Kun 3v herää yöllä syömään
Tänne jokin aika sitten vuodatin kun meidän 2v 10kk tyttä on purkka-addikti, ja iltasyömiset jää hyvin vähiin kun vaan purkkaa pitäisi saada.
Nyt minulla vaan oikeasti meinaa jo pinna palaa, sillä sama kaava toistuu jo joka toinen yö noin keskimäärin. Tyttö ei suostu syömään illalla kunnolla, ilta menee ihan ranttaliksi ja sitten iskee 4 - 5 välillä aamusta nälkä. Olen ihan rikki noihin rikkinäisiin öihin, ja siihen että tytölle pitää kuskata leipää sänkyyn. Sen jälkeen nukkuu sitten n. klo 7 aamulla (muuten herää noin klo 6:15 viimeistään, mutta olen pitänyt klo 6 rajana milloin sitten jo noustaa enkä yritä enää saada rauhoitettua).
Meillä on yösytöt päällä 1,5v asti, ja nyt alkaa vahvasti tuntua siltä että putki on päällä ja tyttö herää yhä useammin tuohon yösyöntiin.
Mutta miten tämän ikäiseltä voi kieltää yösyöntiä, jos huutaa NÄÄLKÄÄÄ?? Ja pitää kaikkia hereillä???
Miten saan tytön syömään illalla niin, että vatsa tulee täyteen? Puuro on nyt pannassa, mutta jogurtti yms, ei riitä pitämään nälkää pois. Leipä uppoaa n. joka toinen ilta. Vinkatkaa pliis omia hyviä iltaruokianne!!!
Kommentit (14)
Tottahan lapsi pyytää voileipää yöllä, jos sellaisen tietää saavansa. Mutta 3-vuotias kestää kyllä jo aamuun asti, vaikka olisikin vähän nälkä, ja kuten itsekin arvelit, kyse saataa olla myös tavasta, ei vain tarpeesta.
Ihan varmasti lapsi kiukuttelee pari yötä ja vaatii ruokaa, kun saavutettu etu häneltä viedään. Mutta ihan varmasti hän myös oppii nopeasti, että yösyömiset on nyt loppu. 3-vuotiaan kanssa voi asiasta jo jutellakin ja siten häntä valmistaa siihen etukäteen.
Lisäksi tietysti kannattaa yrittää saada lapsi syömään joko hyvä iltapala tai sitten oikein tuhti iltaruoka jälkiruokineen, jolloin iltapalaksi riittää jokin pienempikin pala. Tuon ikäinen ei oikeasti tarvitse ruokaa enää ihan niin tiheästi, ja iltapala on päivän vähiten tärkeä ateria (paitsi vanhempien mielestä, jotka toivovat sen takaavan hyvän unen :-)). Meillä esim. 4v. syö joskus vain banaanin illalla ja nukkuu sen voimin ihan hyvin 10-11 tuntia. Me ei olla yöimetysten loputtua koskaan paljastettu lapsille, että yöllä voi tulla nälkä ja silloin voi syödä - ehkä siksi eivät ole koskaan älynneet ruokaa pyytääkään :-)
Minä olen joskus tehnyt (tosin 1 vuotiaani kanssa) niin, että annan 17 aikoihin jogurttia tms. välipalan ja kunnon ruokaa vasta illalla 19.00 aikoihin.
M+Pojat 1v ja 5v
Ei tyttö " nälkään kuole" vaikka et yöllä hänelle ruokaa antaisikaan.
Meilläkään ei lapset syö, kun esim. jugurtit iltapalaks (klo 19), nukkumaan menevät klo 19.30 ja aamulla heräävät n. klo 6.30. Ja aamupala meillä syödään klo 8 hoitolasten kanssa =)
Meillä ollut vähän samantyllistä ongelmaa. Tytöllä 2,5 v. tuli täysi stoppi puuroon, mutta ei jaksanut oikein syödä muuta iltapalaa riittävästi ja sit heräsi neljän ja viiden välillä siihen, että oli nälkä.
Meillä helpotusta löytyi karjalanpiirakoista ja maksamakkaravoileivistä. Tuota maksamakkaraa ei tietty saa ihan ylettömästi syöttää, mutta en kovin paksua kerrosta laitakaan. Sillä uppoaa ruispala kokonaan. Yritän pitää kiinni, että leipä ja esim jugurttia tai jokin hedelmä on syötävä. Banaanihan on hyvin energiapitoinen ja sillä hyvä vaihtoehto.
