Kuohukerma vai vispikerma laskiaispulliin?
Onko näillä muuta eroa kuin rasvaprosentti ja säilyvyys? Kummasta saa kiinteämmän vaahdon laskiaispullien väliin ja täytekakkuihin?
Aina on tullut käytettyä kuohukermaa, mutta olen miettinyt, sopisiko vispikerma kovemman vaahdon aikaan saamiseksi paremmin? Vai onko muita kikkakolmosia, joilla vaahdon saa pysymään paremmin muodossaan? Tomusokerilla makeuttaminen?
Tuoreenahan ne pullat kyllä syödään, mutta tarkoituksena olisi kuljettaa valmiiksi koottuja pullia eri osoitteeseen, niin pitäisi saada täyte kestämään kasassa leviämättä.
Kommentit (11)
Mascarpone ja vispattua kuohukermaa.
Kiinteää ja maukasta
Kuohukermaa eikä mitään hiton mascarponeja.
Vierailija kirjoitti:
Mascarpone ja vispattua kuohukermaa.
Kiinteää ja maukasta
Eikä ole.olennaista on pehmeät pullat ja pehmeä kerma,
Lämpimiin pulliin ei ainakaan kannata pursottaa kermaa.
Vispikermasta saa napakan vaahdon, joka pysyy muodossaan paremmin kuin kuohukerma. Maku on vähän vaisumpi, mutta eipä peitä muun täytteen makua.
Kuohukerma ja tomusokeri, kunnon vaahdoksi, kestää kyllä.
Nykyään kuohukermasta ei millään tahdo saada kunnon vaahtoa. Muistelen takavuosikymmeniä kun vatkainta ei montaa kierrosta tarvinnu surruttaa, kun oli pelko et menee jo voiksi. Nyt ei tahdo vatkautua kunnolliseksu millään. Miksi näin?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kuohukermasta ei millään tahdo saada kunnon vaahtoa. Muistelen takavuosikymmeniä kun vatkainta ei montaa kierrosta tarvinnu surruttaa, kun oli pelko et menee jo voiksi. Nyt ei tahdo vatkautua kunnolliseksu millään. Miksi näin?
Ei tarvitse mennä edes vuosikymmeniä taaksepäin, kun joutui pelkäämään, että menee voiksi. Vielä kymmenen vuotta sitten sain ihan käsin vatkaamalla voita aikaan, ja ehkä sellaiset 5 vuotta sitten koneella. Nykyään saa aika pitkään vatkata, että ylipäänsä vaahtoutuu ja vaahto ei tunnu kestävän, siksi täällä vinkkejä kestävämmän vaahdon aikaansaamiseksi kysyinkin.
Mascarponea ehdottaneelle: olen sekoittanut kakun täytteeseen kyllä, mutta ei kuulu minun(kaan) mielestäni laskiaispulliin.
Vaahtoutuvaa vaniljakastiketta olen testannut kauan sitten kakkuun, mutta se ei kestä sitä vähääkään kasassa, mitä nykyiset vaahdotettavat kermat. En myöskään pidä siitä, että on useimmiten jotain kasvirasvasekoitetta ja aivan liian ällömakeaa.
Saatan tehdä niin, että testaan sekä vispikermaa että kuohukermaa ja se kumpi kestää paremmin, pääsee sitten tarjottavaksi muillekin. Ne ylijäämät voi aina sekoittaa vaikka rahkan sekaan vähän kevyemmäksi jälkiruoaksi.
Kiitos vastauksista.
ap
Vispikerma vaahtoutuu hitaammin, mutta vaahto on kestävämpi kuin kuin kuohukermassa.
Mä teen kuohukermasta ja mielestäni tulee hyvä, pysyvä vaahto. Laitan tomusokeria ja vaniljasokeria. Toki pitää osata vatkata sopivan verran.
Välillä kokeillut vispikermaa. Mutta kyllä se kuohukerma on parempi. Teen laskiaispullia usein.
Oletko kokeillut vaahtoutuvaa vaniljakastiketta? On hyvää laskiaispullissa.