Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puollustaa ja kuullostaa

Vierailija
15.07.2015 |

Miksi lähes joka toisessa ketjussa törmää noihin kirjoitusmuotoihin? Missä elämänkoulussa opetetaan noin tai missä murteessa sanat lausutaan siten?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänkoulussa opetetaan myös liioittelu.

Vierailija
2/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin mokaan välillä mutta ei haittaa. Koitan vaan osallistua parhaani mukaan. Muista että kaikilla ei ole täällä suomi äidinkielenä täällä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:50"]

Minä ainakin mokaan välillä mutta ei haittaa. Koitan vaan osallistua parhaani mukaan. Muista että kaikilla ei ole täällä suomi äidinkielenä täällä!

[/quote]

Ihmeen kansainvälinen meininki täällä sitten onkin :)

Vierailija
4/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää ihmetyttää mua syvästi. Alkoivat yleistyä joskus viis-kymmenen vuotta sitten, etenkin kuullostaa. Sitä ennen en ollut koskaan nähnytkään tuota virhettä, nykyään ihan koulutettujenkin ihmisten teksteissä. Mistä helvetistä se on lähtenyt liikkeelle? Ei mielestäni missään murteessa sanota noin ja on käsittämätöntä että joku kuulisi sanan kahdella ällällä. (Sanoisivatko he että kuullisi?)

Vierailija
5/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:55"]

Nää ihmetyttää mua syvästi. Alkoivat yleistyä joskus viis-kymmenen vuotta sitten, etenkin kuullostaa. Sitä ennen en ollut koskaan nähnytkään tuota virhettä, nykyään ihan koulutettujenkin ihmisten teksteissä. Mistä helvetistä se on lähtenyt liikkeelle? Ei mielestäni missään murteessa sanota noin ja on käsittämätöntä että joku kuulisi sanan kahdella ällällä. (Sanoisivatko he että kuullisi?)

[/quote]

Samoin on lisääntynyt sanan lihota käyttö. Ymmärrän kyllä, että kieli elää ja muuttuu mutta jostain syystä minulle tulee ensiksi mieleen se, että yleisesti kirjoitustaito on ihmisillä heikentynyt. Ei lueta laadukasta kirjallisuutta enää, joten ei sitten myöskään omata laajaa sanavarastoa tai oikeinkirjoitusta. ap

Vierailija
6/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:50"]

[/quote]

Ihmeen kansainvälinen meininki täällä sitten onkin :)
[/quote]

Joo, huitsin kansainvälinen kun satun puhumaan ruotsia äidinkielenä :)

Vierailija
7/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi yleistyivät samaan aikaan, kun j-kirjain jäi käytöstä esim. autoilija=autoilia, opiskelija=opiskelia yms. Antaa melko tyhmän vaikutelman, kun joku kertoo olevansa 19v opiskelia..

Vierailija
8/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeinkirjoitustaito vain rapistuu ihan hirveällä tahdilla. Syynä ei voi olla "mä en vaan jaksa joka pilkkua tarkastaa, ymmärrätte kuitenkin". Ihmiset eivät kerta kaikkiaan halutessaankaan osaa kirjoittaa oikein. Syyn on pakko olla opetuksen laadussa. Tässä on pomintoja näistä kukkasista palstallamme

http://www.vauva.fi/keskustelu/4228345/ketju/ablodi_orginaali_enerkia_naivi_impesilli

Vierailija
9/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun laitan johonkin kuullosta, niin kuullostan.

Vierailija
10/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällät lisääntyy, ännät ja jiit vähentyy. Ihmisten kirjoitustaito on todella huono nykyään. Syynä mielestäni ei varmaan ole opetuksen huonous vaan se, ettei ihmisillä ole aikaa/halua lukea kirjallisuutta, mistä sanat ja niiden oikeat kirjoitusmuodot ennen tarttuivat ihmisten mieliin. Television tekstitkin ovat samaa laadutonta paskaa, välillä näyttävät ihan Googlen kääntäjällä tehdyiltä, joten niistäkään ei oikeat muodot tule tutuiksi.

Sitten puolustaudutaan että mitä väliä, hanki elämä, kyllä tosta ajatuksen ymmärtää kuitenkin. Mutta kun välillä ei ihan oikeasti ymmärrä mitä toinen yrittää tekstillään sanoa. Lisäksi kirjoitustaidoton ei pelkästään anna itsestään tyhmää kuvaa vaan useimmiten ihan oikeasti on tyhmä: tekstistä näkee ettei tyyppi ole juurikaan lukenut kirjoja ja mitään lukematta on tosi vaikea sivistyä.

