Millaisia teidän 13 vuotiaat on?
Oon todella hämmentynyt. Törmäsin Tiktokissa Daniela Marie-nimiseen 13-vuotiaaseen ilmeisesti sukupuolen korjausta läpi käyvään henkilöön, jonka elämä on kynsiä ja meikkejä ja jotenkin sellaisia aikuisten juttuja.
Mulla on saman ikäinen lapsi, joka ei todellakaan ole vielä kiinnostunut omasta ulkonäöstään tossa mielessä ja muutenkin on vielä ihan lapsi, onneksi. Aikuinen ehtii olla myöhemminkin ja olen tyytyväinen että vielä aika menee kavereiden kanssa ulkoillessa, pelatessa jne. Ei ole kiire sinne aikuisten maailmaan.
Asutaan maalaiskunnassa ja mietin että onko se kaupungissa kovin paljon erilaista tuo varhaisteinin elämä?
Kommentit (12)
Minuakin yritettiin väkisin pitää tuon ikäisenä lapsena. Ei se kehitys tapahdu sinun ennalta kotileikkiisi suunnitteleman aikataulun mukaisesti :)
Tuon ikäisillä on jo haluja vaikkeivat niitä emänsä kanssa jaa.
Itsellä ei ole lapsia, mutta siskon tytär on tuossa iässä. Kovasti alkaa olla kiinnostunut seurustelusta poikien kanssa, kuuntelee angstista räppiä, käyttää somea ja valitettavasti on kiinnostunut myös alkoholista (ehkä myös muista päihteistä, en tiedä? Ihannoi niin niitä räppäreitä jotka monet räppää huumeista ym). Kaveripiirillä on suuri vaikutus tuon ikäisenä, samoin sillä mitä somesisältöjä seuraa, mitä musiikkia kuuntelee ja sarjoja/leffoja fanittaa.
Metsänpeikko kirjoitti:
Rakentaa legoista, huitoo miekoilla ja pyssyillä, lukee kirjoja, käy kavereiden kanssa ulkona.
Wow. Aivan kuin minä sen ikäisenä.
Mun 13v poika käy harrastuksissa ja koulussa. Huvikseen pelaa joskus kaverin kanssa pipolätkää tai käy pilkillä. Kesäisin heittelee mielellään ja kiertää frisbeegolfratoja. Välillä pelaa pleikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin yritettiin väkisin pitää tuon ikäisenä lapsena. Ei se kehitys tapahdu sinun ennalta kotileikkiisi suunnitteleman aikataulun mukaisesti :)
Tuon ikäisillä on jo haluja vaikkeivat niitä emänsä kanssa jaa.
Ei minun tarvitse pakottaa häntä mihinkään. Hän elää elämäänsä hyväksi katsomallaan tavalla. Toki hän ei saa riekkua yötä myöten kaupungilla ja muutenkin kotona on rajat.
Siskolla 13v tyttö. Some (snappi, tiktok,youtube) kiinnostaa. Tekee omia videoita (en tiedä mihin niitä laittaa). Meikkaa ja ulkonäkö on tärkeä. Pelaa paljon pleikkaa ja katsoo tv:tä. Hyvä koulussa, mutta suhtautuu siihen rennosti. On paljon kavereiden kanssa. Murrosiän merkkejä ilmassa.
Meidän 13v poika on kiinnostunut lähinnä pelaamisesta, Aku Ankasta ja frisbeegolfista. Ulkoilee päivittäin. On kiltti ja meitä muita kohtaan kohtelias. Haluaa joka ilta, että hänet peitellään ja silloin jutellaan kaikenlaista. Silloin myös halataan ja kerrotaan, että rakastetaan. Koulussa 9-10 lapsi, joka pitää kovasti koulunkäynnistä ja viihtyy siellä. Läksyt tekee, mutta ei erityisemmin panosta niihin tai kokeisiin.
Poikaa ei kiinnosta ulkonäkö tai vaatteet yhtään. Vähän kyllä voisi peiliin välillä vilkaista. Oikeaa ruokaa ei suostu itselleen tekemään, on mieluummin tunteja syömättä ja eläisi mitoilla ja jogurtilla. Vapaa-ajalla viettää aikaa nuorempien lasten kanssa, erityisesti pikkuveljen, eikä millään suostu lähtemään koulukavereiden kanssa minnekään. Hän on hyvin arka lapsi, joka jännittää kaikkea uutta tosi paljon.
Mun 12v tyttö kiinnostunut piirtämisestä, askartelusta, käsitöistä. Koulu sujuu ja kiinnostaa. Tänäänkin pari vuotta nuoremman siskon kanssa pari tuntia pulkkamäessä, käy myös hiihtämässä ja luistelemassa kavereiden kanssa. Oma vaatetyyli on,urheilullinen, trikoot ja huppari usein päällä. Meikeistä toisinaan kiinnostunut, mutta vielä ei omista kuin kynsilakkoja ja huulikiillon. Ei vielä kauheasti murrosiän merkkejä nähtävissä. Somesta käyttää wappia, ei muuta. Videoista katsoo lähinnä jotain askarteluvinkkejä.
Jotkut vanhemmat aivopesee lapsia tuohon, ei tarvitse tehdä töitä kun lapsi on julkkis.
Rakentaa legoista, huitoo miekoilla ja pyssyillä, lukee kirjoja, käy kavereiden kanssa ulkona.