Rivitalosta kerrostaloon muutto kissan kanssa
Olen muuttamassa rivitalosta, joka sijaitsee kaukana keskustasta. Täällä asuessa kissa on päässyt takapihalle ulkoilemaan valjaissa ja on katsellut ikkunasta lintuja ja oravia. Rivitalo sijaitsee pienen metsäalueen keskellä, lähellä pururataa ym. Eli vaikka kissa ei olekaan päässyt vapaana rellestämään, sillä on ollut paljon visuaalisia virikkeitä ja on päässyt pihalle.
Nyt olen kuitenkin muuttamassa kerrostaloon eron takia ja otan rakkaan kissani mukaan. Toinen kissamme jää eksälleni: Kissat eivät ole keskenään koskaan olleet mitään ylimpiä ystäviä ja minun kissani pomottaa toista (syö toisen ruuat, kiusaa, kurmottaa), joten en usko niiden kahden erotuksen olevan huono asia. Mutta mietin, että sekoaako kissani kerrostalon ylimmässä kerroksessa? Se pääsee ikkunalle katsomaan kyllä (ja asuntoni sijaitsee ydinkeskustassa) ja nuuhkimaan hajuja, mutta ulos en sitä voi viedä. Asunto on hyvän kokoinen, yli 40m².
Mitä virikkeitä voisin kissalle keksiä, ettei se täysin tylsisty ja masennu? Perinteiset raapimapuut, lelut tms kyllä löytyy ja kissa yleensä on touhuissa mukana kotona.
Kokemuksia, mielipiteitä?
Kommentit (3)
Sinun ehkä kannattaa muuton jälkeen olla paljon kotona ja leikittää kissaa paljon. Hanki sille pari uutta kivaa lelua ja anna aikaasi. Uskon kissan kyllä sopeutuvan,koska se ei ole saanut vapaana liiikkua ulkona.
Mulla oli sama tilanne vuosi sitten, eikä kissa reagoinut oikeastaan mitenkään muuttoon. Toki jokainen on yksilö, mutta kissat on todella sopeutuvia eläimiä.
Onko uuden asunnon lähellä esim. mitään puistoa, missä voisit kissaa käydä ulkoiluttamassa?
No ei se paljoa tarvi. Esim. kyttäyspaikan ikkunalle ja partsille (jos sellainen on) kissaverkko (jos ei ole lasitettu) + kiipeilypuun.
Ja seinälle voi rakentaa jotain tasoja tms. missä kissa voi kiipeillä.