Mitä vastaatte, kun lapsi kysyy tuleeko sota Suomeen?
Meillä ainakin ala- ja yläkoululaiset kysyvät tätä. Pohtivat paljon ja puhutaan. Vastaukset.. Se ei ole helppoa, kun itse ei enää luota tilanteen turvallisuuteen.
Kommentit (92)
Sota on ollut jo kaksi vuotta meneillään...
Vastaan että ei Suomeen ole tulossa sotaa ja jos Venäjä yrittäisi hyökätä Suomi on varautunut. Ja erittäin hyvin varautunut.
Kerro että NATO suojelee - Stoltenberg on Enkeli ja Biden on Taivaan Isä.
Vähän bluffia kun ette oikeasti kuitenkaan usko Natoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän meille joskus sanottiin, että ei se korona koskaan Suomeen tule. Ja tässä ollaan EDELLEEN!
Tämä tulee vaikuttamaan Suomeen todellakin!!!
En kyl muista että tämmöistä ois ikinä sanottu, hirveästi rajoitteita lyötiin heti päälle ympäri maailmaa yhden nuhan takia. Aivan naurettavaa.
Lyhyt on muisti. Leviäminen oli äärimmäisen epätodennäköistä.
Olen vastannut että ei ne uskalla Suomeen hyökätä. Uskon näin itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sodista ja kriiseistä on puhuttu silloin tällöin, pitkin pikkulapsivuosia.
Kymmenvuotiaani tietää, että pysyvää rauhaa ei voi kukaan luvata. Mutta tietää myös, mikä ja miksi on puolustusvoimat, ja miten me perheenä on kriiseihin varauduttu. Ymmärtää, kuinka hyvin meillä on asiat epävarmuuksista huolimatta.
”Siihen kannattaa varautua, mihin voi varautua. Mihin ei voi, ei myöskään kannata.”Resilienssi. Selviytymiseetos. Kyky olla onnellinen vajavaisessa, epätäydellisessä maailmassa on pitkän ja johdonmukaisen työn tulos.
Nää kuulostaa kovin ympäripyöreiltä asioilta, mutta tavallaan kyse on tietystä näkökulmasta aivan käytännöllisiin juttuihin ja yksittäisiin kysymyksiin.
En varmaan osaa selittää tätä kovin hyvin.
Juuri näin
Kuten olen sanonut aina ennenkin. "Ennemmin tai myöhemmin tulee sota. Miten sitten sodassa käy, siihen voimme itse vaikuttaa, mutta vain kun vaikutamme riittävästi etukäteen."
Kun olin raskaana vuonna 2014, pelkäsin sodan syttymistä ja olin paniikissa. Mutta ihan turhaan, ei tullut sotaa Suomeen. Tätä olen lapselle käyttänyt esimerkkinä. Se voi tulla tai olla tulematta ja se voi tapahtua koska vain tai olla tapahtumatta -kuten vaikka autokolari tai tulipalokin. Turha kuitenkin elää pelossa sitä odotellen, mutta hyvä kuitenkin osata varautua/olla varautunut ja pitää tietyllä tapaa silmät auki, jos jotain joskus tapahtuu. Asioista kuitenkin voi selvitäkin kuten me selvisimme koko perhe kerran yhdestä autokolarista. Toki aina voi käydä huono tuurikin, mutta silloinkin voi selvitä loppujen lopuksi. Aktiivisesti ei pelossa kannata elää, vaan yrittää pitää oma mieli hyvässä kunnossa, elää tätä päivää, ottaa rauhassa ja koittaa olla hyvä muille ja siten jokainen edistää rauhaa omassa elämässä.
Vastaan, että me ehdimme maasta pois, Helsinkiin isketään ensin ja niillä ei ole mitään väliä, hesalaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan, että me ehdimme maasta pois, Helsinkiin isketään ensin ja niillä ei ole mitään väliä, hesalaisilla.
Samoin!
Katso ylen arena miten toimia? Näet aihesta, opetajan hastatelu Jyväskylän koulusta ja oppilaiden!Hyvät uutiset on joka ilta TV 1. alkaa kello 20.30 livenä.
Minäkin pelkäsin aivan älyttömästi 2014, minulla oli silloin vielä pieni vauva. Kulutin varmaan silloin pelkoni loppuun ja nyt en stressaa yhtään. Ehkä siksi lapsetkin ovat rauhallisia ja pohtivat tilannetta aika huolettomasti.
