1-v. munuaisen gammakuvaukseen
Pojalla todettu hydronefroosi. Käyty jo kolmessa gammakuvauksessa ja leikkaus puolivuotiaana viime keväänä. Nyt tulossa taas uusi gammakuvaus ja hermoilen asiaa syystä, että miten ihmeessä lapsi pysyy liikkumatta sen kuvauksen n. 35 min ajan? Aikaisemmissa kuvauksissa ollut niin pieni, että maitonarkoosi toiminut hyvin eli olen saanut pojan nukahtamaan ennen kuvauksen alkua. Nyt ei taida enää onnistua, ja poika vihaa maata selällään. Ei tee sitä koskaan, nukkuukin aina mahallaan.
Miten kuvaus on teillä hoitunut vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (3)
3 vuotias siis kuvattiin kevyessä narkoosissa ja niin meinasivat tehdä seuraavankin kuvauksen. En tosin tiedä miten teidän kuvaus tehdään, mutta päänalueen kuvauksessa ei onnistu vielä hereillään tuo touhu.
Soita kuvauspaikkaan ja kysy, niin ei tarvitse jännittää etukäteen. ;)
tehdään Turussa, kuten ne kolme aikaisempaakin. Joten kuvaus sinällään on tuttu juttu, kanyylinlaittoineen kaikkineen. Viimeksi oltiin toukokuussa ja kone pimeni juuri kun sitä radioaktiivista ainetta oltiin alkamassa laittaa kanyylin kautta:). Lapsi oli sillä hetkellä hereillä, mutta melko rauhallinen. Narkoosista ei tietoakaan, Turussa käytössä ainakin toukokuussa sellainen painava muotoutuva peitto jalkojen päällä ja maalarinteippi muualla!
Mihin olette menossa??
Meillä on esikoinen käynyt vastaavanlaisessa kuvauksessa Lastenklinikalla Helsingissä, tosin itse kuvaushan tehdään Töölön sairaalan puolella.
Meillä tyttö sai rauhoittavaa ja lisäksi itse kuvaustilanteessa sai katsoa haluamaansa videota. Tosin teillä on niin pieni, että videot eivät kyllä vielä kiinnosta. Itse istuin vieressä ja juttelin ja meillä neiti pysyi ihan hyvin paikallaan.
Ja kyllä yleensä henkilökunnalla on monia konsteja, joilla lapsen saisi pysymään paikallaan. Eivät onneksi ihan ensimmäistä kertaa ole ko. tutkimusta tekemässä lapselle.