Kroatiassa käyneet!
Kommentit (11)
Dubrovnikiin olisi tarkoitus mennä viideksi päiväksi pienelle lomalle. Olen myös lukenut, että palveluhenkilökunta yllättävän kielitaitoista ja erittäin kohteliaita, sellaisia nyt tippaa mielellään. :)
.
Mitä mieltä olet hintatasosta?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:33"]Kyllä, tippi kuuluu asiaan ilman muuta. Heidän palkkansa koostuu lähinnä tipeistä. N. 10-15 % laskun loppusummasta ravintolan tarjoilijalle (jotka ihan järjestään jokaisessa käymässämme ravintolassa olivat ihan helvetin kohteliaita ja ystävällisiä). Hotellisiivoojalle tietenkin myös, samoin taxikuskille. Muita palvelualan yrittäjiä emme tainneet tavata. Joo se ukkeli, joka kiersi rannalla myyden maissia, häntä myös tippasin aina. Mihinkäs päin olette matkalla?
[/quote]
Joo tippi kuuluu usein asiaan mutta vähempi riittää. Jos mä olen jättämässä ton verran, paikalliset kaverit neuvoo ottamaan liki puolet pois. Hyvää matkaa, hieno maa!
Hinnat sillä tasolla, että kaikki män eikä piisannut :) Melkein Suomen tasoa, en ymmärrä kuinka he itse siellä pärjäävät tuolla palkkauksella. Ruokailu normiravintolassa kuitenkin suht. ok eli alkupalat, pääruoka ja kivennäisvesi sellanen about 25 euroa/hlö. Olin itse asiassa koko ajan sekaisin rahankäytössä, koska siellähän ei käy eurot missään ja paikallisen valuutan muuntaminen mielessään euroiksi tällä päässälaskutaidolla oli ihan mahotonta xD Jätski ainakin oli tosi halpaa, 6 kunaa eli jotain 80 senttii pallolta. Taksi oli kallista, mutta julkinen liikenne erittäin edullista ja toimivaa. Muutenkin kaikki toimi tosi hyvin, ei ollut minkäänlaista itäblokin meininkiä taikka kreikkalaista hälläväliä. -- Dubrovnik isona kaupunkina tietty kalliimpi kuin meidän oleskelupaikkamme, joka sijaitsi hieman pohjoisempana. Millon lähdette, siellä on nyt TOSI kuuma.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:33"]Kyllä, tippi kuuluu asiaan ilman muuta. Heidän palkkansa koostuu lähinnä tipeistä. N. 10-15 % laskun loppusummasta ravintolan tarjoilijalle (jotka ihan järjestään jokaisessa käymässämme ravintolassa olivat ihan helvetin kohteliaita ja ystävällisiä). Hotellisiivoojalle tietenkin myös, samoin taxikuskille. Muita palvelualan yrittäjiä emme tainneet tavata. Joo se ukkeli, joka kiersi rannalla myyden maissia, häntä myös tippasin aina. Mihinkäs päin olette matkalla? [/quote] Joo tippi kuuluu usein asiaan mutta vähempi riittää. Jos mä olen jättämässä ton verran, paikalliset kaverit neuvoo ottamaan liki puolet pois. Hyvää matkaa, hieno maa!
[/quote]Minusta on ihan kohtuullista jakaa asialliset juomarahat, kun saan hyvää palvelua. Usein tarjoilijat muistavat, jos käyn samassa paikassa useammin ja palvelu on sitten ihan viimesen päälle. Minulle pieni raha, heille se on kuitenkin iso (toivottavasti en nyt kuulostanut pröystäilevältä).
Reilun viikon päästä lähtö ja kyllä, sellaista 33-35C on luvattu. Saa nähdä, kuinka pärjää, kun on ollut koko kesän täällä Suomen +10C säässä. :D No onneksi huoneistossa on ilmastointi! Ap
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:53"]
Reilun viikon päästä lähtö ja kyllä, sellaista 33-35C on luvattu. Saa nähdä, kuinka pärjää, kun on ollut koko kesän täällä Suomen +10C säässä. :D No onneksi huoneistossa on ilmastointi! Ap
[/quote]Ai jaahas, vain on lämpötilat laskemassa alaspäin. Itse palasimme perjantaina ja lämpökäyrä oli ennustettu koko ajan nousevaksi, perjantaina oli 37C ja siitä siis oli tulossa vielä nousua. Voi olla kestämistä, koska pakkohan teidän on muuallakin käydä kuin hotellihuoneessanne. Just luin, että Italiassa on tällä hetkellä kuumin kesä 136 vuoteen ja kyllä se Kroatiakin on melkolailla samoilla leveysasteilla :o Toivottavasti olette jossain meren rannan äärellä siellä Dubrovnikissa että vähän edes kävisi mistral-tuuli vilvoittamassa. Kiva kaupunki ja nähtävääkin olisi, joten reippaasti vaan ulos, suomisissi kestää mitä vaan.
