Miten pärjätä 10 päivää 30 eurolla, joutumatta ottamaan lainaa?
5 henkinen perhe kyseessä siis. Onko mitenkään mahdollista?
Ei nyt sentään ihan tyhjillään kaapit ole, mutta lähestulkoon. Pärjätäänkö tekemällä keittoja ja laatikoita ja leipomalla itse?
Saako tarvikkeet nuihin hommattua tuolla summalla?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:11"]
Lopettiko seurakunta kokonaan ne EU-ruoka-avustukset? Mutta yksi paikka mistä voitte kysyö siltikin ruoka-apua on seurakunta. Sieltä, kun kääntyy diakonissan/diakonin puoleen, niin saatatte hyvikin saada useamman kympin taikka satasen suuruisenkin lappusen ruokakauppaan. Kun on useempia lapsia, niin sitä isommalla syyllä auttavat.
[/quote]
No minä ite sain 100e suuruisen lapun ruokaa varten, ja kolmesti senkin jälkeen myöhempinä vuosina kun tiukkaa oli.
Onko mahdollista käydä sienestämässä? Kanttarelleja voisi löytyä. Jos löytyy hyvin, niin niitä voi myydäkin.
Onpa nyt jollain köyhää, minulla on 50 euroa pikkukolikoina rasiassa, pulloja 5 euron edestä ja laukussa kolikoita 20e. Kyllä nyt jokaisella aikuisella taskunpohjaltakin löytyy useampi kymmentä euroa. Penkokaa vähän.
Missä asut ap. Voisitteko mennä esim (jos nuoret ja varakkaat isovanhemmat lapsillanne) mummolaan pariksi päiväksi.
Ruskea kastike vehnäjauhoista tehden ja pippurilla ja suolalla maustaen on halpaa. Sitä perunoiden kanssa. Niinhän ne ennenkin pärjäs. Vähän porkkanoita lisäksi lautasen reunalle.
Tee aamupalaksi kaurapuuroa, yhden hiutalepaketin uskoisin riittävän 10:lle päivälle. Lisänä voi olla maitoa/hilloa.
Leivo itse leipää, jauhot, öljy, hiiva ja suola ovat edullisia. Tuore leipä maistuu ihan pelkän voinkin kanssa.
lounaaksi/päivälliseksi:
hernekeittoa itse tehden herne, sika-nautajauheliha + mausteet,
kinkkukiusaus itse tehden perunasipulisekoitusta 1kg, edullista kinkkua, ruokakerma 2dl, tilkka maitoa tai vettä + mausteet,
makaronisalaatti itse tehden, tummaa makaronia, loppu kinkku eiliseltä, pala kurkkua, pari tomaattia, sipulia, maustekurkkua jos löytyy, öljykastike (sinappia, öljyä, tilkka etikkaa), + muita kasviksia jos löytyy
perunamuusi itse tehden ja kalapuikko, porkkanaraaste
nakkikeitto, perunaa, porkkanaa, lanttua, vettä, nakkeja, mausteita
kasvissosekeitto, kasviksia, kermatilkka, suolaa, mausteita
pinaattikeitto itse tehden + keitettyjä munia
keitetty peruna + nakkikastike + porkkanaraaste
kaalilaatikko
pizza, itse tehty pizzapohja + tomaattisose + mitä kaapista löytyy + juusto
puuro + marjakeitto + itse tehdyt sämpylät
italianpata, makaronia + kasviksia + jauhelihaa tai muuta lihaa ja mausteita
välipalaksi leivo karjalanpiirakoita ja tee munavoita
en tiedä riittääkö, mutta ideoiksi lähinnä listasin näitä
Kyllä sillä varmaan toimeen tulee, vaatii vaan vähän suunnittelua. Sota-aikana, kun oli suuri pula kaikesta, ukkini ja partioporukat olivat syöneet "kertaalleen käytettyä" ruokaa. Eli olivat kaivaneet ihmispaskasta jyväsiä ja muita sen sellasia ja syöneet niitä kun pettuleipäkin oli jo loppunut, juuria ja muita ei ollut lumen ja jään alta saatavissa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:27"]Kyllä sillä varmaan toimeen tulee, vaatii vaan vähän suunnittelua. Sota-aikana, kun oli suuri pula kaikesta, ukkini ja partioporukat olivat syöneet "kertaalleen käytettyä" ruokaa. Eli olivat kaivaneet ihmispaskasta jyväsiä ja muita sen sellasia ja syöneet niitä kun pettuleipäkin oli jo loppunut, juuria ja muita ei ollut lumen ja jään alta saatavissa.
[/quote]
Toivottavasti ap:n ei tarvitse tuohon ryhtyä.
Kannattaa hankkia niitä saakelin kakaroita, jos ei pysty niitä elättämään.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:25"]
Tee aamupalaksi kaurapuuroa, yhden hiutalepaketin uskoisin riittävän 10:lle päivälle. Lisänä voi olla maitoa/hilloa.
