Sairausloma - jos mies joutuu sairaalaan, voinko olla lasten kanssa kotona?
Moi!
Miehelle kävi tapaturma, ei onneksi mikään henkeä uhkaava tms, mutta on nyt päivystyksessä ja on epäselvää joutuuko jäämään sairaalaan. Minulla olisi aamulla töitä klo 7 alkaen, kotona kaksi alle kouluikäistä lasta. Miten ihmeessä tällaisessa tilanteessa toimitaan? Täytyykö miehen pyytää lääkäriltä joku todistus siitä että on sairaalassa, ja minä toimitan sen omalle työnantajalleni että saan olla lasten kanssa kotona? Tai jos hän pääsee kotiin, mutta ei kykyne hoitamaan lapsia? Onko minulla oikeutta jäädä kotiin lasten kanssa?
Kiitos jos jollakulla on aikaa ja tietoa neuvoa.
Kommentit (14)
Huomenna on sunnuntai. Ja nyt on kesäloma.
Riippuu pomosta.
Meillä saisi olla pois vain soittamalla ja kertomalla tilanteen, ja pois siksi että mies sairaalassa tai mies kykenemätön hoitamana lapset. Tosin kukaan ei tee mun duuneja, joten ne kasautuu ja saata joutua ylitöihin myöhemmin.
Mä en saanut aikanaan olla kesätöistä pois kahta päivää, kun lapseni joutui sairaalaan. Pomon mielestä lapsella on sairaalassa hoitaja, ja 2-vuotiaan voi sinne päiväksi jättää ihan itsekseen...
Että ehkä jotain näiden käytäntöjen väliltä?
Voit jäädä kotiin, sinulla on oikeus palkattomaan vapaaseen äkillisen perhettä kohdanneen kriisin takia. Eli ilmoitat asian työnantajalle, joka mahdollisesti pyytää miehen tapaturmasta todistuksen (yleensä siinä on vain tieto siitä, että hoidettavana sairaalassa, ei diagnoosia).
Voiko palkattomalla olla noin vain? Tartteeko siihen jonkun todistuksen?
Mies voi saada sairaslomaa vain itselleen. Järjestä lapsenvahti huomiseksi.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:36"]
Voit jäädä kotiin, sinulla on oikeus palkattomaan vapaaseen äkillisen perhettä kohdanneen kriisin takia. Eli ilmoitat asian työnantajalle, joka mahdollisesti pyytää miehen tapaturmasta todistuksen (yleensä siinä on vain tieto siitä, että hoidettavana sairaalassa, ei diagnoosia).
[/quote]
Oi, olit ehtinyt jo tyhjentävästi kirjoittaa samalla kun kysymykseni todistuksen tarpeellisuudesta lähti näppiksestä... :)
-ap
Ks. kohta 3, mielestäni vastaa kysymykseesi. Eli on oikeus olla pois, mutta työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvoitetta.
Palkalliseen vapaaseen ei oikeutta. Palkaton on mahdollista
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:36"]
Mies voi saada sairaslomaa vain itselleen. Järjestä lapsenvahti huomiseksi.
[/quote]
Sairauslomaa en itselleni kaipaakaan. Hieman on haastavaa saada hoitaja sunnuntaiaamuna klo kuusi tänne meille...
-ap
Joo, nyt heti soitto pomolle ja pyydät palkattoman vapaan pakottavista perhesyistä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:38"]
Ks. kohta 3, mielestäni vastaa kysymykseesi. Eli on oikeus olla pois, mutta työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvoitetta.
[/quote]
Ok, kiitos! Tämä oli tosi selkeä!
-Ap
Huomenna on sunnuntai ja kohta tulee yö, mutta aika moni lapsi on päivä- ei kun siis vuorohoidossa. Palkattomalla voi olla noin vaan, mutta ilmoita jo nyt illalla tilanteesta työnantajalle. Se löytyy jostakin työlaista, eli saa olla poissa töistä pakottavan perhesyyn vuoksi, ja tämä nyt olisi sellainen.
Eikö ne lapset ole päivähoidossa?