Tic-oireet aikuisella
Moi! Olen kolmikymppinen, neurotyypilliseksi luokiteltu henkilö. Noin 8-vuotiaana minulle tuli tic-oireita, ja ne eivät ole koskaan loppuneet. Pystyn hillitsemään niitä sosiaalisissa tilanteissa niin, että ne harvemmin näkyvät ulospäin. Oireita esiintyy ihan koko kehossani: raajoissa, niskassa, hartioissa, lantionpohjassa, vatsassa, kasvoissa jne. Kirjallisuudessa sanotaan, että oireet häviävät aikuisuudessa, mutta miksei minulle käynyt niin? Tourettea minulla ei ole, koska en äännähtele enkä huudahtele. Jotain lievää erikoisuutta minussa taitaa kuitenkin olla, sillä saatan myös stimmailla usein eli laulella, vihellellä, rummuttaa sormilla pöytää tietyn kaavan mukaan jne. Olisi kiva kuulla, onko minulla kohtalotovereita.
Kommentit (4)
Jostain syystä osa lääkkeistä lisää tic oireita.
Onhan sinulla myös vokaalisia ticejä. Nuo viheltelyt ja muut on juuri niitä. Tourette siis todennäköisesti.
Hei tourette voi olla myls ilman ääniä luin touretesta että 15-20prosenttia touretesta kärsivistä ääntelee puhuu erikoisia mumisee tai kiroilee eli lähes 80 prosentilla oireet ovat siis lievemmät voi olla esim vaikka irvistelyä nykimistä jollakin esim pelkästään outoja kasvonilmeitä ilman äänellisiä ongelmia.
Hei. Oon 32v nainen ja minulla saman tyylistä oireilua. Olen ensimmäisen kerran tähän havahtunut kun olin noin pari kymppinen. Minulla on ylävartalon nykimistä, lantion "oikomista", peukolon nivelten pyörittelyä. Joskus oireet ovat niin pahana että niveliä ja raajoja ihan särkee. Pystyn hetken niitä hillitsemään mutta hetken kuluttua ne tulevat entistä pahempana ulos. Usein julkisilla paikoilla iskee nykimis kohtaukset. Liittyy varmaan siihen kun "pitäisi" olla normaalisti muiden ihmisten seurassa. Usein nukkumaan asettuminen on hankalaa kun kroppa ikään kuin kramppailee. Tourettea minullakaan ei taida olla kun en äännähtele yms. Tämä alkanut minua vaivaamaan, haluaisin päästä tästä eroon. Miettinyt, että pitäisikö käydä lääkärillä mutta en oikein tiedä kenen lääkärin puoleen tässä kääntyisi. Tuskin meidän kunnan tk lääkäri mitään tällaisesta ymmärtäisi🤣