Leivo itse leipää, jauhot, öljy, hiiva ja suola ovat edullisia. Tuore leipä maistuu ihan pelkän voinkin kanssa.
lounaaksi/päivälliseksi:
kinkkukiusaus itse tehden perunasipulisekoitusta 1kg, edullista kinkkua, ruokakerma 2dl, tilkka maitoa tai vettä + mausteet,
makaronisalaatti itse tehden, tummaa makaronia, loppu kinkku eiliseltä, pala kurkkua, pari tomaattia, sipulia, maustekurkkua jos löytyy, öljykastike (sinappia, öljyä, tilkka etikkaa), + muita kasviksia jos löytyy
kaalilaatikko
[/quote]
Kivoja ja edullisia vinkkejä, mutta ei noihin riitä mitenkään 30 e / 5 hlö / 10 pvä. Ei mitenkään. Köyhemmäksi pitää vetää!
Enemmänkin näin:
Päivä 1
Aamupala: Kaurapuuro veteen keitettynä, voisilmä. Lämmin ruoka I: nokkoskastike ja perunat (nokkoset kerätty luonnosta), välipala: mustikoita luonnosta, lämmin ruoka II: makaronit ketsuppipohjaisella kastikkeella (vehnäjauhosuuruste, ketsuppia, vettä, mausteita sen mukaan mitä kaaupista löytyy), välipala: porkkanaviipaleita, iltapala: kaurapuuro veteen keitettynä ja päälle päivällä kerättyjä mustikoita
päivä 2:
Aamupala: Itse leivotut sämpylät, lämmin ruoka I: Hernekeitto ilman lihaa, välipala: Itse leivotut sämpylät, lämmin ruoka II: Perunat ja ruskea kastike itse tehden, iltapala: Itse leivotut sämpylät voilla
Päivä 3:
Aamupala: Loput edellisen päivän sämpylät, lämmin ruoka: keitto jossa halvinta pakasteseitiä, perunaa, porkkanaa, pakkasesta löytyneet vihannekset, välipala: Näkkäriä voilla, lämmin ruoka II: Samaa keittoa kuin aiemmin samana päivänä, iltapala: kaurapuuro veteen keitettynä.
Jne.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:07"]Pakkasessa on jotain kasviksia, mutta lihaa ei ole.
Kalaa saattaisi saada joesta, jos vaan syö.
Emme asu missään isolla paikkakunnalla ja ruoka-apu täältä on tietääkseni lopetettu.Voi olla että joku taho jotain avustaa, mutta niistä ei täällä kovin suurta meteliä pidetä.
Riisiä, jauhoja, kananmunia, kaurahiutaleita löytyy kaapista ainakin ja vissiin pari purkkia hernekeittoa.
Toivottavasti tuo einesten ostaminen oli vitsi. Samalla rahalla kuin mitä menee hamppareihin jne niin tekee kyllä kunnon aterian monelle.
Kiitos kuitenkin vastauksista ja vinkeistä. Pahoin pelkään että lainaa joutuu kuitenkin ottamaan, mutta mitä vähemmän, niin sen parempi.
Ap
[/quote]
Miten olette joutuneet tuohon tilanteeseen?
Kaalilaatikko ilman lihaa? Kaali on halpaa ja terveellistä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:14"]
Onko mahdollista käydä sienestämässä? Kanttarelleja voisi löytyä. Jos löytyy hyvin, niin niitä voi myydäkin.
[/quote]
Samalla ajankäytöllä kannattaa vaikka tarjota siivousta, ikkunan pesua, koiran ulkoilutusta tai auton pesua. Varmaa tuloa ellei satu tietämään ennestään kanttarelli paikkoja. Muitakin kesä sieniä voi löytää myöskin, mutta sama aika kannattaisi käyttää vaikka pullojen keräämiseen.
Tiukaksi menee. Meillä budjetti on tuplasti, samankokoinen perhe, sama aika ja juuri vajaa viikko sitten tilasin ruokaa ym 150e:lla. Joten täydennystä lukuunottamatta ei juuri ruokaa tarvitse ostaa. Silti menee tosi tiukalle. Edelliset 2 vkoa oli budjetti 15e/pvä, nyt 6e... Ja silloinkaan ei meinannut riittää. En kyllä tajua miten voitte tuolla pärjätä :/
Montako ateriaa teidän tarvitsee kotona syödä päivässä? Käyttäisin ensin kotoa löytyviä, esim. tekisin huomenna hernekeittoa ja siihen sämpylät (hiiva kaupasta.)
Juu, kannattaa lauantai- ja sunnuntaiaamuina käydä pullonkeruureissulla! Lisäksi jos lapsilta on jäänyt vaatteita pieniksi, nyt olisi sopiva hetki pistää ne vaikka Facebookin paikalliskirppikselle myyntiin.
Jos osaatte kalastaa ja tarvikkeet löytyy niin ehdottomasti kalaan kesäpäivän kunniaksi.
