Mitkä olet todennut hyviksi mökkituliaisiksi? Oletko saanut huonoja tuliaisia?
Vai oletko joskus vienyt tuliaisia, joista olet huomannut, ettei isäntäväki olekaan ollut niin ilahtunut?
Mä itse voisin viedä jotain tyyliin vessapaperia tai muuta kulutustavaraa, niinkuin joku muukin kertoi vievänsä. Ehkä myös kertakäyttöastioita, ettei isäntäväelle tulisi niin paljon tiskiä.
Kommentit (14)
Hyviä ovat syötävät (mansikat vaikka) ja kulutustavarat.
Huonoja ovat mm saunatuoksut, yäks.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:23"]
Kertakäyttöastiat, viinipullot, servietit, pannulaput, kaasupullo jos isännällä on kasugrilli tms
[/quote]
Entä jos emännällä on kaasugrilli?
Syötävät, tuoreet leivät ja pullat, lihaa grilliin, kahvi, tee, mansikat, servietit, kesäiset keittiöpyyhkeet, kynttilät, viini, jos lapsia mölkky tai petanki, laudeliina, kukka-amppeli
Mulle sais tuoda saunatuoksunkin. Ja kulutustavara on varma.
Mutta mitä viedä purjeveneeseen jos tilaa on ihan ultravähän ? Meneekö viinipullot siellä rikki ?
Joo saunatuoksut on pahimmat. Myöskään leikkokukkien tuomista en luonnon keskelle ymmärrä. Kynttilä on kesällä turhake. Syöminen paras tuliainen mökille.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:31"]
Mutta mitä viedä purjeveneeseen jos tilaa on ihan ultravähän ? Meneekö viinipullot siellä rikki ?
[/quote]
laatikkoviini tai jotain syötävää, ei mitään tavaraa
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:31"]
[/quote]
laatikkoviini tai jotain syötävää, ei mitään tavaraa
[/quote]
Juuri näin. Ja nykyään saa hyviä viinejä muovipulloissakin.
Minusta kaikki mainitut ovat hyviä, ne saunatuoksutkin ja ylipäätään käyttötavara eli ruoat, juomat, grillaamiseen liittyvät tarvikkeet. En tosin pidä pyyhkeistä ja pannulapuista, niitä on mökillä riittämiin, kun kaikki niitä aina tuovat. Pihalelujakin alkaa olla tarpeeksi, muutamia jopa kaksin kappalein.
Huonoja ovat olleet tuikkukipot ja massiiviset kynttilänpidikkeet/kynttilätelineet, taulut, mökkikirjat, mökkioppaat ja koriste-esineet. Tosin poikkeuksena tosi upea lyhty. Meillä oli lyhtyjä omastakin takaa mutta ei mitään noin upeaa. Meillä porukka on tuonut mökille vanhoja tavaroitaan ja tämä alkaa tympiä. Mökistämme on tulossa kaatopaikka, kun ihmiset dumppaavat kahvinkeittimiään ja leivänpaahtimiaan meille sillä varjolla, että näitä ei teillä varmaan vielä ole (on kyllä!).
Ei tavaraa! Ei koriste-esineitä, pyyhkeitä, pannulappuja, mölkkyjä, saunatuoksuja. Mökillä on kaikkea, mitä tarvitaan. Meillä ei myöskään käytetä kertakäyttöastioita, ja se olisi tosi ankea tuliainen. Vessapaperi aiheuttaisi myös kulmien kohottelua. Kyllä me itse parin euron paperit ostetaan.
Ihania on kotimaiset marjat, viinit, lihat, kalat, tuore leipä, hyvät öljyt tai mausteet. Kivoja olleet myös pihalle istutettavat taimet tai pensaat, jäänyt vierailusta kaunis muisto.
Itse olen viime vuosina käynyt vain isovanhempieni mökillä ja sen ihmeempiä tuliaisia ei nyt ole tullut vietyä. Toki siis viemme ruokaa niin meille, kuin muillekin mökillä olijoille. Kahvipaketti ja korppupussi kuuluu niihin vakioviemisiin. Toki kysymme, mitä tarvitsee tuoda. Lähimpään kauppaan on kuitenkin matkaa, niin ostetaan sitten puutelistan mukaan. Käytämme mökkiä myös itseksemme, niin toki mökille tulee sitten ostettua myös vessapaperia.
Ei mitään sellaista mitä ei välttämättä voi käyttää tai mitä on jo ja ei kulu.
Meille on tuotu esim useampia kiukaaseen laitettavia esim sammakon muotoisia"kuppeja", mihin löylytuoksu pitäisi pistää. Valitettavasti meillä on litteä ja pystysuora kiuas eikä siihen voi pistää mitään. Kupit ovat hyllyssä pinnien ja pompuloiden säilytyspaikkana nyt.
Minustakin ruoka ja juoma on hyvä. Mökiltä on vaivalloista lähteä kaupunkiin ja matka on pitkä: tuoretta saa harvoin. Lämmin leipä ja leivonnaiset on ihan huippu. Tai savustetu kala. Limsat lapsille ja aikuisille. Karkki ja suklaa. Eihän niitä mökillä ikinä ole tarpeeksi.
Kertakäyttöastiat, viinipullot, servietit, pannulaput, kaasupullo jos isännällä on kasugrilli tms