisi kovin suuri. Rasvoja ei siis kannata vältellä, kunhan mittaustarkkuus on oikea. Sama pätee muuhunkin, mutta rasvoista nuo ylimääräiset tulevat ehkä helpommin. Samoin esim. pähkinöiden, manteleiden ja siementen annoskokojen kanssa kannattaa olla tarkkana.
Miten elimistön muu toiminta? 1200 kaloria on sen verran vähän ruokaa, että vatsan toiminta voi hidastua. Saathan varmasti tarpeeksi kuituja ja vettä?
Lisäksi monilla ihmisillä painonlasku ei tapahdu kiloissa mitattuna tasaisella käyrällä, vaan vaaka saattaa näyttää samaa lukemaa parikin viikkoa ja sitten tapahtuu kerralla isompi muutos. Nesteen kertyminen ja poistuminen elimistöstä osaltaan saa aikaan sen, että paino ei tasaisesti laske, vaan saattaa välillä noustakin.
Kannattaa myös aloitella kevyttä liikuntaa, jos ei muuta, niin tee vaikka kotona jotain Youtubesta tmv. löytyvää aloittelijoiden jumppavideota. Liikunta ei itsessään kuluta kovin paljon kaloreita, mutta aineenvaihdunta vilkastuu ja UKK-instituutin mukaan liikunnalla on erityisen suotuisa vaikutus sisäelinten ympärille kerääntyneeseen rasvaan eli vaikka et laihtuisikaan, niin elimistösi alkaa voida paremmin.
Miten ap syöt? Mä psinoin reilu vuosi sitten 116 kiloa. Nyt enää 92,5.
Alkuun pienensin ruoka-annoksiani. Vähensin herkkuja suklaalevyn sijaan söin 2 palaa jne. Lounaalka luovuin leivistä kokonaan. Illalla usein napostelin. Nyt syön ensin 200 g raejuustoa, jos sitten on vielä nälkä, saan napostella jotain.
Nyt kesällä lisäsin ohjelmaan vielä salikäynnit, tähän asti olen harrastanut uintia kolmesti viikossa. Ja työmatkoja kulkenut kävellen 3 km päivässä. Mikä tahansa liikunta ihan pienetkin kävelylenkit auttavat.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:33"]
[/quote]
Itse käyn ravitsemusterapeutilla ja hänen suosituksestaan syön tuon 1200 kcal päivässä. Olen vielä huomattavasti aloittajaa kevyempi. Mulla paino pysyy samassa kuin nyt 1500-1600 kcal:illa, ja ravitsemusterapeutin mukaan on melko tavallista että keski-ikäisellä istumatyöläisellä naisella on näin pieni kulutus. Ja jos ei voi liikuntaa lisätä kuten en itse sairauksieni ja rajoitteideni takia voi, niin ainoa keino on laskea kaloreita.
[/quote]
110 kiloinen kuluttaa aivan peevelin paljon enemmän kuin normaalipainoinen keski-ikäinen nainen. 1200kcal on tuon kokoiselle oikeasti epäterveellisen vähän. Pienikokoisemmalle ok.
Syöthän varmasti terveellisesti ja liikut riittävästi? Pelkkiä kalorimääriä ei kannata tuijotella.