Laaja kotivakuutus ja yksityinen vuokra-asunto?
Olen mahdollisesti muuttamassa vanhahkoon vuokra-asuntoon, jonka omistaa yksityishenkilö.
Hän ei ole turhantarkka kuntokysymyksistä, mutta en tietenkään tunne tätä ihmistä tarkkaan enkä tiedä, mitä erimielisyyksiä voisi mahdollisesti tulla poismuuton yhteydessä.
Minulla on laaja kotivakuutus, koska nykyinen asuntoni edellyttää sitä ja olen aikeissa siirtää sen seuraavaan kotiin. Uusi vuokranantaja ei tätä vaadi, mutta onko tämä mielestänne asia, joka kannattaa mainita ja miten paljon laaja kotivakuutus tuo turvaa tapauksessa, jossa vuokranantaja tarkistuksen tai poismuuton yhteydessä keksii jotain huomautettavaa?
Kommentit (4)
No ei se kotivakuutus liity millään tavalla vakuuteen pois muutettaessa. Kotivakuutus on juuri se, mikä sen nimikin on, kotivakuutus. Jos sinun omaisuudellesi tai kodillesi tapahtuu jotain, korvaa vakuutus sen. Jos teet munkkeja ja aiheutat tulipalon ja se tuhoaa naapuriasuntoja, korvaa vakuutuksen vastuuosuus ne tuhot.
Jos hajotat tapetteja huolimattomuudella, niin niitä ei korvaa mikään vakuutus.
Ei kai se laajakaan vakuutus korvaa itseaiheutettua vikaa tai epänormaalia kulumista.
Eikös nuo vakuutukset ole lähinnä vesi- ja palo/savuvahinkojen varalle? Yhtiöllä on tietysti rakennuksen rakenteet kattava vakuutus, mutta pinnat ovat osakkaan tai asukkaan vastuulla. Samoin ymmärtääkseni sellaiset vahingot, joista aiheutuu haittaa muihinkin asuntoihin
Vierailija kirjoitti:
Sä mainitset että sulla on sellainen ja siirrät sen asuntoon. Tietysti se antaa susta paremman kuvan vuokralaisena. Sitä kotivakuutusta tosiaan kaikki eivät vaadi, asunnosta kuitenkin maksetaan vuokratakuu yleensä, mikä on just sitä varten että tarvitsee vaihtaa tapetteja tai muuta pientä remonttia sun jäljiltä.
Vuokranantajani ei kuulemma vaadi takuuta, koska hänen mukaansa takuu ei kuitenkaan kata suurempia vahinkoja.
Sä mainitset että sulla on sellainen ja siirrät sen asuntoon. Tietysti se antaa susta paremman kuvan vuokralaisena. Sitä kotivakuutusta tosiaan kaikki eivät vaadi, asunnosta kuitenkin maksetaan vuokratakuu yleensä, mikä on just sitä varten että tarvitsee vaihtaa tapetteja tai muuta pientä remonttia sun jäljiltä.