Tuliko "lukuläksyä" kesäksi pikkukoululaiselle?
Meidän tuleva tokaluokkalainen sai todistuksen kanssa mukaansa lukuseurantakaavakkeen, kuten kaikki muutkin luokkalaisensa. Aina kun on lukenut 10 min, vanhemmat merkkaavat kohdan suoritetuksi (kohtia 25).
Ajattelin ensiksi että hieno idea. Lukutaito vahvistuu kesällä, eikä ainakaan tuore taito unohdu. Hyvää ajanvietettä se lukeminen on taitavillekin lukijoille.
Sitten ehdotin, muitutin ja patistin poikaa lukemaan. Ihan kohta ja ei nyt... Alkoi äitiäkin ärsyttää mokoma lomanpialaajalomake. Kunnes tajusin että meidän poika ei todellakaan huvikseen lukisi mitään, joten todella hyvä että rakas opettaja muistuttaa siitä kesällä ja patistaa meitä vanhempiakin muistuttamaan lukemisesta.
Nyt on saatu jokunen kohta tehtyä ja poika on itsekin innostunut. Tästä se lähtee. Tuntui että jo parin lukutuokion aikana lukeminen vahvistui kun muistutin poikaa pisteistä. Ekakasi siis luki putkeen, niin ettei tarinassa ollut mitään järkeä.
(Ps. meilä ON kivoja kirjoja, ON käyty kirjastossa, näytetään mallia että kaikki lukee, ON luettu vuorolukuna/yhdessä jne. tällä pienimmälle lukeminen ei kuitenkaan ole ollut vielä niin innostava juttu kuin muille.)
Kommentit (19)
Johan ekaluokkalaiset osaa lukea ja suurin osa osaa jo eskarissa lukea. Opetelkaa ruotsia ja enkkua lapsille.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:25"]
Meidän pojan (5lk) ope sanoi, että kesällä olisi hyvä lukea jotain. Kysyy sitten syksyllä mitä on luettu. Mutta mitään pakkoa siis ei ole.
[/quote] mun poika ei lukenut yläasteella ja lukiossa kun akuankkoja koulukirjojen lisäksi ja kirjoitti äikästä Een.
Lapset lukevat koko ajan. Mutta läksyjä en heillä kesällä teetä. Sitähän tässä kysyttiin. Kannattaisi opetella lukemaan, 10...
7
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:44"]
Lapset lukevat koko ajan. Mutta läksyjä en heillä kesällä teetä. Sitähän tässä kysyttiin. Kannattaisi opetella lukemaan, 10...
7
[/quote]
Tietääkö opettaja, mikä noiden läksyjen perimmäinen tehtävä on? Kuvittelet niiden ilmeisesti olevan jotain pisteidenkeruu tehtäviä, joilla on tarkoitus miellyttää opettajaa. Tuollaisen kesäläksynkin tetävä on muistuttaa vanhempia ja lapsia lukemisen tärkeydestä ja jos lapset eivät muuten lue, niin sitten tuollaisella muistutuksella saataisiin heidät lukemaan. Jos sinun lapset siis lukevat jo muutenkin, ei ole tosiaankaan tarpeellista "teetättää" näitä läksyjä erikseen...
Huoh, toivottavasti ei satu mun lapsille noin aivotonta maikkaa sitten joskus...
No toivottavasti sinun lapsillasi on fiksu ope. Vanhemmat kun tuntuu olevan pönttöjä.
Minä annoin mun oppilaille kesäläksyksi pitkään nukkumista, ulkoilua, uimista, jäätelön ja mansikoiden syöntiä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:44"]
7
[/quote]Eli lukeminen muuttuu kauheaksi kun ope sitä ehdottaa. Ok. Meidän lapset ovat siitä kummallisia että eivät yleensäkään pidä läksyjen tekemistä kauheana.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:25"]
Meidän pojan (5lk) ope sanoi, että kesällä olisi hyvä lukea jotain. Kysyy sitten syksyllä mitä on luettu. Mutta mitään pakkoa siis ei ole.
[/quote] mun poika ei lukenut yläasteella ja lukiossa kun akuankkoja koulukirjojen lisäksi ja kirjoitti äikästä Een.
[/quote]Niin? Sittenhän syksyllä olisi voinut sanoa että luin Akuja (vaikka ei olisi ollut pakko lukea mitään). Onko tässä joku ongelma?
Ehdottaminen on eri asia kuin läksyjen antaminen.
Meidän Mikael tekee läksyjä kesälläkin, koska ei saanut kesätöitä ja haluaa nostaa opintotuen. Hän on koululaisena Helsingin ylikoulussa ja valmistuu toivottavasti maisteriksi vuoden kuluttua.
Hittoon tollaset kaavakkeet ja antaa muksujen nauttia kesästä! Pitääkö lukemisestakin tehdä pakkopullaa?
Täällä 7 -luokkalaiselle kesäksi 6-10kirjaa. Kaksi saanut luettua. Toki eri asia, kun tuollainen pieni on kyseessä. Se on hyvä jos innostusta riittää!
Meille tuli sama ekan ja tokan väliselle kesälle mutta ei sen jälkeen. Meillekin se lukeminen oli haasteellista, lapsi ei olisi millään lukenut ja sai nippanappa minimin. Toisaalta ajatus oli hyvä, toisaalta oli harmittavaa joutua koko ajan naputtamaan. Tuli kuitenkin käytyä kirjastossa ja lapsi sai luettua erilaisia kirjoja.
Olin sekä helpottunut että vähän pettynyt, kun tänä kesänä ei tullut mitään vastaavaa mutta lapsi on onneksi lukenut nyt muutamia kirjoja omaan hitaaseen tahtiinsa.
Ei tullut. Enkä teettäisi vaikka olisi tullutkin. T. Äiti ja ope
Seiska: oletko koskaan huomannut työssäsi, miten toka-kolmasluokkalaisen lukutaito on kesän aikana taantunut, kun ei ole lukenut MITÄÄN?
En mäkään opena mitään kesäläksyjä anna, mutta fakta on se, että oppilailla, joiden oppimisessa on haastetta, kesän aikana taidot unohtuvat ja syksyllä aloitetaan nollasta. Ja kaula niihin, jotka ovat lukeneet, matkustelleet, keskustelleet, käyttäneet rahaa = oppineet, kasvaa entisestään.
No mun lapsilla ei ole haasteita, päinvastoin. He tarvitsevat lomaa.
7
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:26"]
No mun lapsilla ei ole haasteita, päinvastoin. He tarvitsevat lomaa.
7
[/quote]Onko lukeminen siis teidän perheessä joku kamala työ, mistä pitää olla lomaa? Meillä lukeminen on mukava asia, jota lomalla halutaan tehdä. Ei lukemisesta tarvitse pitä lomaa.