Miten ilahduttaisin yksinodottajaa?
Ystäväni odottaa vauvaa, mutta lapsen isä hävisi kuvioista heti alkumetreillä. Ystävä on iloinen raskaudestaan, mutta myös hiukan suruissaan siitä, että miehen tuki jää raskausaikana vaikka oli siitäkin tilanteesta haaveillut, että saisi odottaa miehen kanssa yhdessä. Lapsi on silti erittäin toivottu, hänellä on jo ikääkin ja oli realistinen pelko jäädä lapsettomaksi.
Mutta. Nyt mietin, että miten voisin osoittaa hänelle, että hän on arvokas äitinä, vaikka mies lähtikin? Mietin hieman jotain vauvakutsujen tyyppistä, mutta asioissa on muutamia ongelmia. Ystävä asuu ulkomailla joten kutsujen järjestäminen olisi hankalaa, samoin täkäläiset ystävyyssuhteet ovat pyöreä nolla. Saisin kyllä varmaan muutaman sukulaisnaisen paikalle. Ja en tunne vauvakutsuperinnettä? Miten siitä voisi tehdä jonkun ei-niin-orjallisen version?
Osaako kukaan ideoida, mikä muu toiminta ilahduttaisi ystävääni, kun itsellä lyö nyt vain aika tyhjää? Kiva hemmottelupäivä meille kahdelle, vai?
Kommentit (18)
Teette ihan sitä mitä olette tähänkin asti ystävinä tehneet.
Onko nainen sinusta olemassa ja arvokas miehen kautta?!
Lapsiko tuo tuleva äiti on?! Jos ei ole niin älä typistä häntä lapsen tasolle!
No ei tietenkään ole arvokas miehen kautta. Ehkä en sit tee mitään, olipa typerä idea.
Kiva ajatus. Mutta tee hänelle jotain hyvää vain siksi, että hän on hyvä tyyppi. Sinä tunnet ystäväsi parhaiten ja eikö tuo ole vähän teennäistä keskiä jotain pakkokivaa, joka ei tule luonnostaan teidän välisestä suhteesta.
Olikos tää sellainen nainen päättää kehostaan ja miehen lompakosta mamma, tuskin ansaitsee lohdutustsa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:39"]
No ei tietenkään ole arvokas miehen kautta. Ehkä en sit tee mitään, olipa typerä idea.
[/quote]
Voi, tuliko pahamieli. Eikö kaikki menny niin kuin suunnittelit ja ideoita tulvinut. Teette jotain kivaa mitä teette muutenkin, ettekä mitään väkisin väännettyä. Sitä yhteistä aikaa ei auttatta enää lapsen tulon jälkeen löydy.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:42"]
Kiva ajatus. Mutta tee hänelle jotain hyvää vain siksi, että hän on hyvä tyyppi. Sinä tunnet ystäväsi parhaiten ja eikö tuo ole vähän teennäistä keskiä jotain pakkokivaa, joka ei tule luonnostaan teidän välisestä suhteesta.
[/quote]
No en halua mitään teennäistä eikä ideana ollut tuoda ystävälleni esiin, et hei, ilahdutanpa sinua nyt siksi kun mies häipyi, kuten osa heti vain kykeni ilmeisesti ajattelemaan. Eihän sitä sit koskaan kannata ketään ilahduttaa, sääliähän se vaan on.
Mutta ajattelin, että jos saisin jotain ideoita, niin jos joku tuntuisi omalta, niin sitä voisi alkaa toteuttaa. Koen poistuvani hieman mukavuusalueeltani, koska olen hiukan sulkeutunut ja huono ilahduttamaan, mutta nyt todella haluaisin, mutta se sattaa typistyä uskalluksen tai ideoiden puutteeseen. Helpompaahan se minullekin vain on pitää huolta omasta elämästäni toki, siinäkin on ihan riittävän vaikeaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:43"]
Olikos tää sellainen nainen päättää kehostaan ja miehen lompakosta mamma, tuskin ansaitsee lohdutustsa.