Sitä paitsi, Suomi on ihan eri asia kuin Ukraina, joka on kuitenkin Venäjän takapihaa käytännössä.
Jos sanoo suoraan että ei, niin se on valehtelua. Venäjän kanssa ei voi olla mistään varma. Puolustusvoimissa on nostettu turvallisuustasoa A --> B, joten kaikki ei ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kerro että NATO suojelee - Stoltenberg on Enkeli ja Biden on Taivaan Isä.
Vähän bluffia kun ette oikeasti kuitenkaan usko Natoon.
Biden puhui vain Nato-maiden puolustamisesta. Mutta lapselle voi kertoa Nato-optiosta - sehän nimenomaan on satua.
Nyt on hyvä kohta puhua lapsen kanssa erilaisista sodankäynnin muodoista. Miten eri tavoin sotaa nykyaikana käydään. Eikä välttämättä ole pelkästään valtiot, mitkä käyvät sotaa keskenään. Sotaa voivat käydä muutkin tahot. Mitä on informaatiosota, pelonlietsonta jne. Mitä on bioaseet ja mitä on jo tehty ihmisille viimeiset kaksi vuotta. Miten kiinnitetään ihmisten huomio median avulle toisaalle, kun sota ja huolenaiheet voikin oikeasti olla ihan toisaalla. Miten asetetaan eri ihmisryhmät riitoihin ja eripuraan keskenään, miten mustamaalataan jotkut ihmisryhmät ja siten pystytään luomaan hedelmällinen maaperä valmiiksi ja alttiiksi "oikealle sodalle". Miten maapallon väestömäärää yritetään hallita, miten talous on ollut jo kauan kriisissä ja miten maailmaa ikäänkuin yritetään luoda uusiksi, miten lääkefirmat hallitsevat peliä, mitä kaikkea onkaan taustalla, mistä me tavikset ei tiedetäkään, miten kaikki liittyy kaikkeen. Miten ne, joita olette haukkuneet foliohatuiksi, onkin ehkä sittenkin yrittäneet varoittaa teitä siitä mitä koko ajan tapahtuu. Se "oikea sota" on osa suunnitelmaa ja nyt ollaan menossa siihen vaiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin painottaisin sitä, että lapsista pidetään huolta ja heidät viedään turvaan. Aikuiset ohjaavat ja neuvovat. Lisäksi on muita maita jotka auttavat sodassa olevia maita ja niiden ihmisiä.
Ai niinkuin ukrainaakin tällä hetkellä? Tuomitsemalla autetaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pelkäsin aivan älyttömästi 2014, minulla oli silloin vielä pieni vauva. Kulutin varmaan silloin pelkoni loppuun ja nyt en stressaa yhtään. Ehkä siksi lapsetkin ovat rauhallisia ja pohtivat tilannetta aika huolettomasti.
Sitä paitsi, Suomi on ihan eri asia kuin Ukraina, joka on kuitenkin Venäjän takapihaa käytännössä.
Jos Ukraina on takapihaa niin Suomi on kyllä etupihaa.
Etkö katsonut tvstä.
"Aikuiset huolehtivat turvallisuudesta
Ikävä kyllä Suomen vuoro voi olla nopeastikin edessä. Ei sitä kannata lapsille kertoa. No sitten taistellaan.
Meillä sodista ja kriiseistä on puhuttu silloin tällöin, pitkin pikkulapsivuosia.
Kymmenvuotiaani tietää, että pysyvää rauhaa ei voi kukaan luvata. Mutta tietää myös, mikä ja miksi on puolustusvoimat, ja miten me perheenä on kriiseihin varauduttu. Ymmärtää, kuinka hyvin meillä on asiat epävarmuuksista huolimatta.
”Siihen kannattaa varautua, mihin voi varautua. Mihin ei voi, ei myöskään kannata.”
Resilienssi. Selviytymiseetos. Kyky olla onnellinen vajavaisessa, epätäydellisessä maailmassa on pitkän ja johdonmukaisen työn tulos.
Nää kuulostaa kovin ympäripyöreiltä asioilta, mutta tavallaan kyse on tietystä näkökulmasta aivan käytännöllisiin juttuihin ja yksittäisiin kysymyksiin.
En varmaan osaa selittää tätä kovin hyvin.