Mustikoita, sieniä ja nokkosia poimimaan luonnosta jne.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:07"]Pakkasessa on jotain kasviksia, mutta lihaa ei ole. Kalaa saattaisi saada joesta, jos vaan syö. Emme asu missään isolla paikkakunnalla ja ruoka-apu täältä on tietääkseni lopetettu.Voi olla että joku taho jotain avustaa, mutta niistä ei täällä kovin suurta meteliä pidetä. Riisiä, jauhoja, kananmunia, kaurahiutaleita löytyy kaapista ainakin ja vissiin pari purkkia hernekeittoa. Toivottavasti tuo einesten ostaminen oli vitsi. Samalla rahalla kuin mitä menee hamppareihin jne niin tekee kyllä kunnon aterian monelle. Kiitos kuitenkin vastauksista ja vinkeistä. Pahoin pelkään että lainaa joutuu kuitenkin ottamaan, mutta mitä vähemmän, niin sen parempi. Ap [/quote] Miten olette joutuneet tuohon tilanteeseen?
[/quote]
Trolli keksii kaikenlaista, mutta haasteellistahan tuo olisi. Voihan asiaa pohtia samalla mentaliteetillä kuin joskus joku kansanedustaja kokeili elää kuukauden samalla rahalla ja samoilla välineillä kun sosiaalitukien varassa elävä. Eli experimentaalina ihan hauskojahan nämä.
Hernemaissipaprika riisiä, banaaneja saa nyt 0,99-1,20 kg, joitakin juureksia halvalla, halvinta tonnikalaa johonkin pastaan purkillinen, hernekeittoa.. ei varmaan kovinkaan terveellistä pidemmän päälle tuollainen yksipuolinen ravinto. Hk sinisestä 10 litran kattilallinen makkarakeittoa, halvimmat juurekset sekaan jne.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:25"]
lounaaksi/päivälliseksi:
kaalilaatikko
[/quote]
Näitä ruoka-aineksia ei kyllä saa 30€:lla edes Lidlistä. Täytyy ottaa huomioon, että syöjiäkin on jopa 5, joten 400g jauheliha on aika vähän vaikka sellaisen ostaisikin per ruoka. Hyviä esimerkkejä kyllä, mutta ei varmasti saa 30:lla eurolla.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:07"]Pakkasessa on jotain kasviksia, mutta lihaa ei ole. Kalaa saattaisi saada joesta, jos vaan syö. Emme asu missään isolla paikkakunnalla ja ruoka-apu täältä on tietääkseni lopetettu.Voi olla että joku taho jotain avustaa, mutta niistä ei täällä kovin suurta meteliä pidetä. Riisiä, jauhoja, kananmunia, kaurahiutaleita löytyy kaapista ainakin ja vissiin pari purkkia hernekeittoa. Toivottavasti tuo einesten ostaminen oli vitsi. Samalla rahalla kuin mitä menee hamppareihin jne niin tekee kyllä kunnon aterian monelle. Kiitos kuitenkin vastauksista ja vinkeistä. Pahoin pelkään että lainaa joutuu kuitenkin ottamaan, mutta mitä vähemmän, niin sen parempi. Ap [/quote] Miten olette joutuneet tuohon tilanteeseen?
[/quote]
Trolli keksii kaikenlaista, mutta haasteellistahan tuo olisi. Voihan asiaa pohtia samalla mentaliteetillä kuin joskus joku kansanedustaja kokeili elää kuukauden samalla rahalla ja samoilla välineillä kun sosiaalitukien varassa elävä. Eli experimentaalina ihan hauskojahan nämä.
Hernemaissipaprika riisiä, banaaneja saa nyt 0,99-1,20 kg, joitakin juureksia halvalla, halvinta tonnikalaa johonkin pastaan purkillinen, hernekeittoa.. ei varmaan kovinkaan terveellistä pidemmän päälle tuollainen yksipuolinen ravinto. Hk sinisestä 10 litran kattilallinen makkarakeittoa, halvimmat juurekset sekaan jne.
[/quote]
Ainiin ja tarkka pennin venyttäjä huomaa vielä hinnat. Jos hinta on joissain tuotteissa 0,66, niin niitä ostetaan enintään 2 kpl. Kaupassa voi käydä useammankin kerran. Joku voi pitää kassia ulkona. Näin säästää 5 senttiä. Jos taas on ostamassa tuotteita joiden hinta on esim. 0,69 niin niitä kannattaa ostaa vähintään 3 kpl kerralla. Ja taas säästää 5 senttiä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:54"]
Katso kaapit, pakastin jne. tarkasti läpi.
Jos asut Helsingissä, lapset saavat ilmaisen lounaan leikkipuistoissa. Muuten voit yrittää tupata muksuja kavereille leikkimään ruoka-ajan korvilla (ei samaan paikkaan joka päivä eikä kaikkia lapsia kerralla - joku raja).
Seurakunnan ys. leipäjonoista saa peruselintarvikkeita.
Pulloja keräämällä, jotain helposti myytävää kauppaamalla (Facebook-kirppikset, tori.fi jne.) voi saada lisärahaa.
Muuten sitten kaurapuuroa, itse tehtyjä sämpylöitä, nakkikeittoa, perunalohkoja, makaronia jollain halvalla kastikkeella, munakasta, soijarouheruokia jne. kehiin.
[/quote]
Muista maksaa verot pullojenkeräys ja kirppis tuloista. Muuten jää loiset ilman tukia.