[/quote]
En ymmärrä kysymystä.
ap
Itselleni kävi samalla tavalla kun ystävällesi ja lisäksi olin silloin vielä todella nuori. Ajattelin jo otsikosta että olet ihana ystävä ja ystäväsi on onnellinen kun hänellä on sinut, minullakin oli perhe ja ystävä tukena odotusaikana :) Ehkä sitä on vaikea ymmärtää jos ei ole sitä kokenut mutta itse ainakin kaipasin sitä paapomista ja otin sen kaiken ilolla vastaan, kun ei kerran ollut sitä miestä minua paapomassa..
Mitä sitten toivoin? No ihan vaan sitä että joku tulee kylään ja viettää aikaa mun kanssa, tein mielelläni ruokaa ystävilleni ja he minulle. Saunaillat olivat nekin ihania ja niitä muistelen lämmöllä vieläkin :) Olisinko tykännyt kutsuista..? En varmaankaa, se yksin jääminen oli niin iso kolaus, että alkuun jopa tuntui siltä ettei raskaudesta saa iloita koska odotan yksin.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:46"]
[/quote]
No en halua mitään teennäistä eikä ideana ollut tuoda ystävälleni esiin, et hei, ilahdutanpa sinua nyt siksi kun mies häipyi, kuten osa heti vain kykeni ilmeisesti ajattelemaan. Eihän sitä sit koskaan kannata ketään ilahduttaa, sääliähän se vaan on.
Mutta ajattelin, että jos saisin jotain ideoita, niin jos joku tuntuisi omalta, niin sitä voisi alkaa toteuttaa. Koen poistuvani hieman mukavuusalueeltani, koska olen hiukan sulkeutunut ja huono ilahduttamaan, mutta nyt todella haluaisin, mutta se sattaa typistyä uskalluksen tai ideoiden puutteeseen. Helpompaahan se minullekin vain on pitää huolta omasta elämästäni toki, siinäkin on ihan riittävän vaikeaa.
ap
[/quote]
Sittenhän ystäväsi saattaa ihmetellä mistä nyt tulee, jos teet jotain mikä ei ole sinua. Ei sinun ihmeitä tarvitse tehdä. Ystävyys koostuu kuintekin niistä pienistä arjen asiosta ja läsnäolosta, jota ennemän kaipaa kuin sirkushuveja.
Onko ystäväsi sitten sellainen joka viihtyy huomionkeskipisteenä ja haluaako hän korostaa raskauttaan. Lähde siltä pohjalta liikkeelle mikä on se hän juttu. Lastenvaateiden shoppailu, kampaaja, jne...
Kysele kuulumisia. Erityisesti neuvola käyntien jälkeen :) Pidä muutenkin yhteyttä ja ole kuuntelijana.
Mielestäni nuo vauvakutsut ovat kiva idea. Ne voi järjestää juuri sillä tavoin kuin haluaa mutta kannattaa järjestää vasta raskauden loppuvaiheessa (keskenmeno riski vähenee).
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:53"]
Itselleni kävi samalla tavalla kun ystävällesi ja lisäksi olin silloin vielä todella nuori. Ajattelin jo otsikosta että olet ihana ystävä ja ystäväsi on onnellinen kun hänellä on sinut, minullakin oli perhe ja ystävä tukena odotusaikana :) Ehkä sitä on vaikea ymmärtää jos ei ole sitä kokenut mutta itse ainakin kaipasin sitä paapomista ja otin sen kaiken ilolla vastaan, kun ei kerran ollut sitä miestä minua paapomassa..
Mitä sitten toivoin? No ihan vaan sitä että joku tulee kylään ja viettää aikaa mun kanssa, tein mielelläni ruokaa ystävilleni ja he minulle. Saunaillat olivat nekin ihania ja niitä muistelen lämmöllä vieläkin :) Olisinko tykännyt kutsuista..? En varmaankaa, se yksin jääminen oli niin iso kolaus, että alkuun jopa tuntui siltä ettei raskaudesta saa iloita koska odotan yksin.
