Mikäs se nyt onkaan luonnollista?
Olettehan te kaikki tietoisia näistä kaikenmaailman äiti-, synnytys- ja kuukautistutkimuksista?
Toiset sanoo, että kroppaan lisätyt hormoonit ovat turvallisempia naisille, kuin kuukautisten pitäminen. Silti samaan aikaan toiset tutkimukset kertoo, että lapsia ei olisi hyvä hankkia nopealla tahdilla, kun naisen kroppaa ei ole suunniteltu siten. Että paras tahti lasten tekoon on joku 3-4 vuotta väliä.
Kumpi nyt siis on oikeassa? Se lääkevalmistetehdas, jonka mukaan naisten pitäisi olla raskaana 24/7, jotta kuukautisia ei tule (ja onhan se tosi tervettä revetä synnytyksessä) vai se toinen tutkimus, joka puoltaa useamman vuoden taukoa lasten välille, jotta oma kroppa ja nuorempaa lasta voidaan kasvattaa vähän itsenäisemmäksi ennen seuraavaa lasta.
Kommentit (8)
Siis millainen maatalon emäntä??? Luuletko sinä, että täällä maalla lapset syntyvät itsestään ja hoidetaan siinä sivussa??? Nykyajan maatiloilla ei asu enää kolmea sukupolvea ja tilat ovat niin isoja, ettei sitä vauva kainalossa niitä hommia tehdä.. Olet hitusen ajasta jäljessä..
Ja tiedän mistä puhun olen 7 lapsen äiti ja maatilan emäntä, kaiken lisäksi olin vielä tilan ulkopuolella töissä, niin kuin tänä päivänä hyvin yleistä on.. ja kyllä se omansa otti lapset ja maatila..
Ja mitä noihin hormoneihin tulee, jokainen tekee tyylillään. Minulla ei ole kuukautisia ollut kahdeksaan vuoteen, enkä kaipaa. Hormoonikierukka hoitaa monta turhaa asiaa pois päiväjärjestyksestä..
No tartuithan taas olennaisimpaan, eli tuohon maatilajuttuun.
Paree pysyä poissa, jos et edes tiedä mistä tässä koitan puhua.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:01"]
Olettehan te kaikki tietoisia näistä kaikenmaailman äiti-, synnytys- ja kuukautistutkimuksista?
Toiset sanoo, että kroppaan lisätyt hormoonit ovat turvallisempia naisille, kuin kuukautisten pitäminen. Silti samaan aikaan toiset tutkimukset kertoo, että lapsia ei olisi hyvä hankkia nopealla tahdilla, kun naisen kroppaa ei ole suunniteltu siten. Että paras tahti lasten tekoon on joku 3-4 vuotta väliä.
Kumpi nyt siis on oikeassa? Se lääkevalmistetehdas, jonka mukaan naisten pitäisi olla raskaana 24/7, jotta kuukautisia ei tule (ja onhan se tosi tervettä revetä synnytyksessä) vai se toinen tutkimus, joka puoltaa useamman vuoden taukoa lasten välille, jotta oma kroppa ja nuorempaa lasta voidaan kasvattaa vähän itsenäisemmäksi ennen seuraavaa lasta.
[/quote]
Siis mitä tarkoitat? Nuohan ovat sama asia. Jos kuukautiset pidetään poissa hormoneita (huomaa kirjoitusasu) syömällä, käytetään ehkäisypillereitä. Eli silloin ei olla raskaana eikä hankkimassa lapsia nopealla tahdilla. Ja miksi e-pillereiden valmistaja haluaisi, että nainen on raskaana 24/7? Eihän tuossa ole mitään logiikkaa.
No itse en ainakaan luottaisi imetyksen olevan kovinkaan tehokas ehkäisyväline, eikä se kaikille sitä olekkaan. Eli jos lapsia tehdään muutaman vuoden tauoilla, niin siinä välissä pitää taas mussuttaa pillereitä, tunkea kapseleita tai härveleitä kehoonsa, jotta ei raskaudu.