Näitä otsikon muotoja en myöskään tajua ollenkaan, mistä ovat lähteneet liikkeelle. Olisi mukava jos löytyisi joku kielitieteilijä selittämään, mistä tuo on saanut alkunsa ja miten ihmisten kielikorva on alkanut kuulla sanat kahdella ällällä.

Vierailija
11/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin on lisääntynyt sanan lihota käyttö. Ymmärrän kyllä, että kieli elää ja muuttuu mutta jostain syystä minulle tulee ensiksi mieleen se, että yleisesti kirjoitustaito on ihmisillä heikentynyt. Ei lueta laadukasta kirjallisuutta enää, joten ei sitten myöskään omata laajaa sanavarastoa tai oikeinkirjoitusta. ap

[/quote]

Kielitoimisto hyväksyy lihota-verbin. Itse en sitä ikinä käyttäisi.

Vierailija
12/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:27"]

Ällät lisääntyy, ännät ja jiit vähentyy. Ihmisten kirjoitustaito on todella huono nykyään. Syynä mielestäni ei varmaan ole opetuksen huonous vaan se, ettei ihmisillä ole aikaa/halua lukea kirjallisuutta, mistä sanat ja niiden oikeat kirjoitusmuodot ennen tarttuivat ihmisten mieliin. Television tekstitkin ovat samaa laadutonta paskaa, välillä näyttävät ihan Googlen kääntäjällä tehdyiltä, joten niistäkään ei oikeat muodot tule tutuiksi.

Sitten puolustaudutaan että mitä väliä, hanki elämä, kyllä tosta ajatuksen ymmärtää kuitenkin. Mutta kun välillä ei ihan oikeasti ymmärrä mitä toinen yrittää tekstillään sanoa. Lisäksi kirjoitustaidoton ei pelkästään anna itsestään tyhmää kuvaa vaan useimmiten ihan oikeasti on tyhmä: tekstistä näkee ettei tyyppi ole juurikaan lukenut kirjoja ja mitään lukematta on tosi vaikea sivistyä.

Näitä otsikon muotoja en myöskään tajua ollenkaan, mistä ovat lähteneet liikkeelle. Olisi mukava jos löytyisi joku kielitieteilijä selittämään, mistä tuo on saanut alkunsa ja miten ihmisten kielikorva on alkanut kuulla sanat kahdella ällällä.

[/quote]

Veit sanat suustani! Ihmiset eivät tosiaan lue enää kirjoja, kuten itsekin tuossa jo aiemmin mainitsin. Puolustaudutaan, että ei tosiaan väliä miten kirjoittaa. Oikeasti syys on se, että eivät edes osaa kirjoittaa oikein.

Vierailija
13/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:32"]

[/quote]

Kielitoimisto hyväksyy lihota-verbin. Itse en sitä ikinä käyttäisi.

[/quote]

tiedän tämän. Ainahan siihen vedotaan tällä palstalla, että sen hyväksyy kielitoimistokin. Itse en ole tuohon muotoon k yllä koskaan muualla törmännyt kuin tällä palstalla.

Vierailija
14/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa soittaa homoliittoon, ne korjaa just näitä.

Vierailija
15/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nuo kuullostaa ja puollustaa ole niin kamalia, kun erinlainen, mistä tuo n sinne joutaa? Sanasta toisenlainen? Eihän tuota ännää edes ääneen sanoessa ole!

Ja nämä kirjoitusvirheet on kamalia!

Vierailija
16/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:44"]

Eipä nuo kuullostaa ja puollustaa ole niin kamalia, kun erinlainen, mistä tuo n sinne joutaa? Sanasta toisenlainen? Eihän tuota ännää edes ääneen sanoessa ole! Ja nämä kirjoitusvirheet on kamalia!

[/quote]

Tässä on sentään jokin logiikka, vaikka virhe toki onkin. Kuten itsekin totesit, vastaavantyyppiset sanat ovat yleensä jonkiNlaisia, samanlaisia, toisenlaisia jne. Kuullostelusta ja puollustelusta taas puuttuu logiikka tyystin, siksi ne on vaan niin hämmentäviä.

Vierailija
17/17 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan, kuin sanottaisiin puollukka, musttikka, mannsikka tms. Ja ärsyttää myös pilkkuvirheet, eikö koulussa opetettu, että näiden sanojen edelle tulee aina pilkku; että, jotta, koska, kun, jos, vaikka, kuin, kunnes???? Hitto, että on vaikeaa joillekin tajuta simppelit kieliopit! Ja "kuullostaa" sanasta tulee mieleen sipulin kuullottaminen pannulla. Ja sanasta "lihota" lihottaminen. Ja opiskeliasta joku ala-asteelainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän