Muita hitaasti liikkeelle lähtijöitä...
Meillä tytteli 9 kk ei ole mikään sporttihirmu...
Tykkää enemmäkin rauhallisesta menosta.
Istuu ja kattelee..Kävelytuolilla kyllä huristelee menemään melkosta vauhti mut ei vielä konttaa eikä nouse tukea vasten.
Tiijän et kaikki kehittyy omaan tahtiin,mut aattelin et onko kellään muulla näin.
Lettis ja tytteli 9kk
Kommentit (14)
Ja viikonpäivät on kontannut. Yritystä oli kyllä varmaan kuukausi ennen onnistumista. Meillä ei siis ole ryömitty ollenkaan. Oppi istumaan karvan verran vajaa 7kk ikäisenä ja viihtyi siitä asti hyvin istuskellen ja kattellen. Kunnes nyt siis lähti konttaamaan. Tukeavasten yrittää kovasti nousta seisomaan, satunnaisesti onnistuu. Ehkä oppii sen vielä ennen vuoden ikää. Niin ja kävelee, kun kävelyttää, ei muuten.
Kyllä sinunkin tytteli ehtii, omaan tahtiinsa.
Hertta
kymmenkuisena ryömimään kunnolla. Nyt 11,5kk ryömii kovaa, muttei konttaa eikä nouse seisomaan. Että on meitä muitakin :).
Meillä tyttö lähti tosi myöhään liikkumaan, mutta syy siihen oli olemassa. Ryömiikö, tekeekö viisaria mahallaan, nouseeko kylkiasennon kautta istumaan, kääntyykö mahalleen/ selälleen? Jos tekee niin mitään huolta ei ole. Kaikki ei liiku samalla lailla jos kysessä ei ole mitään vikaa. Meillä poika ei konttaa eikä kävele, mutta ryömii ja nousee kyllä polviseisontaan. Ikää on n. 11 kk.
Seuraa tilannetta ja jos tuntuu, että kehitystä ei tule enempää ota puhetta seuraavan kerran neuvolassa.
Kipe
sama juttu. Tyttö nyt 10 kk ja hänkin istuu ja kattelee tyytyväisenä, ei vielä konttaa eikä nouse tukea vasten itse, mutta sen sijaan kyllä kävelee esim. pöydän ympäri itse kun pitää siitä kiinni. Käytiin neuvolassa tänään ja sieltä sain fysioterapeutin puhnron jos itse haluan ottaa yhteyttä. Mutta toisaalta neuvolatäti sanoikin ettei luultavasti ole mitään syytä ottaa stressiä vielä.
10.5 kk konttasi ja nousi pystyyn, nyt 1 v ei kävele. Normaalivariaatiota. Kävelemäänhän opitaan keskimäärin 12-18 kk iässä, ei vuoden iässä niinkuin monesti tunnutaan ajattelevan.
että kaikilla vastanneilla on tyttö :)
Esikoistyttömme lähti konttaamaan 9kk2vkoa ikäisenä, nousi tukea vasten seisomaan himpun vajaa vuoden vanhana, ja kävelemään lähti 1v3kk. Aina tuntui, että kaikkien muiden lapset on edellä liikunnallisessa kehityksessä. Tyttö on aina ollut rauhallinen ja ei niin kovin liikunnallinen, kuitenkin täysin terve. Nyt 2v8kk ja juoksee jo lujaa :) Että eiköhän teilläkin ehditä vielä.
Esikoisemme lähti ryömimään 10kk. Istui tuetta lattialla 7kk ikäisenä. Tuon ryömimisen jälkeen kehittyikin sitten vauhdilla. Oppi muutamassa viikossa istumaannousun, pystyynnousemisen, tukea vasten seisomisen ja puita pitki kävelyn. Pari viikkoa 1-vuotissynttäreistä otti jo ensimmäiset askeleet. Konttaamaan oppi vasta sen jälkeen. Kokonaan alkoi kävelemään 1v2kk iässä, sitä ennen siis eteni sekä kontaten että kävellen.
Eli kaikki ajallaan.
Toinen lapsemme on nyt 7kk eikä vielä liiku kuin napansa ympäri. On istunut reilun kuukauden tuetta ja tykkää seisoa ja vähän askeltaa. Tällä kertaa en siis huolestu kun ei vielä liiku.
Meilläkin on tyttö, nyt 10,5kk ja vasta on alkanut vähän ryömimään. Motivaatiosta on kiinni, ei ole harjoitellut liikkumista niinkään ja aina tykännyt enemmän katsella kaikkea ja harjoitella sorminäppäryyttä. Motivaatiota epäilen myös siksi, että vaikka osaa nyt ryömiä, ei sitä juuri tee ellei ole jotain TODELLA houkuttelevaa lähettyvillä. Todella houkuttelevia asioita ei ole kovin paljoa vielä löytynyt.