Joten ei, mielestäni ei ole sama asia ollenkaan. Eikä lääkevalmistajilla olekaan mitään intressiä saada naisia raskaaksi, vaan nimenomaan syömään niitä hormooneja, koska ovat mukamas parempi vaihtoehto, kuin kuukautisten pitäminen.
Ei tuossa sun jutussa ole vieläkään logiikkaa. Ei niin minkäänlaista.
Mä olen kans kuullut tuon että menkat on epäluonnollinen asia kropalle, ja musta se käy järkeen. Eläinmaailmassa naaraat saavat pentuja/poikasia niin usein kuin mahdollista, niin myös varmaan ihminen on suunniteltu.
Toisaalta nykyään ihmisten (länsimaalaisten varsinkin) lapsikuolleisuus on hyvin pieni ja suurin osa vauvoista kasvaa aikuiseksi, jos siis edelleen jatkaisimme lisääntymistä samaan tahtiin kuin joskus silloin kun vain joka 5. lapsi kasvoi aikuiseksi niin tämä maapallohan ylikansoittuu, niin on käynyt jo nyt. Lisäksi meille on annettu kyky keksiä ja käyttää erilaisia ehkäisymenetelmiä, ja jopa pidättäytymään yhdynnästä, toisin kuin muille eläimille. Muut eläimet lisääntyvät vaistonsa varassa, suurin osa ihmisistä järjen.
Tiedä nyt sitten kummin meidät on luonto suunnitellut.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:45"]
Mä olen kans kuullut tuon että menkat on epäluonnollinen asia kropalle, ja musta se käy järkeen. Eläinmaailmassa naaraat saavat pentuja/poikasia niin usein kuin mahdollista, niin myös varmaan ihminen on suunniteltu.
Toisaalta nykyään ihmisten (länsimaalaisten varsinkin) lapsikuolleisuus on hyvin pieni ja suurin osa vauvoista kasvaa aikuiseksi, jos siis edelleen jatkaisimme lisääntymistä samaan tahtiin kuin joskus silloin kun vain joka 5. lapsi kasvoi aikuiseksi niin tämä maapallohan ylikansoittuu, niin on käynyt jo nyt. Lisäksi meille on annettu kyky keksiä ja käyttää erilaisia ehkäisymenetelmiä, ja jopa pidättäytymään yhdynnästä, toisin kuin muille eläimille. Muut eläimet lisääntyvät vaistonsa varassa, suurin osa ihmisistä järjen.
Tiedä nyt sitten kummin meidät on luonto suunnitellut.
[/quote]
No mutta juuri tuo kohta toisessa tutkimuksessa häiritsee, että ei naista olekkaan suunniteltu tiheään synnytystahtiin, vaan ideaali olisi nimenomaan muutaman vuoden välein.
Tämä tässä ärsyttää, että mikä nyt sitten on oikein? Annan piutpaut kaikelle lisääntymiseen liittyvälle tutkimukselle, kun aina lopputulos on, että oikein mikään ei mene oikein.
Eikö kukaan ole mietiskellyt näitä asioita? Onhan tuossa nyt täysi itsestäänselvyys, että ainakin ylimääräisten hormoonien puputtaminen on täysin turhaa, kun miettii miten laajasti se aiheuttaa ongelmia jo ihan ympäristöönkin. Unohtamatta näitä veritulppariskejä ja muita.
Mutta olen miettinyt, että mikä motiivi ajaa sanomaan naisille, että synnytysväliä pitäisi pidentää kaikkien hyvinvoinnin takia? Ainakaan työmaailma ei voi hyvin, jos naiset lisääntyvät kolmen vuoden välein ja pukkaavat lapsia ulos. Mietin vain, että onko kyseessä nyt käänteinen psykologia? Tottakai vanhemmat haluavat ajatella lastensa parasta, joten vaihtoehdoiksi jää se, että ei tehdä lasta, tehdään yksi lapsi tai nainen saa unohtaa työnteon kokonaan ja pysyä kotona. Ellei kyseessä ole joku maatalon emäntä.