Joditabletit on tärkeitä lapsille ja odottajille, melko merkityksetön yli 40-vuotiaille
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään melko merkityksetön yli 40 vuotiaille, vaan tableteista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
Oisko joku kertoa mihin tää perustuu? Yritin eilen googlailla, mutta en löytänyt perusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään melko merkityksetön yli 40 vuotiaille, vaan tableteista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
Oisko joku kertoa mihin tää perustuu? Yritin eilen googlailla, mutta en löytänyt perusteluja.
Vuosikymmeniä myöhemmin kehittyvän kilpirauhassyövän riski (jota jodilla yritetään ehkäistä) on hyvin pieni tällä ikäryhmällä, kun taas sivuvaikutusten riski on suurempi.
No ei ole iso panostus, jos varoiksi ostaa.
Henkivakuutuksiakin ihmiset ostavat, vaikka eivät itse niit käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo kilpirauhasen vajaatoiminta.
Lisään, että Jodix-tablettien pakkausselosteessa lukee, ettei niitä saa ottaa, jos on kilpirauhastulehdus tai kilpirauhasen toimintahäiriö.
Pakkausselosteessa sanotaan myös heti tuon kohdan jälkeen, että "radioaktiivisessa laskeumatilanteessa tabletin ottaminen saattaa kuitenkin olla välttämätöntä."
Mitä haittoja voi olla jos on kilpirauhasen vajaatoiminta?
Vanhentuneissa joditableteissa oleva jodi on ihan yhtä tehokasta kuin uusissa oleva. Ainoa ongelma vanhentuneissa tableteissa on se, että annostelu voi olla vaikeaa, jos tabletit ovat murentuneet.
Ydinfyysikko
Ei se kilpirauhassyöpää ehdi kehittyä jos ikää on jo 40+.
Lapsilla solut myös jakaantuu enemmän ja riski paljon suurempi.
Itse oon tasan 40, joten en tarvi. Enkä oo ostanut. Lisäksi mullakin on jo kilpirauhasen vajaatoiminta, niin ei edes kannata ottaa. Ties vaikka kilpirauhanen ei toimi sen jälkeen ollenkaan.
Olen 39v joten vähän siinä ja siinä. Mutta on minulla lapsia. Eli ei ne mammat itselle niitä välttämättä hamstraa. Meillä noita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole iso panostus, jos varoiksi ostaa.
Henkivakuutuksiakin ihmiset ostavat, vaikka eivät itse niit käytä.
Näitä on hakeneet jopa vanhukset jotka ei saisi niitä edes ottaa. Ja sitten lapsiperheet jää ilman.
Perheessä vauva ja pieniä lapsia, mutta mistään apteekista en enää löytänyt. Saakohan noita edes lapsille mistään terveydenhuollosta tms tositilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Perheessä vauva ja pieniä lapsia, mutta mistään apteekista en enää löytänyt. Saakohan noita edes lapsille mistään terveydenhuollosta tms tositilanteessa?
Ei saa. Sun toukille kasvaa sarvet ja kolme häntää ja ne kuolevat parissa päivässä.
Voisiko huoltovarmuuskeskus ystävällisesti avata varastojaan niille lapsiperheille, jotka jäivät etuilevien vanhusten alle (tässäkin asiassa)?
Vierailija kirjoitti:
Olen 39v joten vähän siinä ja siinä. Mutta on minulla lapsia. Eli ei ne mammat itselle niitä välttämättä hamstraa. Meillä noita ei ole.
Miten niin "siinä ja siinä". Et ole enää nuori. On jo aika hyväksyä totuus; Olet nelikymppinen ja sillä siisti. Keski-ikäinen. Vai lasketko minuutteja ja viikkoja
Vierailija kirjoitti:
Älkää keski-ikäiset hamstratko näitä!
Mitään ei kannata hamstrata. Keski- ikäisillä on monesti pieniä tai suuria lapsia. 2-15 vuotiasko menee itse niitä ostamaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin tänään kaks purkkia.
Iso perhe varmaan?
Joditabletit eivät ole mikään yleislääke radioaktiivista säteilyä vastaan.
Niistä on apua ydinVOIMALAonnettomuuden
aiheuttaaman laskeuman radioaktiivisen jodin torjumisessa.
Kilpirauhanen kyllästetään tavanomaiselle jodilla, jotta radiojodi ei sinne enää kerry.
Pakkausselosteessa sanotaan myös heti tuon kohdan jälkeen, että "radioaktiivisessa laskeumatilanteessa tabletin ottaminen saattaa kuitenkin olla välttämätöntä."