Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te ketkä käytte lapsen kanssa uimassa, auttaisiko joku

27.09.2006 |

Siis haluaisin kovasti mennä lapsen 11kk kanssa uimahalliin loppuviikosta, kun poika niin kamalasti tykkää vedessä läräillä. Mutta miten noin käytännössä se tapahtuu, tarkoitan syömistä ja muuta pissa- ja kakkavahinkojen kannalta? Onko teidän lapsilla niitä " uimavaippoja" ?

Ei oma järki nyt riitä, kun kesällä uitiin mökillä, eikä vauvauintiin menty

Kiitos jos joku auttaa, vaikka tämä nyt vähän " tyhmä" kysymys onkin...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen muutamasti käyttänyt meidän neitiä 9kk uimahallissa.

Kotona syötiin n.tunti ennen lähtöä.Meillä toi kakkahommeli toimii melkein kellon tarkkuudella (siis aamupäivästä)joten en sitä " pelännyt" .

Ihan meillä oli uimapuku päällä.Uimahallissa oli kävelytuoli joten laitoin tyttelin siihen kun itte riisuiduin.Jos teillä jo seisoskelee niin vielä helpompaa.Niin sit mentiin suihkuun uikkarit päälle ja altaaseen.

En tohtinut olla ekakerralla kuin 15-min.Sit taas takaisin pesulle ,tyttö sylissä olin suihkussa.Sit pukuhuoneeseen tytön kuivasin ja puin ja laitoin kävelytuoliin ja annoin maitopullon jota hän sit tyytyväisenä joi.

Näin lyhykäisyydessään.Reissu meni paremmin kuin olin odottanut.

Kivoja uinti reissuja toivoo lettis ja pikku neiti

Vierailija
2/9 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjeeksi on annettu, ettei vauvaa imetetä/syötetä enää edellisen tunnin aikana ennen uimaan menoa. Näin pitäisi olla pienempi riski kakkavahingoille. Uimapuvun olisi hyvä olla lahkeellista mallia, niin se vähän estää, jos vahinko sattuu, ettei vesi heti sotkeentuisi. Uintivaippaa ei tarvita. Pienempää vauvaa olen kantanut turvakaukalossa pukuhuoneessa ja suihkussa. Ennen uintia puen vauvalle uimapuvun jo pukuhuoneessa enkä käytä häntä suihkussa ennen uintia. Vauvauinti kestää puolisen tuntia, sen aikaa vauva on hyvin tarennut. Uinnin jälkeen ollaan piipahdettu saunan alimmalla lauteella lämmittelemässä ja sitten olen hänetkin suihkuttanut. Vauvalla on hyvä olla tarpeeksi suuri pyyhe tai saunatakki yllään ennen uintia ja sen jälkeen ettei tule vilu. Uimaan kannattaa varmaan mennä mieluiten aikaisin aamulla, koska silloin vesi on puhtaimmillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tykästytty uimavaippaan, laitetaan se uimahousujen sijaan ennen uintia ja tietenkin uinnin ja suihkun jälkeen vaihdetaan normaaliksi. Ei ole tarvinnut varoa kakkaa, se vaippa pitää hyvin kaiken sisällä. Kerran on kakka tullut vaik ei syönytkään juuri ennen. Musta ollut tosi kätevä kapistus. Ollaan usein syöty aamulla yhdeksän aikaan ja kymmeneltä oltu hallilla ja uimassa n. puoli yksitoista. Turvakaukaloa olen käyttänyt mukana sitterinä (poika 8kk), et voi laskea johonkin. 15-25min ollaan kerrallaan oltu vedessä, niin ettei ole kylmä tullut, sit ollaan käyty yhdessä suihkussa ja menty pukee. Yleensä poika niin väsy et nukahtaa, eikä kaipaa mitään ruokaa vielä tässä vaihees vaan ollaan menty kotia syömään. Ihanaa puuhaa, kun lapsi nauttii vedessä olemisesta.

Vierailija
4/9 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen suositus on, ettei alle vuoden ikäistä vietäisi yleisiin uimapaikkoihin, koska niistä saa herkästi vatsan sekaisin. Itse olen vienyt paljonkin, ja pari ripuliakin on kyllä hallista saatu. Mutta ripuleiltakin varmaan välttyy, jos ei anna paljon konttailla pesuhuoneen lattialla (esim oma vati mukaan, jossa lapsi voi istua), eikä anna lapsen juoda uimavettä. Ja sinun lapsesihan itse asiassa on jo melkein vuoden.

Uimavaippaa ei yleensä halleissa käytetä. Pienille suositellaan lahkeellista uimapukua. Tosin jos kakka sattuisi tulemaan, niin tuskimpa se pysyisi lahkeellisessakaan puvussa, joten en nyt lähtisi lähes vuoden ikäiselle sellaista pukua välttämättä hankkimaan, jos teillä jo joku muu puku on. Tärkeää tietenkin on, että jos vahinko sattuu, niin siitä kertoo henkilökunnalle, joka voi sulkea kyseisen altaan käytöstä, kunnes vesi on taas puhdasta. 11 kk:n ikäinen tuskin kakkaa kesken uinnin (jos ei ole esim. vatsataudissa), kun keskittyy vedessä läträämiseen. Yleensäkin kakkavahingot ovat ainakin vauvauintien järjestäjien mukaan hyvin harvinaisia.

Hauskaa uintia!

Vierailija
5/9 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä taho suosittelee ettei lasta vietäisi yleisille uimapaikoille alle vuoden ikäisenä?

Yleisellä uimapaikalla siis luultavasti tarkoitetaan uimarantaa.

Olin aikoinani uimahallissa töissä useamman vuoden, eikä tuollaista suositusta tullut koskaan vastaan -mutta aikaa on vierähtänyt ja suositukset tietenkin muuttuneet.

Mun työuran aikana ei meidän hallissa ollut yhtään ainutta tapausta, jossa lapsi olisi saanut jonkin sairauden uimavedestä. Muistan kyllä hämärästi lehtiartikkelin, jossa kerrottiin että jossain uimahallissa (oisko ollu Helsingissä?) oli mitattu lasten uima-altaasta korkeita bakteeripitoisuuksia ja lapset olivat sairastuneet korvatulehduksiin. Allasvesien bakteeripitoisuuksia seurataan erittäin tarkasti ja tulokset ovat tietenkin julkisia -meillä ne laitettiin hallin ilmoitustaululle näkyville viikoittain.

Niistä allasvesien bakteeripitoisuuksista voi muuten kiittää niitä aikuisia, jotka tulevat altaaseen peseytymättöminä. Käsi sydämellä -pesettekö aina itsenne saippualla ja hiukset shampoolla ennen kuin menette altaaseen?

KL.

Vierailija
6/9 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä siis tarkoitin uimahalleja.

En siis tiedä onko kyse mistään virallisesta suosituksesta, mutta tuota 1 vuoden ikärajaa on useissa vauvauinneissa viljelty. Tiedä sitten onko vain vauvauintien järjestäjien tapa pitää vauvauimarit kallissa vauvauintiryhmissä, mutta ei kai sitä ihan turhaa määritellä tarkasti vauvauintiin hyväksyttyjä halleja ja mitata niiden veden laatua erityisen tarkkaan.

Mutta kuten kirjoitinkin, niin olen itsekin vienyt alle 1 v lapsia uimahalliin, enkä pidä tuota suositusta minään lakina. Ja kaksi kertaa on meillä ollut lyhyt, mutta kova ripuli aivan selkeästi uinnin seurauksena. Kovin tarkkoja ei olla oltu mm. sen suhteen, meneekö vettä suuhun, koska minusta se on kovin " rajoittavaa" , eli mielelläni annan lasten peuhata vedessä vapaasti, hyppiä, sukellella jne, koska se on mielestäni juuri uimahallin anti kodin kylpyammeeseen verrattuna.

Ja uimahlleissa varmasti on eroja. Nämä ripulit ovat tosiaan tulleet isossa uimahallissa Helsingissa. Enkä ole kyllä ripuleista minnekään raportoinut, sillä pidän tällaisia ripuleita " normaaleina" , kun vien lapsen uimaan altaaseen, jossa puljaa 100 muutakin tenavaa. Eli eipä ko. hallissa henkilökunta näistä mitään tiedä.

Vierailija
7/9 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nokko:

Nämä ripulit ovat tosiaan tulleet isossa uimahallissa Helsingissa. Enkä ole kyllä ripuleista minnekään raportoinut, sillä pidän tällaisia ripuleita " normaaleina" , kun vien lapsen uimaan altaaseen, jossa puljaa 100 muutakin tenavaa. Eli eipä ko. hallissa henkilökunta näistä mitään tiedä.

Oli niitä tenavia kuinka paljon tahansa, ei uimavedestä pitäisi saada mitään tarttuvaa ripulia. Kannattaa nyt ainakin mainita henkilökunnalle aiheesta. Katsoin tuossa nopeasti 2003-2004 Helsingin ympäristölautakunnan esityslistat, ja niissä oli maininta ettei Helsingin kaupungin ympäristökeskus ole todennut eikä sen tietoon ole saatettu allasvesien aiheuttamia vesiepidemioita Helsingissä ainakaan em. vuosina.

Muistaakseni kaikissa vauvauintialtaissa tehdään vauvauimavesitutkimus, johon sisältyy nk. laaja uima-allasvesitutkimus sekä lisäksi nitraattimääritys.

KL.

Vierailija
8/9 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisi varmaan pitänyt. Mutta kun minä olin niin monta kertaa kuullut, ettei alle 1 vuotiaan vatsa kestä edes uimahallissa normaalivuoroilla sallittuja bakteerimääriä, niin tunsin itseni syylliseksi ripuleihin viedessäni näin nuorta halliin.

Vierailija
9/9 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nokko:

Mutta ripuleiltakin varmaan välttyy, jos ei anna paljon konttailla pesuhuoneen lattialla (esim oma vati mukaan, jossa lapsi voi istua),

Eli ketjussa oli vinkkejä uimahallissa käymiselle. Täytyi hieman asian vierestä kirjoittaa ja tunnustaa että ei sitä kaikkea näin esikoisen kanssa itse hokaa... ;)

Olen vauva-uinnissa käydessäni 9kk:n ikäisen kanssa pähkäillyt, että mitäs nyt kun ei meinaa oikein istuimessa pysyä eikä viitsisi lattialle laittaa istumaan. Ajattelin jotain alustaa mukaan ensi kerralla, mutta tässä tuli myös yksi hyvä vinkki! Kiitokset! :) (Täytyy ensin kyllä kokeilla kotona miten luonnistuu...)