Istua neiti on tapittanut hyvin istumaan laitettaessa jostain 7kk ikäisestä. Hetken saattaa seistä itse tukea vasten laitettaessa.
Isoveljensä konttasi jo täyttäpäätä 7kk ikäisenä ja meno siitä vain hurjeni ja edelleen on motorisesti todella taitava. Jotenkin odotin tytöltä samaa, mutta nyt olen jo tottunut ajatukseen, että tämä meneekin ihan omaa tahtiaan. Tehnyt pakolliset käännökset oikeisiin aikoihin (lähinnä näön vuoksi senverran, että nähtiin että osaa) ja muutenkin ollut todella erilainen kuin isoveljensä. Neidillä on myös erityisen hyvä huumorintaju :)
T:Akane
Kovasti nämä kuvaukset sopivat myös meidän yhdeksänkuiseen poikaamme. Nyt on oppinut ryömimään, mutta tänään kun pistin kokouksessa isolle pöydälle, niin siinä kaikessa rauhassa kurkkua järsi ja seurasi kokouksen kulkua. Kunnes halusi syliin...
Meillä neiti ylihuomenna 9kk ja viimeisen viikon aikana vasta alkanut enemmän ryömiä ts. nyt voi sanoa että osaa ryömiä. Taaksepäin työntelee itseään mieluummin ja kierii. Istumassa pysyy hyvin kun siihen laittaa, muttei itse nouse. Kyljellään makoilee kyynärpäänsä varassa mielellään ja tykkää leikkiä selällään makoillen ja jaloilla lattiaa koputellen. Isosiskonsa oli vauvana ihan samanlainen kömpsykkä ja nyt 8-vuotiaana selvästi kömpelö lapsi. Keskimmäinen, poika taas oli aika hidas liikkumaan lähtijä myöskin, mutta nyt 6-vuotiaana todellinen sporttihirmu. Huolissani en siis ole, jännä nähdä millainen menijä tästä tytöstä isompana tulee. Kukin kehittyy omaa tahtiaan, itse olen oppinut kävelemään vasta 1v4kk:n iässä (ja aika kömpelö oon edelleen vaikka olenkin urheilijan mallinen...).
T: kolmenäitee
...näyttävät lähtevän liikkeelle hiukan myöhemmin. Jostain oppaasta muistan myös lukeneeni, että liika ja liian varhainen istuttaminen hidastaa liikkeelle lähtöä.
Meillä(kin) kaksi tyttöä, joista ensimmäinen istuskeli tanakasti lattialla 6kk iästä alkaen (ei viihtynyt pitkällään) ja katseli ja leikki tyytyväisenä, mutta ei siis koskaan ryöminyt. Oppi kävelyttämällä kävelemään noin 11kk iässä, eikä sitä ennen osannut ryömiä eikä kontata!
Toisen lapsen kohdalla päätin, etten nosta istumaan, vaan annan pötköttää lattialla kunnes itse nousee. Lähtikin ryömimään reilun puolen vuoden iässä ja siitä noin 5 viikon kuluttua alkoi nousta itse istumaan ja kontata.
Toki tyttöjen luonteet ovat erilaiset, mutta olen tuttavapiiristäkin ollut havaitsevinani saman ilmiön: esikoisia kanniskellaan ja istutetaan enemmän, mutta kakkoset saavat pötkötellä ja ponnistella enemmän lattialla kaikessa rauhassa, jolloin lihakset vahvistuvat. Ja tietysti heillä on myös paljon enemmän kiinnostavaa tavoiteltavaa, kun isosisarus leikkii vieressä.
Mutta turha on hätäillä ja vertailla muihin!
oli kiva lukea teidän lapsistanne.
Meilläkin tämä kakkonen on todella rauhallinen tapaus.
Vertaan ny isosiskoonsa ,hän oli pienestä asti sellanen menijä että oksat pois.Sama tahti jatkuu vaikka on " jo" kolmosella.
Kaikkihan me ollaan erinlaisia ;)
Hyvää viikonloppua teille kaikille!
lettis
8-9kk mennä mönki taaksepäin (käveli kyllä kun piti käsistä kiinni)
10kk osasi ryömiä eteenpäin ja siitä nousi istumaan
10.5kk aloitti peppukiidon
1.4v nousi ekaa kertaa tukea vasten seisomaan ja otti haparoivat ensiaskeleet
1.6v ei kävellä vieläkään kun ihan vahingossa ehkä 3 askelta, nyt kiipeää jokapaikkaan
Meillä ei olla siis ikinä kontattu.
Joillain nuo kehitysvaiheet käyvät tosi nopsasti, meillä taasen hitaasti :) Kaverini poika oppi ryömimään 8kk ja käveli jo alle 10kk.