Väillä pikkusiskon puurosta ylijäänyt osa menee, kun laittaa sekaan tarpeeksi kiisseliä tai jugurttia ja hehkuttaa miten hieno minipuuro annos!!! Minipuuro ja puurohan on tottakai kaksi aivan eriasiaa:)
Kaverini antoi myös vinkiksi, että painaa piparkakku muotilla sydämiä, tähti tms kuvioita niin johan maistuu sydänleipä paljon paremmalta kuin neliön muotoinen. Tätä en ole vielä itse kokeillut, kun tätyy säästellä näitä hätätilanteita varten:)
lopulta hermostuin ja ilmoitin ettei tule ruokaa.
oli ilmeisesti jokin kasvupyrähdys menossa koska söi muutenkin runsaasti.
aamupalaksi ison annoksen puuroa ja kiisseliä
lounaaksi 1-2 lautasellista ruokaa ja ison ruisleivän
välipalaksi useimmiten jugurtin ja ruisleivän
päivälliseksi lautasellisen ruokaa
iltapalaksi ison lautasellisen puuroa kiisselin kera
itselläni on periaatteena iltapuuro, eli siitä en tingi ja jos ei kelpaa niin ei tule muutakaan.
Itse en vain antaisi sitä purkkaa. Ja olen huomannut, että pelkästä iltapalasta ei kylläisyys ole kiinni. Meillä ainakin hyvän yöunen takaa se, että nirsonpuoleisen pojan koko päivän ruokailut ovat hanskassa. Eli pakko on jotenkin saada kunnolla syömään kaikilla aterioilla, vaikka tähän tietty vinkkejä otetaan vastaan...
Jos se kerran on ongelmaksi asti. Eli kieltäisin purkan, ennen kuin on syöty iltapala. Ja sitten katsoisin noita ruokailuvälejä, ehkä pidentäsin niitä. Meillä poika pelleili kun tarjosin toisen lämpimän ruoan klo 17 maissa. Mutta nyt kun olen siirtänyt ruoka-ajan lähemmäksi kuutta, tulee itse kysymään joko ruoka valmis...ja syö paremmalla halulla. Sitten meillä vielä iltapala juuri ennen nukkumaanmenoa, karjalanpiirakka tai leipä tms (silloin riittää jotain pientä, koska maha on vielä täys ruokailusta.)
Tokihan hän pyytäää ruokaa ,kun huomaa että palvelu pelaaja ruoka-ajoista ei tarvi pitää kiinni.
Ihan hyvin tuon ikäinen jo ymmärtää kun sanot että ruokaa ei yöllä tipu. Ilmoiya rauhallisesti että ruokaa tarjoillaan ruoka-aikoina ja yöt eivät ole syömistä varten.
Aivan varmasti protestoi moista kohtelua,mutta myös takuulla lopettaa protestoinnin aikanaan kun huomaa palvelun loppuneen ihan oikeasti.
Voit aivan hyvin ilmoittaa tuon ikäiselle lapselle että öisin ei ruokaa saa.
Selkeät ruoka-ajat joista pidetään kiinni ,niin eiköhän nuo yöt pian rauhoitu.
protestoi aikansa mutta ohi menee kyllä.
Meillä esikoistyttö on syömisongelmainen oikein pahimmasta päästä. Tyttö nyt kohta 6v. ja painoa vain 14,5kg. Hän on kivin nirso eikä välttämättä päivän aikana mikään syöminen kelpaa. Hänkin tuossa 3v. hujakoilla keksi yösyömisen. Siihen asti oli juonut mehua pullosta joka on kanssa ihan vihonviimeinen juttu mihin ei kannata sortua. Koska tyttö oli tosi laiha ja häntä olisi pitänyt saada syömään paremmin sorruin sitten siihen että annoin yölläkin ruokaa kun heräsi ja sitä pyysi. Siitä tuli sitten kierre eli kun ei syönyt kunnolla päivän aikana oli yöllä nälkä ja kun sitten sai ruokaa ei päivällä ollutkaan nälkä. Tästä kierteestä oli kamalan vaikea päästä eroon. Meillä onnistui vain niin että jos tyttö vonkui ruokaa vaikka klo 5 sanoin että sitten noustaan puurolle ja päivä on alkanut eli en antanut ruokaa sänkyyn ja tarjosin aamupalaksi ruokaa joka ei kuulunut tytön lemppareihin. Jos nälän huutelu oliollut vain temppuilua eikä sitten puuro pöydässä kelvannutkan menetti tyttö päivän jälkkärit. Paras konsti lapsen syömäongelmien kanssa on selkeä ruokastruktuuri eli tarkat ajat milloin syödään ja mitä syödään. meillä on myös se että ei syödä kuin yksi kunnon ruoka kun lapset ei kertakaikkiaan jaksa kahta ruokaa kunnolla syödä. Eli mennään seuraavasti. Aamupala klo 8, lämminruoka klo 14, välipala klo 17 ja iltapala klo 19. Ruuan päälle saavat juoda mehua ja syödä esim. jätskin jälkkäriksi ja purkka siihen päälle hampaiden hoidoksi. Välissä ei syödä kuin korkeentaan jotain hedelmää. Illalla on yleensä aina puuroa mutta jotta eivät siihen kyllästyisi vaihteluna myös välillä karjalanpiirakkaa, pitsapaloja, lettuja, kiisseliä, jugurttia, leipää tms. Näitä voi saadamyös puuroiltana lisäksi jos haluavat. Ja aina varmistan että onhan vatsat täynnä ja sanon että ruokaa tulee seuraavan kerran aamupalalla.
