Ammattikoulussa opiskelu aikuisena on todella turhauttavaa
Teinien seassa joutuu nykyään opiskelemaan, opettajat ovat kyrpiintyneitä, ja tikusta tehdään asiaa. 8 tunnin koulupäivä käytetään asiaan, jonka olisi voinut kertoa yhdellä lauseella tai selvittää 10 sekunnin googletuksella.
Nyt kysytte miksi amis eikä yliopisto tai amk. Ei ole varaa. Amis on ainoa, missä voin opiskella työttömyysturvalla, ja silti on raha tiukilla.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Vaihda oppisopimukseen. Normaaleissakin opinnoissa sai ainakin minun aikanani tehdä enemmän työssäoppimista kuin oli pakko, voisi olla sinullekin hyvä vaihtoehto.
Koetan vielä kärvistellä kuukauden, sitten alkaa työelämässä oppiminen, minkä uskon olevan jo paljon hyödyllisempää.
Pidennetty oppivelvollisuus pilasi ammattikouluja entisestään, kun nyt siellä entistä enemmän teinejä, ketä ei voisi vähempää kiinnostaa.
Jos yrittäisit tukea opettajia? Opettajat voi yrittää opettaa.
Ymmärrän täysin.. Itsekin aikuisena amiksessa. Nämä teinit vielä koittavat tutustua minuun ja "hengata" kanssani. Tulee vaivaantunut olo. Ei minulla ole heidän kanssa mitään yhteistä paitsi opiskelu.
Opettajat ei edes opeta amiksissa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin.. Itsekin aikuisena amiksessa. Nämä teinit vielä koittavat tutustua minuun ja "hengata" kanssani. Tulee vaivaantunut olo. Ei minulla ole heidän kanssa mitään yhteistä paitsi opiskelu.
Mikset voi hengata? oppisit sosiaalisia taitoja.
Missä on vielä 8 tunnin koulupäiviä? Nehän on pääosin ulkoistettu itseopiskeluksi.
Kun itse kävin ammattikoulun, meille yo-pohjaisille oli onneksi oma ryhmä. Onko tästä käytännöstä luovuttu?
No ei se niille nuorillekaan aina herkkua ole. Amiksessa on myös niitä nuoria, joille se opiskeltava ala on tosi kiinnostava ja olisi kova motivaatio saada ammattitaito ja töitä. Oman nuoreni ammattikoulu on onneksi ilmeisestikin aika laadukas eli opetusta on. Nyt opiskelee kolmatta vuotta ja monta viikkoa on ollut kotona, kun on saanut tehtyä ilmeisesti kaiken vaadittavan paitsi kohta on harjoittelu. Ilmeisesti sinne varataan löysää aikaa, kun on näitä, joilla opiskelu kestää, kun ei oikein hotsita.
Vaihda oppisopimukseen. Normaaleissakin opinnoissa sai ainakin minun aikanani tehdä enemmän työssäoppimista kuin oli pakko, voisi olla sinullekin hyvä vaihtoehto.