[/quote]
Ok, kiitos. Kiva kuulla, mikä sinua on ilahduttanut, koska itelle tulee ehkä semmoinen olo, että sen tarttis olla jotain "enemmän", epäilee siis ehkä omaa "arvoaan" ystävälle, jos tiedätte mitä tarkoitan, mutta siis kyllähän itsekin tietenkin haluan, että tekeminen on luontevaa ja et se sit ilahduttaisi. Ystävä käy Suomessa niin sille ajalle (tai niille parille kerralle) haluan tosiaan jotain mikä antaa mukavaa muistoa (myös) raskausajasta. Enkä tietenkään mene sanomaan, et hei rautalangasta kun oot yksin niin...! En tietenkään. Tuli vaan mieleen, et sitä voi nyt nostaa itsensä pois kursailusta, että enhän nyt mä mitään osaa ilahduttaa, kun oon vaan niin tylsä ja plaa plaa.
Voi olla hyvä toi kiva päivä kahdestaan, tai muutama, alankin miettiä ihan siitä. Se ois tarpeeksi "helppo" ja kiva! Kiitos sulle!
ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:46"]
[/quote]
ap
[/quote]
Sittenhän ystäväsi saattaa ihmetellä mistä nyt tulee, jos teet jotain mikä ei ole sinua. Ei sinun ihmeitä tarvitse tehdä. Ystävyys koostuu kuintekin niistä pienistä arjen asiosta ja läsnäolosta, jota ennemän kaipaa kuin sirkushuveja.
Onko ystäväsi sitten sellainen joka viihtyy huomionkeskipisteenä ja haluaako hän korostaa raskauttaan. Lähde siltä pohjalta liikkeelle mikä on se hän juttu. Lastenvaateiden shoppailu, kampaaja, jne...
[/quote]
Kiitos myös sinulle vinkeistä ja ajatuksista.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:31"]
Ei minua olisi mitenkään tarvinut paapoa vaikka mies lähtikin. Tai vakuuttaa että olen arvokas äitinä vaikka mies lähtikin:o Kai minä sen nyt itsekin tiesin. Moinen sääli olisi ollut kiusallista. Tehdä jotenkin numeroa siitä että yksin tässä odotellaan.
[/quote]
Miksi henkilökohtainen kokemukseni on niin monen alapeukun arvoinen? Oletteko peukuttajat sitä mieltä että tunteeni tilanteessa olivat vääriä?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:03"]
Kysele kuulumisia. Erityisesti neuvola käyntien jälkeen :) Pidä muutenkin yhteyttä ja ole kuuntelijana.
Mielestäni nuo vauvakutsut ovat kiva idea. Ne voi järjestää juuri sillä tavoin kuin haluaa mutta kannattaa järjestää vasta raskauden loppuvaiheessa (keskenmeno riski vähenee).
[/quote]
Hyviä ideoita myös sinulla, kiitos :)
ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:31"]
Ei minua olisi mitenkään tarvinut paapoa vaikka mies lähtikin. Tai vakuuttaa että olen arvokas äitinä vaikka mies lähtikin:o Kai minä sen nyt itsekin tiesin. Moinen sääli olisi ollut kiusallista. Tehdä jotenkin numeroa siitä että yksin tässä odotellaan.
[/quote]
Miksi henkilökohtainen kokemukseni on niin monen alapeukun arvoinen? Oletteko peukuttajat sitä mieltä että tunteeni tilanteessa olivat vääriä?
[/quote]
Kun sitä oman itsensä korostamista eikä niitä omia kokemuksia haettu. Sinä vedit säälikortin suoraan pöytään, eikä ap tässä ollut tekemässä numeroa ystävänsä tilanteesta vaan pyytteettömästi ilahduttaa. Etkä sinä tuonut niitä ideoita vaan itsekäästi korostit omia tunteinta, jotka eivät ole ap ystävän tunteita. Hän voi kaivata itsetunnolleen kohotusta, sillä itsetunto ei ole pysyvä ominaisuus.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:31"]
[/quote]
[/quote]
Ei ap.n tarkoitus oll tehdä numeroa siitä että kaveri yksin odottaa. Vaan halusi antaa ystävälleen jotain tukea ja iloa kun mies ei ole sitä antamassa. Ei kukaan sun kokemusta varmaan alapeukuttanut, mutta moni varmaan tuntee päinvastoin. Raskausaika voi olla tunteikasta ja ehkä ap. Tuntee ystävänsä ja tietää hänen olevan maassa tai kokee olevansa arvoton miehen lähdön vuoksi. Olet tärkeä voi osoittaa muulloinkin, mutta erityisesti silloin kun toisella on vaikeaa tai elämässä surua.