Kontrolloiva äiti
Minun huoleni on nyt sellainen että äitini kanssa riitelemme jatkuvasti ja jos yritän puhua tästä niin siitä seuraa vaan huutoa ja seuraavassa hetkessä äitini on jo unohtanut asian ja sanoo jotain tyyliin "Älä nyt viitti" kun oon allapäin. Esim. äsken äitini valitti kun en tajunnut mitä se oikein selitti ja kun sanoin että se sanoi nyt eri tavalla kuin viimeksi ja syytti heti mua kun en kuuntele. Tunnen todella usein itseni huonoksi ja vanhempani pilaavat aina päivät jolloin olen edes hitusen iloinen. Jos yritän puhua miltä musta tuntuu niin ei mua kuunnella vaan heti äitini vierittää syyn mun niskoilleni. Isällenikään en voi puhua mistään koskaan ja hänkin on hyvin määräilevä eikä minulla ole kavereita joille voisin puhua.
Kommentit (4)
Onneksi sinulla on meidät. Ei nyt ihan valjennut ongelmasi, mutta tarkenna vähän: millä tavalla 'kontrolloiva' ja miten se liittyy siihen asiaan, että et tajunnut jotain äitisi selitystä?
Ja mikä tärkeintä: paljonko sinulla on ikää? Arvatenkin olet kotona asuva teini, ja se nyt vaan on vanhempien tapa ja suorastaa velvollisuus kontrolloida lastensa edesottamuksia.
Niin, äitisi voi tehdä väärin tai oikein, vaikea sanoa tällä perusteella. Vanhempien pitää kontrolloida lastensa menoja, mutta turhasta huutaminen ja väärinkäsityksistä räyhääminen on väärin eikä sun pidä sitä hyväksyäkään. Kannattaa kokeilla sellaista, että yritä vähentää omaa tunnereaktiotasi äitiä kohtaan. Jos hän räyhää sulle tyhjästä käsket rauhoittumaan ja käyttäytymään kuin aikuinen. Käyttäytymällä itse kypsästi pääset epäoikeudenmukaisen kohtelun yläpuolelle ja asemaan, jossa vanhempasi joutuvat vähän miettimään miten sinua kohdella, etteivät vain nolaa itseään.
Ja ikää on?