Joo tottakai käydään vanhat kaupungit ym. katsomassa, tarkoitin ilmastoinnilla, että saa nukuttua ja syötyä. :) Lähin ranta on 300m päässä huoneistostamme, toivottavasti tuo tosiaan helpotusta. Näköjään onkin noussut tuo ennuste siitä mitä viimeksi oli, vaikka onhan tuo 15 vrk ennuste vielä melko epäluotettava. Kuuma on varmasti joka tapauksessa, saa ihan tosissaan varata aurinkorasvaa. Eipä siellä klo 11-16 välillä auringon ottoa suositellakaan.
.
Mites ruoka, kalaa on vissiin paljon, mutta meillä on yksi kala-allerginen mukana..? Meillä on oma keittiö juuri noiden allergioiden takia, mutta varmaan pari kertaa käydään ulkonakin syömässä. Ap
Aurinkorasvojen suorakerroin vähintään sitten 15, itse käytin numeroa 30 melkein koko viikon ajan.
Kroatilainen ruokakin yllätti positiivisesti! Olin kuvitellut tönkkösuolattuja rasvassa killuvia annoksia, mutta saimme kaikkialta hyvistä raaka-aineista valmistettuja herkullisia ruokia. Lihassa oli toki kunnon vanhanaikaista läskiä, mutta sehän nimenomaan "mehustaa" sen lihaosankin eikä ole kuivakkaa niinkuin suomalainen tehojalostettu possu. Kanaruoat hyviä ja entäs sitten ne kalaruoat, todellakin tuoretta erilaista kalaa oli joka paikassa tarjolla, samoin näitä muita mereneläviä, hummeria, etanoita, mustekalaa, äyriäisiä, rapuja, katkarapuja. Iso harmi jos ette pääse niitä maistelemaan, en tiedä voiko kala-allergikko syödä mitään noista edellä mainituista meren herkuista. Kroatialainen erikoisuus on sitten tryffelit, siis ne sienten aateliset, joita tarjoillaan erilaisten ruokien lisukkeena. Kummallisin lisuke jonka söin oli kuitenkin vihreä muhennetun pinaatin tapainen, jota koko matkan ajan arvuuttelimme, mitäköhän se oikein oli. Mangold ei sitten ollutkaan pinaattia eikä merilevääkään vaan oli ihan mangoldi-nimellä oleva välimerellinen "salaatti". No joo, se oli ehkä vähän outo. Mutta viinit oli hyviä, kokeilette niitä varmaankin :) Vesi on myös joka hanassa juotavaa eli ei tarvitse erikseen juomavesiä hotelillekaan ostella. Ai nyt tuli ihan hirvee nälkä....
Mun mielestä hintataso oli ok, tuo alkupalat, pääruoka ja kivennäisvesi 25 euroa kuulostaa oudolta.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:31"]
Mun mielestä hintataso oli ok, tuo alkupalat, pääruoka ja kivennäisvesi 25 euroa kuulostaa oudolta.
[/quote]Tietysti ainahan se riippuu vähän paikan tasostakin sekä siitä, mitä tilaa, ihan varmasti löytyy edullisempiakin ruokapaikkoja ja esim. pizzat yms hyvinkin mukavan hintaisia.
Kyllä, tippi kuuluu asiaan ilman muuta. Heidän palkkansa koostuu lähinnä tipeistä. N. 10-15 % laskun loppusummasta ravintolan tarjoilijalle (jotka ihan järjestään jokaisessa käymässämme ravintolassa olivat ihan helvetin kohteliaita ja ystävällisiä). Hotellisiivoojalle tietenkin myös, samoin taxikuskille. Muita palvelualan yrittäjiä emme tainneet tavata. Joo se ukkeli, joka kiersi rannalla myyden maissia, häntä myös tippasin aina. Mihinkäs päin olette matkalla?