olen minäkin siirtänyt päivän toisen lämpimän aterian noin kello kuuteen jolloin ruoka maistuu ja sitä syödään hyvällä halulla. Iltapalalla sitten 2,5h päästä syödään puuroa tai muroja ja niiden kanssa maitoa ja jotain hedelmää jos vielä maistuu. Iltapalan päälle ei meillä enää saa purkkaa, hampaiden pesu katkaisee happiksen. Turhia vatsanväänteitä vaan saa yöksi " tyhjän jauhamisesta" .
Jossain oli artikkeli Suomalaisten liian aikaisesta päivällisestä, jolloin nälkä luonnollisesti lyhentää lapsen unia. Eihän sitä itsekään voi nukkua nälästä kipeällä vatsalla. Eli illalla kunnon tankkaus ennen kuin voi sitä yön syöpöttelyä kieltää.
Peppinetta ja Peppi 2v8kk
Kiitos tosiaan kaikille, olen joitakin jo ottanut käyttöön: tosin vaihtelevalla menestyksellä...
Eilen tehtiin tytölle iltapalaksi hedelmäsalaattia & lättyjä, ja tyttö hyppi innoissaan lattialla. Lopputulos: yksi suupala ja - KIITOS... ja yritti hivuttaa itsensä pöydästä. Keksin kysyä haluaako leipää, ja ylläri ylläri - leipä sitten vastoin kaikkia ennakkoluuloja upposi. Ei kuulemma tykkää lätyistä :' ) Että aika arvaamaton on tämä lapsen mieli, täytyy todeta.
Syö oikein hyvin klo 11 hoitajalla, joten ehkä voisimme myöhentää tuota klo 17 ruokailua. Ja ruokaa ei enää tipu yöllä.
minä en kyllä laittaisi lapselle olohuoneeseen mitään pikkupöytää. Meillä syödään kaikki ateriat samassa pöydässä eli keittiössä. Se on mun mielestä lapsen kannalta sekavaa, että saisi syödä olkkarissa ja välillä keittiössä, mutta meillä on tälläiset omat säännöt. Kyllä meilläkin oli kausi, että heräsi syömään. Menee ohi kyllä. Anna iltaruoka esim vasta 18.00 ja vielä iltapala.
Jostain unettomuutta käsittelevästä vihkosesta jäi mieleen suositus. Illalla ennen nukkumaanmenoa juodaan lasi maito, syödään voileipä, jonka päällä lihaa (esim. kalkkunaleikettä) ja jälkkäriksi banaani.
Meillä esikoinen aloitti juuri koulun ja syö hurjia määriä ruokaa (kouluruoka jo 10.30, silloin ei ilmeisesti ehdi/maistu, vaikka ruoat hyviä). Olen ottanut uuden rytmin: kuopus syö kotona klo 11. Välipala noin klo 14: tämä on ruokaisa tai oikeasti ruokaa,jota kuopus ottaa vain vähän. Ruoka klo 18 ja vielä iltapala perään (kuopuksella klo 19 maito ja bansku, esikoisella leipää ja kaakaota noin 19.30). Hyvin uni maittaa; koulun alkaessa en tajunnut antaa tarpeeksi ruokaa.
Meillä on paahtoleivän lisäksi suosikkeina (tyttö 2v8kk) mm. murot, banaani, hedelmäsalaatti (banaania, omenaa, persikkaa..).
Puuroa ei ole syönyt varmaan vuoteen, ei vain ole puuroihmisiä ilmeisesti. Nyt täytyis taas yrittää sitä, kun alkoi pikkusiskokin syömään puuroja, josko samalla esikoinenkin innostuisi.
Ja yksi kikka vielä, miten meidän neidin saa ainakin syömään mielellään, on se, että hänellä on olohuoneessa (meidän " ruokailutilan" lähellä) oma pöytä ja tuolit, jolla aina piirtelee. Kun hänelle kattaa sinne lautasen, ruokailuvälineet ja lasin, syö siellä tosi mielellään ja on niin polleaa kun hänelläkin on oma pöytä ja sopivalla korkeudella kaikki.
Toivottavasti saatte pian iltapalat menemään niin yötkin rauhoittuu.